تبیان، دستیار زندگی
كنت كاتزمن كارشناس مركز تحقیقات كنگره گفت: طرح چنین اتهامی منطقی به نظر نمی‌رسد. ایران ساختمانی را در واشنگتن منفجر نمی‌كند تا با دست خود راه را برای حمله كاخ سفید به تهران هموار سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتهام ترور سفیر عربستان منطقی نیست


"كنت كاتزمن كارشناس مركز تحقیقات كنگره گفت: "طرح چنین اتهامی منطقی به نظر نمی‌رسد. ایران ساختمانی را در واشنگتن منفجر نمی‌كند تا با دست خود راه را برای حمله كاخ سفید به تهران هموار سازد."

سفیر عربستان

خبرگزاری اینتر پرس سرویس در گزارشی اعلام کرد :كارشناسان می‌گویند طرح ادعای دخالت ایران در عملیات ترور سفیر عربستان مشكوك است.

وزارت دادگستری آمریكا عوامل دولت ایران را به دخالت در ترور نافرجام علیه سفیر عربستان سعودی در آمریكا متهم می‌كند كه این مسئله اذهان افرادی را در آمریكا به خود مشغول ساخته است كه در حوزه ایران و تروریسم اطلاعات دارند.

حداقل می‌توان ادعا كرد برای دولتی كه بر معترضان سیاسی در داخل و میادین جنگ در اطراف مرزهای خود تمركز دارد، این نوع عملیات و هدف مورد ادعا– یعنی ترور سفیر عادل الجبیر با بهره‌گیری از یك كارتل مواد مخدر مكزیكی و منفجر كردن رستورانی در واشنگتن- كاملاً غیرعادی است.

"بروس رایدل"(Bruce Riedel) افسر بازنسسته سازمان سیا كه زمانی مسئولیت دفتر خاور نزدیك و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی كاخ سفید را برعهده داشت، به خبرگزاری اینترپرس سرویس گفت: "این مسئله كاملاً مشكوك به نظر می‌رسد. اینكه ایران در عملیات‌های ترور دخالت دارد مطلب جدیدی نیست. اما اینكه برای اهداف خود از یك كارتل مواد مخدر مكزیكی استفاده نماید، ادعای جدیدی است."

اخیراً ادعا شده كه ایران با حمایت از نمایندگان محلی كشتار تعداد زیادی از سربازان آمریكایی در عراق و افغانستان را در دستوركار قرار داده است.

كارشناسان آمریكایی در حوزه سازمانها‌ی جاسوسی و تجاری ایران معتقدند كه طرح این شكایت در وزارت دادگستری اقدامی كاملاً احمقانه است چرا که این ماجرا هیچ شباهتی با عملیات‌های نیروی قدس- واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC)- ندارد

كارشناسان آمریكایی در حوزه سازمانها‌ی جاسوسی و تجاری ایران معتقدند كه طرح این شكایت در وزارت دادگستری اقدامی كاملاً احمقانه است چرا که این ماجرا هیچ شباهتی با عملیات‌های نیروی قدس- واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC)- ندارد. القدس در زبان عربی به معنای اورشلیم است.

"كنت كاتزمن"(Kenneth Katzman)، نویسنده كتابی با موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و كارشناس مسائل ایران در مركز تحقیقات كنگره گفت: "طرح چنین اتهامی اصولاً منطقی به نظر نمی‌رسد." كاتزمن همچنین افزود: "ایران از گروههای غیرمسلمان یا افرادی استفاده نمی‌كند كه به اعضا یا وابستگان نیروی قدس اعتمادی ندارند. ایران ساختمانی را در واشنگتن منفجر نمی‌كند تا با دست خود راه را برای حمله كاخ سفید به تهران هموار سازد."

در واقع،‌ طرح‌ریزی این عملیات از لحاظ زمانی اصلاً به نفع ایران نیست زیرا تهران در حال حاضر به دلیل برنامه هسته‌ای با فشار بین‌المللی دست به گریبان است.

سفیر عربستان-تفرقه-پرچم

اوایل ماه بعد، قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحقیقات ایران برای ساخت كلاهك هسته‌ای اطلاعات جدیدی را در اختیار اعضای شورای حكام قرار دهد. یافته‌های جدید اعضای گروه بازرسی هسته‌ای فشار فزاینده‌ای را بر روسیه، چین و اعضای جنبش غیرمتعهدها برای تصویب تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی تحمیل خواهد كرد.

دولتمردان ایران اتهام وارده از سوی ایالات متحده آمریكا را قویاً تكذیب كرده‌اند. مقامات كاخ سفید ادعا كردند نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با استخدام فردی به نام منصور ارباب سیار یك دو رگه ایرانی-مكزیكی مقیم ایالت تگزاس تلاش كرده است تا با استفاده از اعضای یك كارتل مواد مخدر مكزیكی طرح ترور الجبیر را به سرانجام برساند.

به زعم كاتزمن، ارباب سیار كه فروشنده خودروهای دست دوم بوده و ظاهراً با مشكلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌كند، خود این نقشه را در ذهن پرورانده است. بنابر این ادعای رسمی، او با یكی از اعضای كارتل "لوس زتاس"(Los Zetas) در تماس بوده كه جاسوس سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریكا (DEA) از كار درآمد و البته پسر عمویی نیز در ایران دارد كه با نیروی قدس سپاه نیز در ارتباط است.

گفته می‌شود كه در ماه سپتامبر حدود 100000 دلار از ایران به حساب بانكی آقای ارباب سیار واریز شده است و به وی قول داده بودند در پایان عملیات نیز 1.5 میلیون دلار دیگر پرداخت نمایند. ارباب سیار اوایل ماه دستگیر شد زمانیكه به او اجازه نداده بودند تا وارد خاك مكزیك شود. پس ناگزیر با هواپیما به شهر نیویورك آمد.

كاتزمن گفت: "هرچند احتمال دارد كه پسرعموی ایرانی منصور موافقت كرده باشد از برخی جهات او را حمایت نماید اما بعید است كه توانسته باشد او را به انجام این عملیات وادار ساخته باشد. این ترور یك طرح كاملاً سنجیده و تاییده شده تروریستی نبود."

برخی از كارشناسان اطلاعاتی آمریكا شك و تردید خود را نسبت به صلاحیت سازمان مبارزه با مخدر در بررسی چنین پرونده حساسی اعلام داشته‌اند.

رایدل خاطرنشان ساخت كه این پرونده به "عوامل" دولت ایران اشاره دارد "اما به اعتقاد كاخ سفید كلیه عوامل دولت ایران در این ترور نافرجام دست نداشته‌اند."

به نظر می‌رسد كه آمریكا و عربستان سعودی برای پیشبرد سیاست‌های خود علیه ایران در این مقطع زمانی به چنین تبلیغاتی نیاز دارند، با توجه به اینكه آنها سه كشور اسلامی جهان – یعنی عراق، افغانستان و بحرین- را به اشغال نیروهای خود در آورده‌اند."

یك منبع ایرانی، مشروط بر آنكه نامش لو نرود، در گفتگو با خبرگزاری اینترپرس سرویس گفت كه نیروی قدس سپاه به زودی از فرد متهم به مشاركت در این طرح بازجویی خواهد كرد "تا بفهمد آیا این یك اقدام كاملاً شخصی بوده است."

این منبع همچنین افزود: "به نظر می‌رسد كه آمریكا و عربستان سعودی برای پیشبرد سیاست‌های خود علیه ایران در این مقطع زمانی به چنین تبلیغاتی نیاز دارند، با توجه به اینكه آنها سه كشور اسلامی جهان – یعنی عراق، افغانستان و بحرین- را به اشغال نیروهای خود در آورده‌اند."

به اعتقاد رایدل، هرچند كه تنش بین ایران و عربستان به اوج خود رسیده است اما این پرسش مطرح است كه چرا ایران بخواهد سفیر عربستان را مورد هدف قرار دهد. هرچند الجبیر با ملك عبدالله روابط بسیار نزدیكی دارد اما عضو خانواده سلطنتی نیست و بیشتر به عنوان مترجم و "پیغام‌رسان محبوب" در خدمت این خاندان بوده است.

كاتزمن و رایدل اظهار داشتند كه دولت اوباما با ورود به این پرونده از طریق كنفرانس خبری دادستان كل و بیانیه‌های رسمی وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور به دردسر افتاده است.

رایدل گفت: با توجه به تنش‌های جاری در منطقه، "امیدوارم كه آنها بدانند تا كجای این بازی می‌خواهند پیش روند."

بخش سیاست تبیان


منبع :مشرق