تبیان، دستیار زندگی
موضوع اتهام عجیب آمریكا به ایران، حتی تحلیلگران این كشور را هم قانع نكرده و برخی از آنها با وجود دشمنی با جمهوری اسلامی این اتهام را نچسب و باورناپذیر خوانده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ایران واقعا قصد ترور سفیر عربستان راداشت؟


موضوع اتهام عجیب آمریكا به ایران، حتی تحلیلگران این كشور را هم قانع نكرده و  برخی از آنها با وجود دشمنی با جمهوری اسلامی این اتهام را نچسب و باورناپذیر خوانده اند.


وب‌سایت ماهنامه معتبر «آتلانتیك» در آغاز تحلیل خود از اتهام دادستان كل آمریكا كه روز سه ‌شنبه، ادعا كرد طرح عوامل حكومت ایران برای به قتل رساندن سفیر عربستان از طریق بمب‌گذاری خنثی شده است، می‌نویسد: این ماجرا بیشتر به داستان تخیلی جاسوسی شباهت دارد.

اریك هولدر، دادستان كل آمریكا، روز سه ‌شنبه گذشته اعلام كرد كه دستگاه‌های امنیتی و قضایی آمریكا توطئه عده‌ای از عوامل جمهوری اسلامی ایران را خنثی كرده‌اند. ظاهرا طبق این طرح قرار بوده است كه سفیر عربستان در آمریكا از طریق بمب‌گذاری و احتمالا در شهر واشینگتن به قتل برسد.

سفیر عربستان-

تحلیل‌گر مجله «آتلانتیك» هرچند  ایران را به حمایت از تروریسم متهم كرده، اما می گوید: رقابت ایران و عربستان به حالتی شبیه به جنگ سرد منطقه خاورمیانه بدل شده است. اما با وجود تمام انگیزه‌هایی كه ایران می‌تواند برای اجرای این طرح داشته باشد مشخص نیست كه دستاورد یك چنین اقدامی برای ایران واقعا چه خواهد بود.

تصور این كه ایران طرحی شبیه به آن چه كه دادستان كل آمریكا ادعا كرده داشته است بسیار دشوار است.

اما اگر سفیر عربستان در واشینگتن واقعا به قتل می‌رسید چه پیامد و نتایجی برای ایران می‌داشت؟ مناسبات عربستان و آمریكا كه از مدت‌ها پیش بد بوده از زمان آغاز بهار عربی بد‌تر شده و خاندان حاكم بر عربستان در واكنش به این تحولات درست در مخالفت با نیروهایی ایستاده است كه آمریكا از آن‌ها حمایت می‌كند.

اریك هولدر، دادستان كل آمریكا، روز سه ‌شنبه گذشته اعلام كرد كه دستگاه‌های امنیتی و قضایی آمریكا توطئه عده‌ای از عوامل جمهوری اسلامی ایران را خنثی كرده‌اند. ظاهرا طبق این طرح قرار بوده است كه سفیر عربستان در آمریكا از طریق بمب‌گذاری و احتمالا در شهر واشینگتن به قتل برسد

یك عضو ارشد خاندان آل سعود حتی تهدید كرده است كه اگر باراك اوباما با اقدام فلسطینیان برای تشكیل كشور مستقل مخالفت كند مناسبات نزدیك با آمریكا را قطع خواهد كرد. اگر آمریكا و عربستان مناسبات نزدیك 70 ساله و آغشته به نفت خود را قطع كنند مسلما برای ایران خبر خوبی خواهد بود. عربستان سعودی به اسلحه و تجهیزات نظامی آمریكا متكی است، و در مقابل در زمینه اطلاعات امنیتی و اوضاع منطقه آمریكا به عربستان كمك كرده و از رفتار حكومت عربستان در داخل آن كشور و كشورهای همسایه، از جمله بحرین، چشم می‌پوشد.

تحلیل‌گر وب‌سایت «آتلانتیك» می‌افزاید كه در صورت شكسته شدن اتحاد قدیمی آمریكا و عربستان مسلما ایران برای گسترش نفوذ خود و به خصوص در كشورهای دارای جمعیت شیعه مثل عراق و بحرین یا لبنان دست بازتری خواهد داشت. حتی ایران ممكن است برخی از كشورهای عربی را كه حول محور اتحاد ریاض و واشنگتن حلقه زده‌اند به سوی خود جلب كند.

بهترین قسمت در یك چنین سناریویی این است كه ایران حتی لازم نیست برای وقوع این حالت كاری بكند. اگر قرار باشد مناسبات استراتژیك عربستان و آمریكا به هم بخورد ایران نیازی ندارد كه حتی یك گام كوچك در این مسیر بردارد.

بنابراین ابلهانه‌ترین كاری كه ایران می‌تواند بكند این است كه مانع شكسته شدن این اتحاد شده و عربستان و آمریكا را یك بار دیگر به یكدیگر نزدیك كند. برای مثال، با اقدام به ترور سفیر عربستان در خاك ایالات متحده آمریكا!!

رهبران ایران با تمام سابقه طولانی در پیشبرد سیاست‌های خود افراد ابلهی نیستند. بنابراین متحد كردن واشینگتن و ریاض با یك عملیات تروریستی آن‌ هم در شرایطی كه روابط آن‌ها به شدت تیره شده است باعث افزایش حمایت افكار عمومی و سیاستمداران آمریكا از عربستان خواهد شد.

یك چنین اقدامی هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت و بنابراین اقدامی ابلهانه خواهد بود، هر چند حكومت ایران در گذشته مرتكب اشتباهات سیاسی و ایدئولوژیك فراوانی شده، كما این كه تمام حكومت‌ها چنین خطاهایی دارند، ولی طراحی یك چنین توطئه‌ای آن قدر دور از ذهن است كه به جای طرح اتهام علیه ایران سوالات فراوانی را به میان می‌آورد.

یك عضو ارشد خاندان آل سعود حتی تهدید كرده است كه اگر باراك اوباما با اقدام فلسطینیان برای تشكیل كشور مستقل مخالفت كند مناسبات نزدیك با آمریكا را قطع خواهد كرد. اگر آمریكا و عربستان مناسبات نزدیك 70 ساله و آغشته به نفت خود را قطع كنند مسلما برای ایران خبر خوبی خواهد بود.

تحلیل‌گر مجله آمریكایی «آتلانتیك» سپس به این سوالات پرداخته و از جمله می‌پرسد كه اگر ایران تا این حد به خود دردسر بدهد كه یك بمب‌گذاری را برای اجرا در خاك آمریكا طراحی كند چرا یك مقام نه چندان مهم را هدف قرار دهد؟

اگر ایران قرار است در خاك آمریكا حمله‌ای را سازمان‌دهی كند، چرا این كار را در سال‌های پس از حملات یازده سپتامبر و به عنوان مثال در اوج جنگ عراق انجام نداد؟ چرا یك چنین حمله‌ای را درست چندی پس از آزادی دو كوهنورد آمریكایی انجام دهد كه در نوع خود نوعی مصالحه‌طلبی در برخورد با آمریكا بود.

چرا آن طور كه دادستان كل آمریكا ادعا می‌كند ایران برای انجام این طرح لازم است با باندهای قاچاق مواد مخدر مكزیك همكاری كند؟ یا آن طور كه برخی یادآوری كرده‌اند آیا ارسال پول به آمریكا یا صحبت در مورد این توطئه در مكالمات تلفنی واقعا می‌تواند روش مرسوم دستگاه اطلاعاتی كشوری مثل ایران باشد؟

تحلیل‌گر «آتلانتیك» در پایان مطلب خود می‌نویسد :شاید هم دو ایرانی كه اسم آن‌ها در این پرونده عنوان شده واقعا قصد انجام یك چنین بمب‌گذاری را داشته‌اند، ولی عضو سپاه پاسداران یا نیروهای امنیتی ایران نیستند و اگر هم بوده‌اند شاید خودسرانه این كار را كرده‌اند.

فرآوری : قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


منبع :مهر

فارس