تبیان، دستیار زندگی
این خیلی طبیعی است که شما در اولین تلاشتان برای خواستگاری کردن یا پذیرفتن خواستگار به در بسته بخورید. یعنی یا از دختر جواب منفی بشنوید و یا احساس کنید پسر به دلتان ننشسته است و قصد ندارید زندگی مشترکتان را با او شروع کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چندبار خواستگاری کنیم؟


این خیلی طبیعی است که شما در اولین تلاشتان برای خواستگاری کردن یا پذیرفتن خواستگار به در بسته بخورید. یعنی یا از دختر جواب منفی بشنوید و یا احساس کنید پسر به دلتان ننشسته است و قصد ندارید زندگی مشترکتان را با او شروع کنید.

چندبار خواستگاری کنیم؟
اما گاهی وقت ها شرایطی پیش می آید که دو طرف احساس می کنند بد نیست یک بار دیگر درخواست ها بیان شود و خواستگاری از سر گرفته شود تا دو طرف از نو همدیگر را بررسی کنند. در چنین شرایطی ممکن است اضطراب خواستگاری از دفعه اول هم بیشتر باشد. بنابراین خواندن این نکته ها می تواند برای شما کمک کننده باشند:

- پیش از هر چیز بدانید که خواستگاری برای بار دوم، پس از جواب منفی دختر، اشكال ندارد؛ حتی اگر كمتر از یك سال هم گذشته باشد.

زیرا ممكن است شما درخواستگاری پیشین از شرایط مناسبی برخوردار نبوده اید و یا شاید در مراسم گذشته، خانواده دختر آمادگی كامل نداشته اند. به هرحال، خواستگاری دوباره نه تنها ا شكالی ندارد بلكه مطلوب است. به ویژه زمانی كه خانواده دختر پاسخ منفی می دهند و بعد پشیمان می شوند و خواستگاری دوباره شما، مشكل آنان را حل می كند.

-خواستگاری پی در پی پس از دریافت پاسخ منفی در صورتی مطلوب نیست که دختر یا خانواده اش شروط خاصی داشته باشند و پسر یا خانواده اش قبل از محقق شدن آن شرایط به طور پی در پی خواستگاری کنند. این نوع خواستگاری اغلب نتیجه خوبی نخواهد داشت، زیرا ممكن است خانواده دختر حیا كنند و یا به سبب در خطر بودن آبروی خود به پسر پاسخ مثبت دهند كه در نتیجه ازدواج تحمیلی خواهد بود. به علاوه، خواستگاری های پی در پی و پاسخ های منفی، به عزت نفس مرد لطمه می زند و اقتدار او را كه لازمه زندگی زناشویی است، ازبین می برد.

- قدیمی ها یک جمله معروف و مهم دارند که می گوید: اگر به خواستگاری رفتید و به شما جواب مثبت دادند، بگویید: الحمدلله و اگر جواب منفی دادند، بگویید: الله اکبر. خدا بزرگ است و جای دیگر. اگر در حد توان تلاش کردید و به جایی نرسیدید، این را به حساب همان حکمت خداوند بگذارید. چون به صلاح شما نیست.

چندبار خواستگاری کنیم؟

دادن جواب منفی

به هر حال با تمام تلاش هایی که برای جوش خوردن یک ازدواج انجام می شود ممکن است نظر خانواده دختر یا پسر تامین نشود. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید و خواستید ماجرای خواستگاری را فیصله دهید تلاش شما باید بر این اصل متمركز شود كه موجب رنجش یا آزردگی طرف مقابل نشوید. بنابراین، با لحنی پر مهر و مؤدبانه می توانید بگویید: به نظر ما، شرایط خانواده ها برای ازدواج مناسب نیست. در این مرحله توجه به موارد زیرضروری است:

* از طفره رفتن بپرهیزید و پاسخ منفی خود را با عباراتی مؤدبانه بیان كنید.

* در برابر واكنش تند احتمالی طرف مقابل، كنترل خود را از دست ندهید و صبور و مؤدب باشید.

* از بزرگ نمایی خود و تحقیر طرف مقابل بپرهیزید.

* از عنوان كردن عیوبی كه احتمالاً به آن پی برده اید، خودداری كنید.

* پاسخ منفی خود را با وعده ریاكارانه در مورد آینده آراسته نكنید. یعنی وعده ندهید که در موقعیتی مناسب بر می گردید (آقای داماد!) یا جواب مثبت می دهید (عروس خانم!)

* از معرف یا آشنای دو خانواده، برای رساندن پاسخ منفی یاری بگیرید.

* برای فرزند آن خانواده از صمیم قلب آرزوی خوشبختی كنید.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع:

آداب خواستگاری جلد8 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.