تبیان، دستیار زندگی
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم دیوید کاک‌برن نوشت: ادعاهای آمریکا درباره طراحی عملیات ساده ترور سفیر عربستان در خاک آمریکا با توان اطلاعاتی ایران همخوانی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تداوم تردیدها در ادعای ترور سفیر عربستان


روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم "دیوید کاک‌برن" نوشت: ادعاهای آمریکا درباره طراحی عملیات ساده ترور سفیر عربستان در خاک آمریکا با توان اطلاعاتی ایران همخوانی ندارد.


منصور ارباب

این ادعا که ایران یک فروشنده اتومبیل دست ‌دوم را استخدام کرده است تا با چک تقلبی، گانگسترهای مسیحی را به استخدام خود درآورده و سفیر عربستان سعودی را در آمریکا ترور کند، کاملا مغایر اطلاعات همگان از سیستم فوق پیچیده امنیتی ایران است.

بنابراین گزارش، آنچه "اریک هولدر"، دادستان عمومی آمریکا در مورد طرح ایران برای ترور سفیر عربستان مورد اشاره قرار داد یادآور سخنان کالین پاول پیش از حمله آمریکا به عراق است که ادعا می‌کرد، آمریکا شواهد بسیار از آن دارد که صدام حسین در حال توسعه سلاح‌های کشتار جمعی است.

به نوشته کاک‌برن، مشکل آن است که دولت آمریکا خود را متعهد به یک‌سری پیش‌آمدها کرده است که اگر صحیح باشد پرونده‌ای برای جنگ با ایران را تشکیل خواهد داد. در حال حاضر نیز برای آمریکا سخت است که از موضع خود عقب‌نشینی کند.

این تحلیلگر انگلیسی با طرح این موضوع که آیا این اتهام می تواند درست باشد یا خیر؟، نوشت: این توطئه که در دادگاه طرح شده است به سادگی قابل کشف بوده و موفقیت آن غیرممکن بوده است.

وی سپس با شرح ادعاهای طرح شده از سوی آمریکا می‌نویسد: این ادعاها صحیح به نظر نمی‌رسد. کسانی هم که از این توطئه منفعت می‌برند مشخص هستند. اینان نیروهای جناح نومحافظه‌کار در آمریکا هستند که حامی اسرائیل بوده و سعی دارند جنگ با ایران را تشویق کنند.

مشکل آن است که دولت آمریکا خود را متعهد به یک‌سری پیش‌آمدها کرده است که اگر صحیح باشد پرونده‌ای برای جنگ با ایران را تشکیل خواهد داد. در حال حاضر نیز برای آمریکا سخت است که از موضع خود عقب‌نشینی کند.

در خاورمیانه هم عربستان سعودی و بحرین منتفع می‌شوند، چرا که مدت‌هاست ادعا می‌کنند که قیام مردم بحرین ناشی از اقدامات ایران بوده است. هر چند این نظر در جهان چندان مورد پذیرش قرار نگرفت اما از حالا در واشنگتن بیشتر مورد توجه خواهد بود و دولتی مثل بحرین فرصت بیشتری برای سرکوب شیعیان خواهد داشت.

آمریکا ادعا کرده است که ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا دست داشته است. این ادعا قاطعانه از سوی کشورمان رد شده و نشانگر تلاش آمریکا برای ایجاد تفرقه بین کشورهای مسلمان منطقه برشمرده شد.

فرآوری : قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


منبع :الجزیره