تبیان، دستیار زندگی
ایران و عربستان از گذشته بر سر بسیاری از مسایل سیاسی و مذهبی اختلافات عمیقی داشتند که این مقوله مورد سواستفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای واقع شده و امروز آمریکا با طرح مباحث مربوط به ترور سفیر سعودی در واشنگتن توسط عوامل وابسته به ایران، خواهان بهره‌برداری از
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عربستان مهره‌بازی آمریکا علیه ایران


ایران و عربستان از گذشته بر سر بسیاری از مسایل سیاسی و مذهبی اختلافات عمیقی داشتند که این مقوله مورد سواستفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای واقع شده و امروز آمریکا با طرح مباحث مربوط به ترور سفیر سعودی در واشنگتن توسط عوامل وابسته به ایران، خواهان بهره‌برداری از این مساله است و عربستان نیز نقش مهره اصلی بازی را پیدا کرده است.

ایران و عربستان -آمریکا-تفرقه

اختلافات ایران و عربستان از گذشته ناشی از شکاف‌های مذهبی و سیاسی بوده است که در این میان شکاف‌های سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. این در حالی است که اختلافات مذهبی میان وهابیت وشیعه پیش از انقلاب نیز حتی در دوره شهریور 1320 مساله وجود داشته و گاهی ایجاد بحران می‌کرده است اما چون روابط سیاسی خوبی بین دو کشور برقرار بود، آن را تحت الشعاع قرار می‌داد. امروزه اختلافات مذهبی جنبه سیاسی نیز پیدا کرده است و نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر تشیع است به نوعی در مقابل نظام سعودی که دیدگاهی کاملاً مخالف با تشیع دارد، قرار گرفته است. این مساله سبب شده است که وهابیون که داعیه رهبری جهان اسلام را دارند با چالش مواجه شوند و رقیبی قدرتمند را در برابر خود ببینند. این شکاف در عرصه‌های بین‌الملل خود را به خوبی نشان داده است. مساله عراق و نفوذ جمهوری اسلام ایران در این کشور هیچگاه خوشایند عربستان نبود. آمریکایی‌ها نیز در این مساله به شدت از عربستان حمایت می کردند. در هنگام فعالیت‌های گسترده گروه‌های تکفیری و بعثی در عراق و انجام عملیات تروریستی علیه مردم این کشور، آمریکا علی رغم علم به این موضوع ایران را متهم می‌ساخت. عرصه دیگر بروز اختلافات ایران و عربستان صحنه لبنان بود. پس از ترور رفیق حریری عربستان تلاش فراوانی صورت داد تا بتواند در این کشور میدان‌داری کند اما فرزند خلف جمهوری اسلامی ایران یعنی حزب الله لبنان این امکان را از آن‌ها گرفت. و عملا عربستان به شکست خود اعتراف کرد و از صحنه کنار کشید. یان فضا پر تنش همواره بر روابط دو کشور سایه افکنده و موجبات سوء استفاده برخی قدرت ها را فراهم آورده است. فضای عداوت عربستان با ایران تا بدانجا پیش رفت که بر اساس اسناد منتشر شده توسط ویکیلیکس پادشاه عربستان در کنار چند دیکتاتور ساقط شده در منطقه از جرج بوش، رییس جمهور سابق امریکا خواسته بودند که به ایران حمله کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران همواره در برابر این کشور به خاطر عداوت‌هایش نرمش و ملایمت نشان داده و آرامش و اتحاد جهان اسلام را رمز غلبه بر قدرت های غربی عنوان کرده است. مقام معظم رهبری نیز همواره بر این نکته تاکید کرده‌اند و خواهان اتحاد جهان اسلام علیه دشمنان مشترک شده‌اند.

مساله عراق و نفوذ جمهوری اسلام ایران در این کشور هیچگاه خوشایند عربستان نبود. آمریکایی‌ها نیز در این مساله به شدت از عربستان حمایت می کردند. در هنگام فعالیت‌های گسترده گروه‌های تکفیری و بعثی در عراق و انجام عملیات تروریستی علیه مردم این کشور، آمریکا علی رغم علم به این موضوع ایران را متهم می‌ساخت

در جریان اخیر و سناریویی که آمریکا برای دامن زدن به اختلافات موجود میان کشورهای اسلامی و به ویژه عربستان و ایران به راه انداخته است نیز متاسفانه برخی مقامات سعودی وارد این بازی شده‌اند و به عنوان مهره توسط مهره‌گردان یا شیطان بزرگ بازی می‌خورند. روابط نظامی بالای عربستان و آمریکا و منافع اقتصادی سرشار آمریکا از این قبیل همکاری‌ها همواره عاملی بوده که طی آن آمریکا سعی کرده است با دامن زدن به اختلافات مانع از اتحاد کشورهای جهان اسلام و روشنگری آنها شود. این اختلافات‌افکنی‌ها در برهه‌های اخیر خود را به گونه‌های مختلف جلوه‌گر کرده است. اظهارات نامناسب سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در قبال ایران حکایت از بازی خوردن مقامات این کشور دارد. در حالی که لحن جمهوری اسلامی همواره آرام و مبتنی بر منطق بوده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان در پاسخ به این اظهارات گفته است: منشاء این‌گونه اظهارات غیردوستانه و فاقد اعتبار، ادعاهای واهی مقامات قضایی آمریكا است كه تاكنون هیچ‌گونه سندی برای اثبات ادعاهای خود نیز ارائه نكرده‌اند. شواهد موجود نشان می‌دهد كه یكی از اهداف این سناریوی بی‌اساس، اخلال در روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به‌ویژه كشورهای منطقه خلیج‌فارس بوده و بیانگر این است كه آنان خواهان استقرار، ثبات و مناسبات بردارانه میان كشورهای اسلامی نیستند.

این قبیل رفتارها هیچگاه از سوی آمریکایی ها تمام نمی‌شود اما در این میان هوشیاری کشورهای منطقه می تواند گره‌گشای موضوع باشد.

در جریان اخیر و سناریویی که آمریکا برای دامن زدن به اختلافات موجود میان کشورهای اسلامی و به ویژه عربستان و ایران به راه انداخته است نیز متاسفانه برخی مقامات سعودی وارد این بازی شده‌اند و به عنوان مهره توسط مهره‌گردان یا شیطان بزرگ بازی می‌خورند

در این میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به ادعای مقامات آمریكایی درباره توطئه عملیات تروریستی در واشنگتن بیانیه صادر كرده و تاکید کرده است بر اساس مبانی ثابت سیاست خارجی ایران، راهبرد ایران در قبال جهان اسلام و كشورهای عربی، به‌ویژه كشورهای همسایه از جمله دولت پادشاهی عربستان سعودی بر مبنای صلح، برادری، همكاری همه جانبه با هدف توسعه و تعمیق ثبات و امنیت دسته جمعی و سعادت شهروندان در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس استوار بوده است. این رفتار منطقی ایران موردی است که همواره توسط مقامات کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی مشاهده شده است. تمامی رفتار ایران حکایت از این مساله دارد که اتحاد جهان اسلام، فارغ از اختلافات میان کشورهای مسلمان مهمترین موضوع است و لذا عربستان سعودی نیز باید با پرهیز از هرگونه پیش‌داوری منافع جهان اسلام را به برخی سناریوسازی‌هاای ناصواب نفروشد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان