تبیان، دستیار زندگی
مدیریت اقتصاد خانواده، هنری است كه با كمی تدبیر و كنترل خواسته‌ها و تمایالات شخصی، دسترسی به آن امكان‌پذیر می‌باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر پول درآوردن یا خرج کردن؟


مدیریت اقتصاد خانواده، هنری است كه با كمی تدبیر و كنترل خواسته‌ها و تمایالات شخصی، دسترسی به آن امكان‌پذیر می‌باشد.

هنر پول درآوردن یا خرج کردن؟

ما در طول زمان كالاهای بسیاری را مصرف می‌كنیم. برخی از این كالاها مثل غذا، خوراك و پوشاك برای زندگی لازم و ضروری است و برخی دیگر مثل انواع تفریحات و تجملات جزو كالاهای لوكس بشمار می‌روند. یك مدیر خوب كسی است كه ضمن تامین تمامی كالاهای ضروری بتواند بخشی از درآمد خانواده را به نیازهای غیرضروری نیز اختصاص دهد.

امروزه براساس رقابت‌های غیرمنطقی بین خانواده‌ها در عقدها و عروسی‌ها و حتی در مهمانی‌ها، بسیاری دیگران را الگو قرار داده و می‌كوشند برنامه‌های خود را با آنها مطابقت دهند. در حالی كه نباید فراموش كرد كه هیچ‌كس دیگری را به خاطر مثل دیگران اندیشیدن تحسین نمی‌كند همان‌گونه كه اگر آن شخص روزی ورشكسته شود كسی كمكش نمی‌كند. بدانید آن‌كه هیچ‌گاه دست نیاز به روی كسی بلند نمی‌كند نزد دیگران مقرب‌تر است.

از این‌روست كه با دنبال كردن الگویی كه بتواند با درآمدها سنخیت داشته باشد و بتواند جوابگوی نیازها باشد می‌توان به تمام نیازها رسید بدون این‌كه دست نیاز به سوی كسی بلند شود. اگر ما فكر كنیم كه درآمد ما كمی بیشتر از این درآمد فعلی‌مان بود الان دیگر مشكلی نداشتیم، بیهوده فكر كرده‌ایم چرا كه هرچه درآمد زیادتر باشد خرج ما هم به همان میزان زیادتر می‌شود. لذا باز هم با بی‌پولی روبه‌رو خواهیم شد.درواقع آنچه در این میان مهم است درست و عاقلانه خرج كردن است به گونه‌ای كه هر كدام از اعضای خانواده بدانند كه سهم خود از درآمد خانواده چقدر است و متناسب با آن سهم خرج كنند. یك زن مدیر و مدبر خانواده می‌داند كه چگونه برای درآمد و بودجه خانواده برنامه منظمی را تنظیم كند و براساس آن برنامه هزینه‌ها را انجام دهد. چنین برنامه‌هایی است كه ما را به هدف و آرزوهایی كه در زندگی داریم می‌رساند.

آنچه در این میان مهم است درست و عاقلانه خرج كردن است به گونه‌ای كه هر كدام از اعضای خانواده بدانند كه سهم خود از درآمد خانواده چقدر است و متناسب با آن سهم خرج كنند

همه ما به دنبال داشتن یك خانه مستقل و ماشین، تحصیلات عالیه برای فرزندان، مسافرت و پس‌انداز برای زمان پیری هستیم و این امور جز با داشتن یك برنامه منظم امكان‌پذیر نیست. در بسیاری از خانواده‌ها می‌بینیم كه مردها فكر آینده‌نگری ندارند و نمی‌توانند پولی را كه به دست می‌آورند درست خرج كنند در واقع راه درست خرج كردن را بلد نیستند. اینجاست كه زن‌ها باید در مقابل چنین شوهرانی درایت و تدبیر خود را به كار گیرند و بهترین روش هزینه كردن را انتخاب كنند در مقابل در برخی از خانواده‌ها نیز زن‌ها از چنین درایتی برخوردار نیستند، ولی شوهران‌شان مردهایی اقتصادی و آینده‌نگر هستند.

هنر پول درآوردن یا خرج کردن؟

مسلما چنین خانواده‌هایی در آینده دچار مشكل نخواهند شد زیرا بالاخره كسی وجود دارد كه هزینه‌ها را كنترل كند، اما بدا به حال خانواده‌هایی كه هر دو زن و شوهر با منطق و درایت در برابر درآمدهای خانواده برخورد نمی‌كنند و هر آنچه كه به دست می‌آورند به راحتی خرج می‌كنند در واقع آنها با شیوه درست دخل و خرج آگاهی ندارند.

بدانید برای آن‌كه بودجه شما از نظر اقتصادی ارزش واقعی داشته باشد باید به قامت خود شما بریده شود و مثل لباس، جزءجزء آن روی اندام شما امتحان شود تا از هر جهت برازنده شما و زیبا و راحت باشد. درآمد، موقعیت و مخارج هیچ خانواده‌ای مثل خانواده دیگری نیست. مشكلات و مسائلی كه شما در امر پول خرج كردن و بودجه خود دارید با دیگران متفاوت است.پس به درآمد خانواده فکر کنید و بر طبق آن برنامه ی منظمی برای خرج کردن داشته باشید تا به خواسته های تان برسید و در آینده نیز دچار مشکل نشوید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

آموزش حسابداری خانگی

مدیریت دخل و خرج در خانه

ثروتمند می شوید ،اگر...

خانم ها !ولخرجی ممنوع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.