تبیان، دستیار زندگی
* طبق سخنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بهترین روز برای خواستگاری، روز جمعه و در ساعات بعد از ظهر است. همچنین بهتر است زمانی برگزار نشود که قمر در عقرب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش از خواستگاری بخوانید


 طبق سخنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بهترین روز برای خواستگاری، روز جمعه و در ساعات بعد از ظهر است. همچنین بهتر است زمانی برگزار نشود که قمر در عقرب است.


پیش از خواستگاری بخوانید

* برای به دست آوردن آرامش، قبل از خواستگاری دو ركعت نماز طلب بخوانید و دعا كنید كه آنچه خیر و صلاح است برای شما پیش آید.

* ازآنجا كه اولین دیدارها همیشه دراذهان می ماند، رعایت پاكیزگی و منظم بودن بسیارمهم است.

* جلسه اول خواستگاری را در خانه عروس برگزاركنید نه جای دیگر، زیرا محیط خانه آرامش بیشتر و شناخت كاملتری به دنبال دارد.

* حضور والدین و یا شخص امین و با تجربه، كمك زیادی به انجام خواستگاری می كند.

* مهم نیست چند نوع میوه خریداری كرده اید. اما سعی كنید با زیبا چیدن آنها و پاكیزگی و زیبا آراستن سالن پذیرایی، محیطی دلپذیر ایجاد كنید.

* ازپوشیدن لباسهای تنگ كه باعث ناراحتی شما می شود و همچنین از پوشیدن لباسهای پر زرق و برق اجتناب كنید به دلیل اینكه جلب توجه می كنند و تمركز را برهم می زنند.

* برای دستیابی به شناخت بیشتر از خانواده پسر و نیز آشنایی با فرهنگ وآداب و رسوم و موقعیت اقتصادی آنها جلسه یا جلساتی از گفتگوها را در منزل پسر برگزاركنید.

* دختر و پسر برای شناخت بیشتر از یكدیگر می توانند به نحوه راه رفتن، نشستن، صحبت كردن و حتی كفش پوشیدن طرف مقابل توجه كنند. همه این رفتارها نشان دهنده شخصیت فرداست.

* صحبت حضوری دختر و پسر با یكدیگر بهتر از صحبت كردن با تلفن، چت و... است. با صحبت كردن حضوری قادر به دیدن حالات وحركات و نحوه مكالمات یكدیگرهستید. درنتیجه، با رعایت این مطلب به شناخت بهتری خواهید رسید.

* اگر در نگاه اول از ظاهر فرد مقابل خوشتان نیامد ولی برایتان قابل تحمل بود، با او به گفتگو بپردازید؛ شاید نظرتان عوض شد.

* چنانچه در اواسط جلسه احساس كردید طرف مقابل مناسب شما نیست، جلسه را متوقف كنید. زیرا در صورت ادامه، ممكن است بین افراد وابستگی ایجاد شود. در این صورت، دادن جواب منفی سخت است و به فرد مقابل ضربه روحی وارد می شود.

پیش از خواستگاری بخوانید

چند نكته ظریف در پذیرایی از خواستگار

1- به میهمانان، ازهر دو شیرینی تهیه شده توسط خانواده عروس و داماد تعارف كنید و این كار را با خوش رویی و لبخند انجام دهید. به بهانه بیماری یا هر دلیل دیگری این شیرینی را رد نكنید. شیرینی را درپیش دستی مقابل خود نگذارید و حتماً میل كنید.

2- بهتر است خانواده عروس در مراسم خواستگاری از شیرینی تر استفاده نكنند، چون خوردن آن سخت است.

شیرینی خشك و كوچك برای برگزاری این مراسم مناسب تراست. برای خوردن میوه نیز بهتراست ازمیوه هایی مثل سیب وخیار استفاده كنید و از خوردن انار، پرتقال وهندوانه پرهیز كنید؛ زیرا به دلیل آب دار بودن ممكن است باعث كثیف شدن دست و صورت و لباس شما شوند.

3- بكوشید از تشریفات خواستگاری بكا هید. نه دسته گل های گران قیمت به پسر بها میدهد و نه پذیرایی های غیرعادی و پرخرج ارزش دختر را بالا می برد. در مواردی هم ممكن است برداشت های خوبی از این رفتارها نشود.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از:

آداب خواستگاری جلد8 از مجموعه کتب آموزشی ساج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.