تبیان، دستیار زندگی
اینکه فایرفاکس در حرکت خود به عنوان تنها تعقیب‌کننده جدی اینترنت ‌اکسپلورر تعلل کرده و یا کروم سرعت رشدی باورنکردنی دارد، چندان فرقی نمی‌کند و دردی از طرفداران دوآتشه روباه آتشین دوا نمی‌کند چرا که کروم اکنون به دویست میلیون کاربر رسیده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیروز مسابقه مرورگرها کیست؟


اینکه فایرفاکس در حرکت خود به عنوان تنها تعقیب‌کننده جدی اینترنت ‌اکسپلورر تعلل کرده و یا کروم سرعت رشدی باورنکردنی دارد، چندان فرقی نمی‌کند و دردی از طرفداران دوآتشه روباه آتشین دوا نمی‌کند چرا که کروم اکنون به دویست میلیون کاربر رسیده و هر روز فاصله خود را با فایرفاکس کمتر می‌کند و حتی پیش‌بینی می‌شود تا آخر پائیز روباه آتشین را پائین بکشد.

مرورگر 3 ساله گوگل در ماه می تنها 160 میلیون کاربر داشت که از ماه دسامبر سال 2010 ،  40 میلیون کاربر اضافه کرده بود تا در ماه اکتبر به 200 میلیون کاربر برسد.

رشد کروم تقریبا فراگیر شده و اگر چه این مرورگر 15 درصد سهم بازار مرورگرهای اینترنتی جهان را به خود اختصاص داده و هنوز در رتبه سوم پس از فایرفاکس قرار دارد اما در برخی کشورها مانند بریتانیا توانسته رتبه دوم محبوب‌ترین (و یا با توجه به رتبه اول اینترنت‌اکسپلورر بهتر است بگوئیم : پراستفاده‌ترین!) مرورگر دنیا را از روباه آتشین بگیرد.

در همین حال به نظر می‌رسد که مایکروسافت نیز سایه سنگین کروم را در پشت سر خود حس می‌کند تا حدی که حتی برخی اشتباهات (البته آنطور که خود مایکروسافت اذعان دارد) این شرکت به حساب اقدامات عمدی گذاشته می‌شود اقدامی مانند: معرفی گوگل کروم به عنوان نرم‌افزار مخرب توسط مایکروسافت! که سرو صدای زیادی به‌پا کرد.

پیروز مسابقه مرورگرها کیست؟

معرفی گوگل کروم به عنوان نرم‌افزار مخرب توسط مایکروسافت

رقابت بین مایکروسافت و گوگل برای تمام پیگیران اخبار آی تی مشهود است، اما ظاهراً این رقابت در حال تبدیل شدن به جنگ است. در بروز رسانی چند هفته قبل نرم افزار امنیتی مایکروسافت، گوگل به عنوان نرم افزار مخرب شناسایی شده و از روی سیستم عامل کاربران پاک شد. هرچند این نقیصه سریعاً برطرف شد اما باعث مشکل دار شدن کروم‌های کاربران قربانی شده است.

نکته مهم این ماجرا آنجاست که اخیراً آماری از کاربران مرورگرهای اینترنت منتشر شده است که نشان می‌دهد تعداد کاربران کروم تا ماه آینده از کاربران فایرفاکس پیشی گرفته و سیر صعودی کابران آن، رتبه اول این فهرست یعنی اینترنت اکسپلورر را نشانه گرفته است

.

یغامی که گوگل در فروم‌های خود بارها و بارها منتشر کرده است بدین شرح است

”اشتباهاً گوگل کروم توسط نرم افزار امنیتی مایکروسافت به عنوان تروجان شناخته شده است. برای رفع این مشکل نرم‌افزار امنیتی مایکروسافت خود را به نسخه 1.113.672.0بروز رسانی نمایید.”‌

در همین حال مایکروسافت در بروزرسانی نرم‌افزار امنیتی خود پیغام مبهمی را در مورد یک تروجان سارق کلمه عبور هنگام مشاهده بعضی از پایگاه‌های اینترنتی بدین شرح منتشر می‌کند:

”تشخیص نادرست برای PWS:Win32/Zbot”‌

در واقع مایکروسافت حتی نامی از کروم به عنوان نرم‌افزاری که به اشتباه به عنوان نرم‌افزار مخرب شناخته شده نمی برد.

کروم برای آندرویید

شرکت گوگل در سال 2008 با ارائه مرورگر خود با نام گوگل کروم ، پا به دنیای مرورگرهای اینترنتی گذاشت و اکنون پس از گذشت حدود 3 سال ، جایگاه بسیار خوبی را در بین کاربران اینترنتی پیدا کرده است . به طوری که از ابتدای عرضه ، سقوطی نداشته است و کماکان در حال افزایش سهم خود در بازار است و طبق اعلام کارشناسان به زودی میتواند جای مرورگر فایرفاکس را بگیرد .

پیروز مسابقه مرورگرها کیست؟

اما گوگل مرورگر خود تا به حال برای سیستم عامل های موبایل عرضه نکرده است . در حالی که رقبایش در دنیای مرورگرهای کامپیوتر ، مدت زیادیست که مرورگر خود را برای گوشی های موبایل عرضه کرده اند . مثل مرورگرهای اپرا موبایل و اپرا مینی که توسط شرکت اپرا ساخته شده اند و یا مرورگر فایرفاکس که توسط شرکت موزیلا ارائه میشود .

به نظر میرسد کروم نیز قصد دارد تا به این بازار بزرگ گام بگذارد و شانس خود را در آن امتحان کند . در وبسایت Chromium.org و در بخش CodeReview ، مواردی مشاهده شده است که به نظر میرسد برنامه نویسان گوگل قصد ساختن کد مرورگر کروم برای آندروید را دارند . البته لازم به ذکر است که هنوز هیچ بیانیه ی رسمی از سوی گوگل منتشر نشده است . اما ممکن است در اواخر همین ماه در همایش CTIA خبرهای جدیدی منتشر شود .

گرچه هنوز معلوم نیست که این مرورگر برای گوشی ها عرضه شود یا نه ، اما می‌توان منتظر یک جهش بزرگ دیگر از سوی گوگل بود . در سال 2008 که مرورگر کروم مخصوص سیستم عامل های کامپیوتر عرضه شد ، خیلی ها به موفقیت آن امیدی نداشتند ولی با گذشت زمان ، نظر همگان تغییر کرد و اکنون شاهد رشد روز افزون این مرورگر هستیم . گرچه در دنیای مرورگرهای موبایل ، رقبای قدرتمندی مثل اپرا وجود دارند که سال ها تجربه کسب کرده اند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: گویا، فارنت