تبیان، دستیار زندگی
شاید فقط یک ورزشکار حرفه‌ای از ارزش تغذیه در انجام ورزش‌ها آگاه باشد و به خوبی نقش تغییراتی که رژیم غذایی در بهبود انجام تمرینات دارد را درک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه و مایعات در بدمینتون


شاید فقط یک ورزشکار حرفه‌ای از ارزش تغذیه در انجام ورزش‌ها آگاه باشد و به خوبی نقش تغییراتی که رژیم غذایی در بهبود انجام تمرینات دارد را درک کند.

 بدمینتون

شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش‌ها هستند. همچنین یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی می‌گذارد، حتی اگر حرکات  به صورت غیر حرفه‌ای باشند.

یک رژیم غذایی که شامل مقدار کافی از کالری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین باشد، انرژی لازم برای انجام یک مسابقه و یا یک ورزش تفریحی را تأمین می‌کند.

نکات مهم در رابطه با تغذیه بازیکنان بدمینتون

* بازیکنان روزانه 60 تا 70 درصد کربوهیدرات، 15 تا 25 درصد چربی و حدود 10 تا 20 درصد پروتئین مصرف کنند.

* به مقدار کافی ویتامین و املاح معدنی استفاده نماید.

* بازیکن‌ها باید به طور مداوم آب بنوشند.

* غذای قبل از تمرین و مسابقه نباید پُرحجم باشد.

* قبل از مسابقه بیشتر از کربوهیدارت‌ها استفاده شود.

* بازیکن باید 3 ساعت قبل از مسابقه غذای خود را خورده باشد.

* استفاده از مواد معدنی ( مانند سدیم و پتاسیم ) جهت هماهنگی و کار مطلوب مهارتی و تکنیکی و کمتر شدن گرفتگی عضلات لازم است.

نکات مهم برای جلوگیری از صدمات در آب و هوای گرم

* تمرین نکردن در روزهای خیلی گرم و داغ.

* تعطیل کردن تمرین در رطوبت بیش از حد.

* پرهیز از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی.

* خودداری از مصرف قرص‌های نمک.

* مصرف مداوم آب قبل از تمرین و هنگام تمرین و بعد از تمرین.

نوشیدن به موقع مایعات در طی تمرین بدمینتون

اگر در طی تمرین دچار بر افروختگی پوست، خستگی زودرس، سرگیجه و یا افزایش ضربان نبض شدید نشانه و علایم کم آبی در بدن شماست. در طی تمرینات سرعتی و پر تعرق بدمینتون مخصوصاً در فصول گرما به طور منظم مایعات بنوشید.

یک بدمینتونیست باید هر 20 دقیقه 100 سی‌سی (یعنی یک سوم بطری نوشابه کوچک) مایعات بنوشد، حتی اگر تشنه نباشد. همیشه باید قبل از تشنگی مایعات را به بدن برسانیم، قبل از ورزش یک یا دو لیوان مایعات را دو ساعت قبل از مسابقه یا تمرین بیاشامید، مایعات خنک بهتر است چرا که به سرعت جذب می‌شوند و حرارت مرکزی بدن را سریع‌تر پایین می‌آورد البته نه خیلی سرد.

در طی تمرینات بیش از یک ساعت از انواع آب‌میوه‌ی طبیعی، آب معدنی، نوشابه‌های ورزشی و نوشیدنی‌های الکترولیت) بیشتر استفاده کنید. با این حال آگاه باشید که نوشیدنی‌های حاوی کافئین و تئین، نظیر قهوه و چای دفع مایعات را به شدت افزایش می‌دهند و بنابراین باید در دوره تمرینات و مسابقات از مصرف آن‌ها اجتناب نمود. (یک لیوان چای سه لیوان مایعات را از بدن شما دفع می‌کند آن هم از مایعات درون سلولی یعنی مهم‌ترین منبع نگهداری آب در عضلات).

روش صحیح نوشیدن آب بعد از تمرین

روش صحیح نوشیدن آب بعد از تمرین این است که همیشه اول دهان را با آب شستشو دهید سپس جرعه‌ای آب بنوشید نفس بکشید و دوباره بنوشید اما سیراب نشوید. هر یک لیوان آب را به سه جرعه تقسیم کنید، اگر جرعه جرعه و به صورت مرتب آب‌رسانی کنید می‌توانید مقادیر از دست رفته را جبران کنید، اما توجه داشته باشید خوردن تمام آب یک لیوان در یک جرعه می‌تواند خطرناک باشد، چون موجب رقیق شدن آنی خون می‌شود.

و در خانه: مضرترین عادت خوردن آب بین و بعد از غذاست مخصوصاً اگر آب خیلی سرد باشد، این کار بیماری‌های دستگاه گوارش را در آینده به دنبال دارد، عادت کنید نیم ساعت قبل از غذا یک لیوان آب را در سه جرعه بنوشید تا در حین غذا خوردن تشنه نشوید.

و شب‌ها قبل از خواب آب کافی بنوشید این کار باعث بهبود روند گردش خون و دفع سموم بدن تا صبح می‌شود.

و دقت کنید هیچ‌گاه نباید رنگ ادرار تیره و غلیظ باشد این یعنی شما دچار کم آبی هستید و این برای ورزشکار مضر است.

فواید بدمینتون

این یک واقعیت شناخته شده است که شرکت در فعالیت‌های ورزشی هوازی شبیه به بدمینتون فواید چندگانه‌ای برای سلامتی دارد و همچنین طول عمر را افزایش می‌دهد.

* در حقیقت مشخص شده است که انجام بازی بدمینتون به طور منظم در میانسالی به طوری که ضربان قلب شما افزایش یابد و یا به طور ملایم به نفس نفس بیفتید خطر مرگ را تا حدود 23 درصد در 20 سال آینده کاهش می‌دهد و طول عمر را به میزان 2 سال بهبود می‌بخشد. حداکثر فواید بهداشتی با انجام حداقل 30 دقیقه بازی بدمینتون در روز، بعد از گرم کردن کافی به دست می‌آید.

* از فایده‌های بازی بدمینتون به طور منظم کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب است. در بدن ما کلسترول تام،‌ تری‌گلیسریدها، لیپوپروتئین‌های کم‌چگالی (LDL) و لیپوپروتئین‌های بسیار کم‌چگالی (VLDL) کلسترول‌های بد هستند و لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) تنها کلسترول خوب است.

* بدمینتون بازی کردن به طور منظم سطوح کلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهد در حالی که سطوح کلسترول بد را کم می‌کند. از آن جایی که کلسترول‌های بد، قطر عروق خونی را کاهش می‌دهند احتمال حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهند. کاهش در میزان کلسترول‌های بد به معنی بهره‌مند شدن از فواید چندگانه بهداشتی آن است.

* انجام بازی بدمینتون به طور منظم بدن را آن چنان تنظیم می‌کند که میزان پایه ضربان قلب در هر دقیقه کاهش پیدا می‌کند و فشارخون نیز کم می‌شود. هر دوی این اثرات برای افراد دارای فشارخون بالا مفید هستند. این اثرات ممکن است به آن‌ها کمک کند تا فشارخون بالای خودشان را بدون استفاده از دارو یا اگر لازم بود فقط با مقدار کمی دارو کنترل و مراقبت کنند.

اگر در طی تمرین دچار بر افروختگی پوست، خستگی زودرس، سرگیجه و یا افزایش ضربان نبض شدید نشانه و علایم کم آبی در بدن شماست. در طی تمرینات سرعتی

و پر تعرق بدمینتون مخصوصاً در فصول گرما به طور منظم مایعات بنوشید

* فایده‌ی خاص دیگر بدمینتون بازی کردن به طور منظم حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی به خصوص حملات قلبی است. بدمینتون بازی کردن عضله قلب را تنظیم و قوی‌تر می‌کند و به علاوه فشارخون بالا را کاهش می‌دهد و عروق خونی را در مقابل مسدود شدن حفظ می‌کند. حتی افراد در مراحل اولیه شروع بیماری‌های قلبی می‌توانند با بدمینتون بازی کردن تحت نظارت و توصیه‌های پزشکی از فواید آن بهره‌مند شوند.

* شرکت در بازی بدمینتون به طور منظم به افراد دارای اضافه وزن برای کاهش وزن اضافی و رسیدن به وزن متناسب با قد و سن‌شان کمک می‌کند.

این اثر به علت سوختن کالری‌های اضافی است که در طول بازی بدمینتون انجام می‌شود و از تجمع چربی و افزایش وزن افراد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ذخایر چربی موجود در بدن نیز برای تولید انرژی در حین بازی بدمینتون بسیج می‌شوند. اما برای رسیدن به کاهش وزن مناسب این ورزش باید با یک رژیم غذایی مناسب ترکیب شود.

*پوکی استخوان به خصوص در افراد مسن و زنان بعد از یائسگی یک مشکل رنج‌آور است. پوکی استخوان به علت این که استخوان‌ها تراکم خودشان را به خاطر تعامل‌های پیچیده بین هورمون‌های بدن (سلول‌های تشکیل‌دهنده و حل‌کننده استخوان ) از دست می‌دهند به وجود می‌آید.

افراد دارای پوکی استخوان به علت کاهش قدرت استخوان برای ایستادگی در برابر فشار و آسیب، به راحتی در معرض خطر شکستگی‌ها قرار دارند. با بدمینتون بازی کردن به عنوان یک فعالیت بدنی که یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشگیری از پوکی استخوان ( بدون توجه به سن و جنس افراد ) است می‌توان از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرد یا آن را به تأخیر انداخت.

* بدمینتون بازی کردن فعالیت سلول‌های استخوان‌ساز را ارتقا می‌بخشد و به جذب و ترکیب کلسیم در ساختار ماتریکس استخوان کمک می‌کند و در نتیجه استخوان را قوی‌تر می‌کند.

* فایده به طور منظم بدمینتون بازی کردن کاهش بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان روده بزرگ و سینه است.

* بدمینتون بازی کردن احساس، قدرت، انگیزه، شور و علاقه و جوانی شما را حفظ می‌کند. به دور کردن افسردگی، اضطراب و استرس و افزایش خودباوری کمک می‌کند.

* بدمینتون همچنین به لذت بردن از یک خواب راحت‌تر در شب کمک می‌کند. در نتیجه از بروز بیماری‌ها یا بدتر شدن آن‌ها به علت خواب ناکافی جلوگیری می‌کند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

بدمینتونیست

تندرستی با بدمینتون

سایت ورزشی توانیر

مطالب مرتبط:

بعد از تمرینات ورزشی چه بخوریم؟

ورزشکاران باید چقدر آب و مایعات بنوشند؟

تغذیه قبل و پس از ورزش

بلافاصله قبل و بعد از ورزش، غذا نخورید

تغذیه مناسب ورزشی چیست؟

قبل از شنا نباید غذا خورد!

تغذیه قبل از ورزش

بلافاصله قبل از تمرین ورزشی، کربوهیدرات بخوریم یا نه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.