تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی اصلاح طلبان مجلس در گفت و گو با تبیان: امیدوار به حضور همه جریانات در انتخاباتیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان


سخنگوی اصلاح طلبان مجلس  در گفت و گو با تبیان:

امیدوار به حضور همه جریانات در انتخاباتیم


داریوش قنبری

در شرایطی که کمتر از 6 ماه تا برگزاری انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی باقیست، اخباری از فعالیت های انتخاباتی اشخاص و جریانات مختلف به گوش می رسد. نکته حائز اهمیت در این رابطه کمرنگ بودن اخبار و اطلاعات در خصوص تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان است. در مقابل رقیب اصولگرا به شدت در صدد دستیابی به وحدت جهت کسب کرسی های سبز پارلمان دوره آینده است.

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام (اصلاح طلبان) مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان می گوید که مساله اصلاح طلبان فعلا آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات است نه چگونگی ورود به انتخابات.

او همچنین تاکید می کند که تحرک انتخاباتی خاص و منسجمی از سوی اصلاح طلبان وجود نداشته است.

قنبری در خصوص برخی اخبار منتشره در مورد لیست های اصلاح طلبان برای انتخابات پیش رو معتقد است که اینگونه خبرها بیشتر مصرف انتخاباتی برای خود اصولگراها دارد تا با مطرح کردن خطر قدرت گیری اصلاح طلبان نوعی انسجام را درون خود ایجاد کنند.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با داریوش قنبری را در پی می خوانید:

-در 5 ماه باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم اصلاح طلبان چه فعالیت چشمگیری برای انتخابات داشته اند؟

حقیقت این است که تحرک انتخاباتی چندانی در میان اردوگاه اصلاح طلبان به چشم نمی خورد و شاهد نوعی بی خیالی اصلاح طلبان درارتباط با انتخابات پیش روی مجلس هستیم؛ در حالی که رقیب اصولگرا به شدت درتب و تاب انتخابات است و این نگرانی را دارد که به نحوی دچار تفرقه شود. اگرچه در حال حاضر تفرقه میان اصولگرایان جدی است و آنها در تلاشند تا به وحدت دست پیدا کنند. در چنین شرایطی تحرک انتخاباتی چندانی میان اصلاح طلبان نمی بینیم و بیشتر بحث اصلاح طلبان آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات است تا چگونگی ورود به انتخابات.

در شرایط کنونی به نظر می رسد باید همه گروهها و احزاب سیاسی در انتخابات مشارکت کنند و زمینه های فراهم شود که همه فعالانه در انتخابات حضور داشته باشند. من امیدوارم به سمت انتخابات تک صدایی نرویم چرا که انتخابات تک صدایی اساسا انتخابات محسوب نمی شود

-اما بسیاری از اصلاح طلبان شاخص اگر چه شرایطی را برای حضور در انتخابات قائل شده اند اما ورودشان را قطعی می دانند؟

برخی شخصیت های اصلاح طلب اظهارنظرهایی در این باره داشته اند اما تحت عنوان جبهه اصلاحات یا شورای هماهنگی اصلاح طلبان یعنی گروه های چندگانه اصلاح طلب که بالغ بر 20 گروه و حزب سیاسی هستند تحرک انتخاباتی خاص و منسجمی وجود نداشته است.

ما هم به عنوان فراکسیون اصلاح طلبان مجلس جلساتی را در رابطه با انتخابات داشته ایم اما در این جلسات هم نتیجه گیری ما این بوده که با اصلاح طلبان خارج از مجلس در این رابطه رایزنی و گفت و شنود شود اما عملا نتیجه خاصی که به عنوان نتیجه ملموس این جلسات باشد وجود نداشته است.

داریوش قنبری
-اخیرا در برخی رسانه ها شاهد گمانه زنی هایی در مورد لیست ها و سر لیست های اصلاح طلبان بوده ایم، آیا دراین باره تصمیم جدی گرفته شده است؟

در شرایطی که خود اصلاح طلبان تحرک انتخاباتی خاصی ندارند شاهد خبرسازی ها از سوی اصولگرایان در رابطه با تحرک انتخاباتی اصلاح طلبان هستیم که به نظر می رسد هدف از این خبرسازی ها از سوی اصولگرایان بیشتر دغدغه های درونی این جناح برای رسیدن به وحدت است. آنها با تفرقه بسیار شدیدی مواجهند و می خواهند با مطرح کردن خطر قدرت گیری اصلاح طلبان درون خود نوعی انسجام و وحدت ایجاد کنند یعنی در واقع اینگونه خبرها بیشتر مصرف انتخاباتی برای خود اصولگراها دارد تا اینکه بیان واقعیات موجود در میان اصلاح طلبان باشد.

-یعنی هیچکدام از افرادی که به عنوان سرلیست اصلاح طلبان از آنها یاد شده مورد توافق قرار نگرفته اند؟

هیچکدام صحت ندارد و اساسا حتی بحث لیست اصلاح طلبان هم فعلا مطرح نیست که موضوع سرلیست مطرح باشد.

-آیا فکر نمی کنید که برای فعالیت اصلاح طلبان قدری دیر شده باشد؟

البته می توان گفت که با توجه به فعالیت های رقبای اصلاح طلبان تا حدودی دیر شده و اگر وضع به همین منوال ادامه داشته باشد خطر یک انتخابات تک صدایی کشور را تهدید می کند که به نفع کشور هم نخواهد بود.

-برای جلوگیری از این خطر چه باید کرد؟

در شرایط کنونی به نظر می رسد باید همه گروهها و احزاب سیاسی در انتخابات مشارکت کنند و زمینه هایی فراهم شود که همه فعالانه در انتخابات حضور داشته باشند. من امیدوارم به سمت انتخابات تک صدایی نرویم چرا که انتخابات تک صدایی اساسا انتخابات محسوب نمی شود لذا امیدواریم شرایط به گونه ای فراهم شود که همه جناح ها و جریان ها در انتخابات حضور داشته باشند.

-فکر می کنید اصلاح طلبان چه زمانی در مورد نحوه ورود به انتخابات به نتیجه خواهند رسید؟

به هر حال فرصت چندانی باقی نیست. در حال حاضر کمتر از سه ماه تا زمان ثبت نام کاندیداها فرصت باقیست. شاید برای کاندیداهایی که در حوزه های کوچک می خواهند کاندیدا شوند فرصتی باشد اما واقعیت این است که فرصت زیادی برای احزاب و جناح های سیاسی نیست که معطل تصمیم باشند. لذا به نظر می رسد جریاناتی که قصد حضور درانتخابات را دارند باید تاکنون اعلام حضور کرده باشند یا همین روزها در انتخابات اعلام حضور کنند وگرنه فرصت چندانی باقی نیست.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان