تبیان، دستیار زندگی
انسان در اسلام به دلیل جایگاه شرافتمندانه و کرامت ذاتی اش ، موجودی ارزشمند است و هدف از خلقت او ، رسیدن به کمال و تعالی است . لازمه این امر این است که او برای پاك سازی روح و روان خود ، تلاشی مستمر داشته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه هایی درجستجوی هوس


انسان در اسلام به دلیل جایگاه شرافتمندانه و کرامت ذاتی اش ، موجودی ارزشمند است و هدف از خلقت او ، رسیدن به کمال و تعالی است . لازمه این امر این است که او برای پاك سازی روح و روان خود ، تلاشی مستمر داشته باشد . از نگاه كارشناسان ، در تغذیه فکری و اشتعالات قلبی ، محسوسات بویژه دیدنی ها ، نقشی بسیار موثر دارند .

نگاه هایی درجستجوی هوس

چشم وسیله ای است که مواد و امكانات اولیه را برای تفکر فراهم می کند و این تفکر است که شخصیت واقعی انسان را می سازد. اثر نگاه به نامحرم و صحنه های شهوت آلود این است که با توجه به این که همیشه ارضای میل و شهوت ایجاد شده (در اثر نگاه ها و هوس ها) میسر نیست، شخص دچار یک نوع فشار روحی و حسرت دردناک می شود. از طرفی میل و هوس، تحریک شدید در او ایجاد می کند، و از طرفی همیشه امکان بدست آوردن مورد میل نیست. یعنی از طرفی فشار درونی به وجود آمده و از طرفی چیزی که بتواند این فشار را از بین ببرد در دسترس نیست.

نتیجه مشخص است: حسرت طولانی، بیماری روحی، خودکشی، احساس ضعف پناه بردن به مواد مخدر و...

همه این حالت ها ناشی از عقده های ایجاد شده در شخص است که نتوانسته به چیزی که نسبت به آن هوس و میل شدید داشته برسد.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «چه بسیار نگاهی که حسرتی طولانی در پی خواهد داشت» 1

و نیز امام علی علیه السلام می فرماید: «هر کس نگاهش آزاد (هرز) باشد تأسفش هم بیشتر است» 2

   ز دست دیده و دل هر دو فریاد                که هر چه دیده بیند دل کند یاد

طرف دیگر در ایجاد این همه انحراف و بحران، زنی است که صرفاً تحت تأثیر هوسها و امیال، به شکلی در جامعه و در مقابل مردان حاضر می شود که سلامت و عفت جامعه را به خطر می اندازد و تحریک ها و آشوب های زیادی ایجاد می کند. چه بسیار مردانی که با وجود داشتن همسر و فرزند، چنان تحت تأثیر خودنمایی زنان دیگر قرار گرفته اند که قدرت عاقبت اندیشی و تشخیص مصالح را از دست داده و دست به کارهای خطرناکی  زده اند و موجب از هم پاشیده شدن کانون خانواده گشته اند! چه بسیار مردان جوانی که قدرت و موقعیت ازدواج را نداشته و بخاطر وجود همین کشش ها دچار انحرافات مختلفی شده اند، تا آنجا که گاهی چنان در فساد غرق شده اند که قدرت برگشت برای آنها وجود نداشته و تا آخر عمر در دام تباهی و فساد اسیر مانده اند.

آیا این خیانت در حق جامعه نیست که یک زن بخاطر خودخواهی ها، طوری در جامعه خودنمایی کند که این همه تبعات اسفبار داشته باشد؟ آیا این خیانت نیست؟

آیا ارزش یک زن این است که محرک قوای پست حیوانی باشد؟

آیا به واقع یک زن که وضع آرایش و لباسش تحریک کننده است، حیوانیت را به سوی خود جذب می کند، یا یک روح دارای کمالات و فضای انسانی را؟ بی حجاب و بدحجابی از آن جهت که مزاحم فعالیت شئون عالی نفس و مراتب عالی روح انسان است و آنها را محدود می کند نوعی تجاوز و تعرّض به آزادی معنوی و حقیقی است.

طرف دیگر در ایجاد این همه انحراف و بحران، زنی است که صرفاً تحت تأثیر هوسها و امیال، به شکلی در جامعه و در مقابل مردان حاضر می شود که سلامت و عفت جامعه را به خطر می اندازد

بی حجابی و بدحجابی آلوده کردن خودخواهانه و ظالمانه ی محیط زندگانی انسان هاست و مانع تنفس آزادانه آنها در فضای پاک انسانی می شود.

دیده پوشی از حرام و نقش آن در رستگاری

تمامی انحرافاتی که به دلیل کثرت نگاه کردن به اموری که دین آنها شخص را به انحراف می کشاند، پدید می آید، می توان با کنترل چشم و جلوگیری از ایجاد زمینه های نگاه فاسد، بر طرف نموده و دیگر نه تشویش قلبی و فکری و نه آن تحریک های حیوانی و نه بازماندن از حرکت تکاملی انسان بوجود می آید.

نگاه هایی درجستجوی هوس

کسی که کنترلی روی چشم های خود ندارد و چشم او مدام به صحنه های مهیج نگاه می کند، همیشه دلش شلوغ و پرآشوب است و از سکون و آرامش دل بی بهره است. بعبارت دیگر همیشه یک حالت نیاز و تشنگی دائم و تلاش و تکاپو برابر طرف کردن این عطش روحی در او وجود دارد و چه بسا برای ارضای امیال خود به چه ذلت ها و حقارت ها تن می دهد. کسی که چشم و سایر حواس را تحت تربیت خود قرار نمی دهد و به اسم آزادی آنها را رها می کند، همیشه دل و ذهنی گرفتار و اسیر دارد و بعبارت دیگر هر کس چشمش آزاد است، فکر و دلش اسیر است. راستی آزادی کدام یک بهتر است؟

لذا وقتی که خود را به گونه ای تربیت نمود، که به هر چه میل داشت نگاه نکرد، از این تشویش ها و ذلت ها نیز در امان است و در قلبش احساس آرامش و راحتی می نماید.

امیال نفسانی بزرگترین موانع رشد و تعالی

مطلب دیگر آنکه ایجاد مداوم میل و عطش روحی و صَرف عمر برای ارضای آن، دیگر فرصت پرداختن به رشد شئون بالاتر و کمالات عالی تر را نخواهد داد. لذا انسان هرگز نمی تواند در جهت هدفی که برای آن خلق شده حرکت نماید و بعبارت دیگر استعدادهای برترش فرصت شکوفایی پیدا نخواهد کرد و در واقع انسان تلف شده است.

چون به هر میلی که دل خواهی سپرد             از تو چیزی در نهان خواهند برد 3

باید توجه کنیم که خداوند ما را بیهوده خلق نکرده و نعمت عمر را بیهوده در اختیار ما قرار نداده است که در هر راهی که میلمان بود، بدون توجه به ارزش انسان و انسانیت و بدون توجه به حرکت به سمت ابدیت و آخرت، آن را تلف کنیم. باید توجه داشته باشیم که ما نسبت به مصرف عمرمان مسئول هستیم و سفارش شده که از عمرمان در جهت هدف انسانیمان استفاده نماییم.

کسی که کنترلی روی چشم های خود ندارد و چشم او مدام به صحنه های مهیج نگاه می کند، همیشه دلش شلوغ و پرآشوب است و از سکون و آرامش دل بی بهره است

امام علی علیه السلام می فرماید: «مشغول ساختن روح به چیزیکه بعد از مرگ همراه او نیست (در زندگی ابدی سود برای انسان ندارد)، از بزرگترین نشانه های عجز است». 4

البته بسیاری از دیدنیها بر شخصیت انسان تاثیر مثبت می گذارد كه بزرگان دین ، به اینگونه نگریستن توصیه كرده اند . رسول خدا (ص ) می فرماید : " نگاه فرزند به پدر و مادر خود از روی محبت ، عبادت است . " آن حضرت نگاه کردن به قرآن / نگریستن به دانشمند و نظاره کردن به دریا را که از مظاهر عظمت و زیبایی خلقت الهی است ، عبادت می شمرد . چراكه این دیدنیها ، درهای معرفت و هدایت را بر انسان می گشاید.

فرآوری : فهیمه کهتری
بخش خانواده ایرانی تبیان

پاورقیها:

1- میزان الحکمه – جلد 10 – ص 72

2-غرر الحکم جلد 5/ ص 195

3- مثنوی مولوی

4- غرر الحکم/ ج 2 / ص 103

کتاب در و صدف/ نوشته محمد شجاعی

صدای جمهوری اسلامی ایران

مطالب مرتبط :

پوشش یا برهنگی ،مسئله این است

حجاب هایی که کمرنگ می شوند

اختلالی به نام چشم چرانی

چادر ، انتخابی نه از روی احساس

کشف حجاب به سبک مدرن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.