تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا وزیری‌نسب درباره وضعیت کنونی صنعت فرش کرمان اظهار داشت: در این شرایط و با این رکود در بازار ایران، کشورهایی همانند چین، هند و پاکستان چون کارگر ارزان دارند، در حال کپی‌برداری از فرش کرمان هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرش چینی با برند كرمان!

فرش

باشگاه كاربران: چینی‌ها تجارت پرسود و البته غیراخلاقی خود را ـ تولید كالای تقلبی با درج برندهای مشهور بر روی آنها ـ همچنان با جدیت پیگیری می‌كنند! در این میان صنایع دستی ایران و خصوصا صنعت قالی‌بافی‌مان كه البته سال‌هاست از سوی برخی كشورهای همسایه و اخیرا نیز چین با تهدید روبه‌روست، زیان و ضرر بیشتری از سایر صنایع دیده است. قالی‌بافان بسیاری بیكار شده‌اند و تاجران بیشتری نیز زیان‌دیده! حالا هم كه داستان تكراری تولید اجناس كشورهای دیگر در چین و توزیع آنها در دنیا با نام و برند كشور اصلی تولیدكننده آن، درباره قالی كرمان، از سر نوشته شده است. احتمالا از این پس باید در ضرب‌المثل‌هایمان تجدید نظر كنیم: «طرف مانند قالی كرمان است؛ هرچه بیشتر "پا" می‌خورد، زنده‌تر و زیباتر می‌شود» را باید از دانش‌نامه ضرب‌المثل‌های ایرانی پاك كرد!


رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف کرمان با اشاره به کپی‌برداری از فرش کرمان در چین و هند گفت: با وجود این مشکلات، تولید داخلی فرش کرمان کاهش یافته است.

محمدرضا وزیری‌نسب درباره وضعیت کنونی صنعت فرش کرمان اظهار داشت: در حال حاضر تولید فرش در کرمان نسبت به گذشته بسیار افت کرده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط و با این رکود در بازار ایران، کشورهایی همانند چین، هند و پاکستان چون کارگر ارزان دارند، در حال کپی‌برداری از فرش کرمان هستند.

وزیری گفت: در این وضعیت، شانس بزرگی که داریم این است که منطقه کرمان از نظر پشم و ریس بی‌نظیر است و در دنیا مشابه این پشم وجود ندارد. بیشتر هم به دلیل دوامی است كه این نوع پشم دارد؛ تا جایی که حتی بعد از پنجاه سال هم لطمه‌ای نمی‌بیند.

رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف کرمان همچنین با تاکید بر مقرون به صرفه نبودن تولید فرش و قالی در شرایط فعلی اظهار داشت: اما اتفاقی که در حال حاضر در حال رخ دادن است، می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

وزیری در توضیح این مطلب بیان داشت: ما در حال حاضر در حال تولید قالی هستیم که از نظر کیفیت در 150 سال اخیر چنین چیزی را نداشته‌ایم.

محمدرضا وزیری‌نسب: در این شرایط و با این رکود در بازار ایران، کشورهایی همانند چین، هند و پاکستان چون کارگر ارزان دارند، در حال کپی‌برداری از فرش کرمان هستند!

وی تصریح کرد: چون مواد اولیه بسیار گران است، اغلب بافندگان به "به‌بافی" روی آورده و این کار باعث می‌شود که تا یک دهه آینده قالی کرمان اسم و آوازه گذشته خود را دوباره به دست آورد.

وزیری گفت: این قالی‌ها با رنگ گیاهی و رج‌های بالایی در حال بافت است و هر یک قالی که الان در حال تولید است با هزار متر قالی که آبروی ما را در دنیا برد برابری می‌کند.

این فعال صنعت قالی در کرمان یکی دیگر از مشکلات این حوزه را کپی‌برداری از نقش طراحان فرش دستباف عنوان کرد و گفت: بدترین موردی که فرش کرمان دارد، این است که کلیه نقش‌هایی که بیش از 150 سال طراحان و نقاشان ما آن را آماده کرده‌اند و تولید ما به دلیل این طرح‌ها مشهور شده، فرش ماشینی کپی‌برداری و نقشه‌برداری کرده می‌کند.

وزیری ادامه داد: در این باره، بارها و بارها پیگیری کرده‌ایم؛ اما دادمان به جایی نرسید و به ما گفته می‌شود قانونی در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به راحتی در رادیو و تلویزیون فرش ماشینی را به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که بهتر و مرغوب‌تر از فرش دستباف است و این به عقیده من توهین به این هنر و صنعت ارزشمند است.

منبع: آفتاب


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: 200mamad