تبیان، دستیار زندگی
ماجرای فساد مالی اخیر در سیستم بانکی، هر چند پرده از یک سلسله زد و بندهای سیاسی و اقتصادی برای افزایش ثروت‌های اختصاصی برداشت، اما فرار رئیس سابق بانک ملی، حاشیه‌های بیشتری در این ماجرا ایجاد كرد و در شرایطی كه هنوز اتهام مشخصی به وی نسبت داده نشده بود، ع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجله ای در مدح خاوری +عکس


ماجرای فساد مالی اخیر در سیستم بانکی، هر چند پرده از یک سلسله زد و بندهای سیاسی و اقتصادی برای افزایش ثروت‌های اختصاصی برداشت، اما فرار رئیس سابق بانک ملی، حاشیه‌های بیشتری در این ماجرا ایجاد كرد و در شرایطی كه هنوز اتهام مشخصی به وی نسبت داده نشده بود، عملاً كاری كرد كه به قول حجت‌الاسلام اژه‌ای ناظر عالی دستگاه قضایی بر این پرونده، بازنگشتن او به كشور موجب می‌شود كه اتهام‌هایی به او منسوب شود.


خاوری

این تخلف بانكی و خروج مدیرعامل بزرگ‌ترین بانك كشور از ایران در حالی كه تابعیت دوگانه ایرانی كانادایی داشته و خانواده او نیز در خارج از كشور زندگی می‌كنند، پرده از یك معضل جدی در شبكه بانكی كشور برداشت.

این در حالی است كه اگرچه در حال حاضر، اغلب مسئولان نهادهای ذی ربط برای برائت جستن از فرار مدیرعامل سابق بانك ملی از یكدیگر سبقت می‌گیرند اما مواضع گذشته برخی از همین افراد در مورد خاوری چیز دیگری است

به‌عنوان نمونه در حالی که وزیر اقتصاد در روزهای گذشته تلاش کرده است تا تمام مسئولیت انتخاب خاوری را بر عهده بانک مرکزی و وزارت اطلاعات عنوان كند و تایید صلاحیت‌های تخصصی و عمومی خاوری را دلیل انتصاب وی به ریاست بانک ملی بداند، بررسی‌های رجانیوز، حاکی از تعریف و تمجید‌های خارج از عرف حسینی درباره خاوری در برخی نشریات اجاره‌ای است.

اردیبهشت ماه سال جاری، نشریه "مدیران و روسا" که به امر مقاطعه کاری برای تعریف و تمجید از مدیران اقتصادی مبادرت دارد، بخش اصلی نشریه خود را به انتشار مصاحبه‌هایی در تعریف و تمجید از محمود خاوری رئیس پیشین بانک ملی ایران اختصاص داد.

این نشریه که در صفحه روی جلد آن یک تصویر با کیفیت از خاوری با جمله "محمودرضا خاوری، مدیر تحول‌گرا" به انتشار درآمده است، در نشریه خود با انتشار مصاحبه‌هایی از سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی، ابوالحسنی معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد، ارسلان فتحی پور و علاءالدین بروجردی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حسین قضاوی قائم مقام بانک مرکزی، طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی، حسینی هاشمی مدیرعامل بانک تات، حسین‌زاده و خاکی عضو هیات مدیره بانک ملی و تعداد دیگری از فعالان اقتصادی منتشر شده است، از این مدیر سابق بانک ملی با عجیب‌ترین تعابیر ممکن نام برده شده است.

شمس‌الدین حسینی در این ویژه نامه از خاوری با عنوان "مدیری عالم، باتجربه و با تقوا" یاد کرده است. وی در پایان مطلب خود خاطر نشان می‌کند: «عملکرد دو ساله دکتر خاوری نشان داد که انتخاب ایشان که در نهایت دقت و وسواس و مبتنی بر شناخت دقیق از عملکرد قبلی وی صورت گرفته بود، سبب ارتقای جایگاه بانک ملی و ارائه خدمات چشم‌گیری به کشور شد و ایشان به عنوان فردی عالم، باتقوا، با تجربه و کارشناس با عملکرد خود مهر تأییدی بر این حسن انتخاب زد.»

خاوری

این در حالی است که سایر مدیران اقتصادی و بانکی کشور نیز از خاوری با تعابیر مشابه یاد کرده‌اند: "الگویی از تعامل سازنده با دولت"، "پایبند به توسعه اقتصادی پایدار"، "متخصصی تعامل‌گرا"، "مدیری توانمند و ولایتمدار"،"فرهنگ جوانمردی و قدرشناسی"، "سعه صدر و تعامل مثبت دکتر خاوری"، "حافظ منافع ملی"، "صنعت کشور مدیون شجاعت دکتر خاوری است"، "مدیری متعهد و متخصص"، "دکتر خاوری مدیری برنامه محور"، "مدیری توانمند و اخلاق ‌گرا".

خاوری

با این حال، حسینی در حاشیه هیات دولت در مورد خروج خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی و تابعیت دو گانه او، اظهار داشت: «زمانی که می خواستم خاوری را منصوب کنم، نه تنها مجوز مجمع عمومی را گرفتم بلکه مجوز هیئت وزیران را نیز اخذ کردم.»

حسینی تصریح کرد: «خاوری در آن زمان بازنشسته بود، ضمن اینکه من مجددا تاکید می کنم که تمام مجوزهای لازم مبنی بر تایید صلاحیت های عمومی و تخصصی خاوری را در آن زمان از مراجع ذی‌صلاح گرفته بودم. این نکته را که خاوری تابعیت دوگانه یا چند گانه داشته، هیچ گاه مرجعی به ما اعلام نکرده بود.»

اما وزیر اقتصاد كه به بازنشستگی مدیرعامل مفقودالاثر! بانك ملی اذعان كرده، توضیح نداده است كه علت اصرار وی بر انتصاب خاوری به مدیرعاملی بانک ملی در سال 88 چه بود و چرا حتی مصوبه‌ای از دولت گرفت تا حضور غیرقانونی خاوری به علت بازنشستگی را قانونی کند. آیا این اصرار بر حضور خاوری به علت قحط‌ الرجالی در مملکت بود یا دلایل دیگری وجود داشته است؟

همچنین وزیر اقتصاد كه همین چند ماه قبل گفته است كه انتخاب خاوری در نهایت دقت و وسواس انجام شده و از وی به‌عنوان فردی با تقوا یاد می‌كند، شاید بد نباشد در این مورد نیز توضیح دهد كه مگر رئیس دفتر خود را به‌عنوان ناظر ویژه به بانك ملی نفرستاده بود، نتیجه این بازرسی‌ها چه بوده و چرا نتایج آن اعلام نمی‌شود؟

آقای ابوالحسنی معاون بانك و بیمه وزیر اقتصاد كه اردیبهشت ماه امسال از خاوری به‌عنوان "الگویی از تعامل سازنده با دولت" یاد كرده بود و ضمناً عضو هیئت مدیره بانك صادرات نیز هست، چه وظایفی دارد و آیا وظایف نظارتی خود را ایفا كرده است؟

بخش سیاست تبیان


منبع:رجا نیوز