تبیان، دستیار زندگی
محیط بانان افرادی هستند که تحت استخدام سازمان حفاظت محیط زیست به امور حفاظت و کنترل عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور مشغول می باشند. محیطبانان سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می شوند. اما باتوجه به شرایط کاری خویش وضعیتی شب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گناه دفاع از مرز و بوم!!


محیط بانان افرادی هستند که تحت استخدام سازمان حفاظت محیط زیست به امور حفاظت و کنترل عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور مشغول می باشند. محیطبانان سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می شوند. اما باتوجه به شرایط کاری خویش وضعیتی شبیه نیروهای انتظامی یا شبه نظامی دارند.


محیطبانان، محیط زیست، قوه قضائیه، قاچاقچیان

هم اکنون حدود سه هزار محیطبان جور حفاظت از محیط زیست پهناور ایران را می کشند، در حالی که طبق استاندارد جهانی باید از هر 2 هزار هکتار عرصه خشکی و هر یک هزار هکتار عرصه تالابی، یک محیط بان حفاظت کند. برای گستره ای چون کشور ایران نیاز به 11 هزار محیط بان دارد. تاکنون 112 نفر از محیط بانان ایرانی در جریان درگیری های مسلحانه با اشرار در پارک های ملی و جنگل های کشور جان خود را از دست داده اند، اما منابع غیررسمی معتقدند که آمار کشته شدگان بیش از این است.

اسد تقی زاده؛ محیط بان اداره کل محیط زیست کهکیلویه و بویر احمد است که شهریور 1386 در پی درگیری با 5 شکارچی غیرمجاز و حرفه ای به سمت یکی از شکارچیان تیراندازی می کند و با کشته شدن یک شکارچی، وی تاکنون در زندان به سر می برد.

محیط بان اسد تقی زاده، محیطبان منطقه حفاظت شده دنا، جوان 30 ساله بی گناهی است که تنها به حکم وظیفه سازمانی در این درگیری مسلحانه شرکت کرده و اقدام او مانند اقدام همه نیروهای مسلح کشوری که در درگیری با آشوبگران و دزدان و قاچاقچیان به طور اتفاقی مجبور به کشتن طرف مقابل می شوند تا از خود و از وظایف سازمانی خود دفاع کنند، قتل عمد محسوب نمی شود.

حکم اعدام وی تاکنون چندین بار در استان نقض و تأیید شده است که در آخرین اخبار اعلام شد حکم اعدام توسط دیوان عالی کشور تأیید شده و تا 10 روز آینده اجرا می شود.اما انگار همه فراموش کرده اند که همان قانونی امروز او را به قصاص محکوم کرده که پیش تر برای پاسداری از بیت المال تفنگ دستش داده بود و اگر او به حکم دین و برای انجام وظیفه، دست به تفنگ نمی‌برد امروز لابد، مثل ده ها محیط بان شهید دیگر که حتی بنیاد شهید آنان را شهید محسوب نمی‌کند، زیر خروارها خاک خفته بودند.

به راستی آیا فراموش کرده اید که در همین سه دهه گذشته محیط زیست ایران شاهد ریخته شدن خون پاک بیش از 112 شهید محیط بان محیط زیست به دست همین شکارچیان از خدا بی خبر بوده؟ شهدایی که جملگی جانشان را برای  حفظ محیط زیست و میراث طبیعی سرزمین مادری مان فدا کردند و شگفتا که دستگاه قضایی در تمام این مدت از مجازات و گاه حتی شناسایی عوامل شهادت این محیط بانان فداکار عاجز مانده و خانواده های آنها حتی از حقوق خانواده شهدا نیز بهره مند نشده اند .

محیط بان اسد تقی زاده، محیطبان منطقه حفاظت شده دنا، جوان 30 ساله بی گناهی است که تنها به حکم وظیفه سازمانی در این درگیری مسلحانه شرکت کرده و اقدام او مانند اقدام همه نیروهای مسلح کشوری که در درگیری با آشوبگران و دزدان و قاچاقچیان به طور اتفاقی مجبور به کشتن طرف مقابل می شوند تا از خود و از وظایف سازمانی خود دفاع کنند، قتل عمد محسوب نمی شود

دردناک تر آنکه تاکنون تاریخ محیط زیست ایران به یاد ندارد احدی از قاتلان و جنایتکاران شکارچی و قاچاقچیان حیات وحش که گستاخانه سلاح به روی محیطبانان مظلوم و خادم دولت کشیده اند مجازات شده باشند و قاتلان «سعید پرهام»ها و «یحیی شاهکو محلی»ها و «حسین صادقی»ها با اینکه غالبا با سلاح های جنگی به شهادت رسیده اند همچنان آزادانه در جامعه می چرخند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در جمع محیطبانان میگوید در موضوع پرونده محیط ‌بان اسد تقی زاده ما تابع تصمیمات دادگاه هستیم اما به گذشت و رافت اسلامی خانواده مصیبت دیده چشم امید داریم.

دکتر اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی که با محیط ‌بانان داشت می گوید: در ماجرای آقای تقی زاده محیط‌بان دنا متاسفانه ما شاهد ماجرای تلخی هستیم که با پیگیری خانواده مقتول و روند طبیعی پرونده حکم از سوی قوه قضائیه صادر شده است. نکته اول اینکه هیچکس ورای قانون نیست و ما به عنوان ضابطه قضایی اتفاقا حساسیت شدیدتری به رعایت و اجرای قانون و حفظ جایگاه قضا داریم و برخی موضع‌گیری‌ها علیه قوه قضائیه را محکوم می‌کنیم. نکته دوم هم اینکه در مواردی از این دست منصفانه نیست که یکطرفه به قاضی برویم و حکم صادر کنیم، خوب است که رسانه‌ها و فعالان محیط زیست و همه ما با انصراف بیشتری با این ماجرا برخورد کنیم مسلما علاقمندان محیط زیست که از قطع شدن یک درخت عمیقا دردمند می‌شوند از اینکه خون یک انسان به زمین ریخته است رضایت قلبی ندارند، واقعیت این است که گرچه شاید همکار وهم لباس بودن با آقای تقی زاده باعث شود که به صورت طبیعی با ایشان همدلی کنیم اما اشتباه بزرگی رخ داده و خانواده‌ای در سوگ از دست دادن جوانشان عزادار شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ما با جدیت دنبال حل ماجرا هستیم، جامعه محیط زیست ایران درد و رنج خانواده مرحوم را درک می‌کند ولی امیدواریم با رافت اسلامی ، خانواده آن مرحوم از قصاص آقای تقی زاده بگذرند با شناختی که از خانواده فرهنگی آن مرحوم وجود دارد و پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، قوه قضائیه و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد ما به جد امیدواریم ایشان سرانجام مورد عفو قرار گیرند. شما تردید نکنید که خانواده آن مرحوم هم به مرگ یک جوان دیگر رضایت نخواهند داد.

محیطبان

جمعی از فعالان و کارشناسان محیط زیست کشور با تهیه نامه سرگشاده ای به سران قوای سه گانه، خواستار توقف موقت اجرای حکم قصاص محیطبان «اسد تقی زاده» شدند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است: 

تاسف از اینکه چگونه دستگاه قضایی می تواند برای یک مامور دولتی که به حکم دادگستری ضابط قضایی محسوب می شود و طبق ماده یک قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح و تبصره 3 ماده 3 همین قانون حق حمل و بکارگیری سلاح در مواقع لزوم را داشته و دارد، اکنون به اتهام قتل عمد (!!) یک شکارچی متخلف که علاوه بر شکار غیر مجاز اقدام به تیراندازی به روی ماموران دولتی و آغاز درگیری مسلحانه کرده، محکوم کرد.

و شگفتا که آن وقت شاهد صدور حکم قصاص برای محیط بانی هستیم که به حکم وظیفه و با گذراندن دوره ضابطین قضایی و همچون دیگر نیروهای مسلح کشوری مانند ماموران نیروی انتظامی از خود در برابر متخلفان دفاع کرده و در این درگیری که شروع کننده آن خود متخلفان بوده اند، یکی از آنها را از پا درآورده است که اگر منصفانه و قانونی به موضوع بنگریم قتل عمد محسوب نمی شود.

آیا این عدالت است که برای محیط بانی که خود سلاح به دستش داده اید و دستور العمل بکارگیری سلاح را به او آموزش داده اید و او را در بدترین شرایط آب و هوایی و بیشترین ساعت کاری و با حداقل حقوق انسانی برای حفظ طبیعت مظلوم وطن بکار گماشته اید اینک حکم قصاص صادر شود اما برای شکارچیان این سرزمین که در بسیاری از موارد مجهز به سلاح غیر مجاز هستند و اقدام به شکار غیر قانونی می کنند و گستاخانه بر روی محیطبانان مظلوم آتش می گشایند، مصونیت قائل شوید.

گویی محیط بانان مظلوم این سرزمین چه به حکم وظیفه در درگیری با شکارچیان شرکت کنند و چه نکنند در هر دو حالت محکوم به مرگ هستند . چون یا باید همچون 112 شهید دلاور مرد محیط زیست کشته شوند و احدی هم در سازمان محیط زیست و دستگاه قضایی به خونخواهی از آنها دم بر نیاورد و یا اگر دست به سلاح می برند تا از خود دفاع کنند باز هم باید کشته شوند چون به حکم قضات محترم محکوم به قصاص می شوند! آیا براستی مرگ یک نفر آن هم در حین «انجام وظیفه قانونی» و درگیری مسلحانه می تواند جزء مصادیق قتل عمد محسوب شود و مجازاتش باید قصاص باشد؟

آیا این عدالت است که برای محیط بانی که خود سلاح به دستش داده اید و دستور العمل بکارگیری سلاح را به او آموزش داده اید و او را در بدترین شرایط آب و هوایی و بیشترین ساعت کاری و با حداقل حقوق انسانی برای حفظ طبیعت مظلوم وطن بکار گماشته اید اینک حکم قصاص صادر شود

محمد رضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست می گوید در نشستی که در روزهای اخیر در فراکسیون محیط زیست که با حضور اعضای هیات رئیسه فراکسیون، نمایندگانی از کمیسیونهای قضایی و اصل 90 مجلس و معاونان حقوقی سازمان محیط زیست و وزارت دادگستری تشکیل شد، ابعاد مختلف این پرونده مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی، لزوم بررسی دقیق موضوع و احاطه کامل حقوقی آن مورد تاکید فراکسیون است، برای همین از رسانه های عمومی می خواهم تا با بیان واقعیات و پرهیز از طرح و انتشار اطلاعات ناقص به حل این مشکل کمک کنند.

حال می توان متوجه شد که نبود یا کامل نبودن قانون تا چه حد در چنین اتفاقاتی تاثیر گذار است چرا که بسیاری از مدافعان محیط زیست باور دارند، آن که محیط بان را نشانه می رود، شکارچی نیست، قانونی است که به واسطه نقص آن، دست شکارچیان متخلف را برای به گلوله بستن محیط بان ها باز گذاشته است. همان قانونی که نقصش باعث می شود اگر محیط بانی در دفاع از خود یا پاسداری از بیت المال تیراندازی کند ، محیط بان باید تا ماه ها مهمان چاردیواری زندان شود، خانواده اش بی سرپرست رها شود و حتی تا پای چوبه دار برود. این حکایت بسیاری از محیط بان هایی است که این روزها در زندان و یا حتی منتظر اعدام هستند .

فرآوری: فهیمه کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تابناک/ خبرآنلاین/ سبزپرس / فارس/ ویکی پدیا