تبیان، دستیار زندگی
بازیگر نقش دایی شهید بابایی در مجموعه شوق پرواز تاکید کرد رجوع به تاریخ و دقت به جزییات و ظرافت‌های نقش باعث شده شخصیت‌های این سریال واقعی و قابل لمس باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت‌های واقعی "شوق پرواز"


بازیگر نقش دایی شهید بابایی در مجموعه "شوق پرواز" تاکید کرد رجوع به تاریخ و دقت به جزییات و ظرافت‌های نقش باعث شده شخصیت‌های این سریال واقعی و قابل لمس باشد.


 شوق پرواز

مجموعه تلویزیونی "شوق پرواز" به کارگردانی یدالله صمدی از جمعه 11 شهریور به روی آنتن رفت و اکنون با چند قسمتی که از آن پخش شده است، توانسته نظرات بسیاری را به خود جلب کند. پرداخت به شخصیت شهید عباس بابایی از کودکی و نمایش زندگی معمولی او نقطه قوتی بوده که باور شخصیت شهید را برای مخاطبان ساده‌تر می‌کند. در این بین شخصیت دایی با بازی عبدالرضا اکبری نیز به خوبی شکل گرفته است.  در این باره با اکبری گفتگویی داشته‌ایم.

نزدیک بودن ماجرای فیلمنامه به زمانی که چندان از آن فاصله نگرفته‌ایم، حساسیت‌های سریال را بالا می‌برد. شما چقدر در پروژه با این حساسیت‌ها رو به رو بودید؟

عبدالرضا اکبری: من هنوز با برخورد خاصی نه از جانب مطبوعات، نه از سوی مردم و نه منتقدان روبرو نشده‌ام. انعکاس نظر خاصی از جانب آن‌ها وجود نداشته که موضوعی برایشان سئوال برانگیز باشد. شاید به این دلیل که هنوز سریال در حال پخش است و باید زمان بیشتری بگذرد تا در این باره بحثی به وجود بیاید.

*همراهی خانواده شهید با جریان ساخت سریال چقدر به این قضیه کمک کرده است؟

- گرچه این آثاری که به یک شخصیت واقعی و حقیقی می‌پردازند، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند و همیشه دیدگاه‌های مختلفی درباره آنها وجود دارد، اما حضور خانواده شهید بابایی از ابتدای نگارش تا انتهای کار توانست پاسخگوی بسیاری از سئوالات باشد و از بروز انتقادات جلوگیری کند. به ویژه که آ‌نها از سریال نیز ابراز رضایت کرده‌اند. با این وجود هر بیننده و مخاطبی محق است که دیدگاه‌های واضح و شفاف خودش را درباره کار ارائه دهد.

*زمان انجام کار چه؟ آن موقع اعمال حساسیت‌هایی روند ساخت سریال و بازی بازیگران را محدود نکرد؟

- همانطور که اشاره کردم اقوام، نزدیکان و بستگان درجه یک شهید در کنار کار بودند از جمله خانم حکمت همسر ایشان و همه بازیگران اطلاعات لازم را از این طریق به دست می‌آوردند. از طرفی کار نیز با دقت و وسواس جلو می‌رفت. همین‌ها باعث شد همه چیز روشن و واضح باشد و هیچ نقطه تیره و ابهام آمیزی در کار به وجود نیاید. بنابراین محدودیت‌های خاصی هم در کار وجود نداشت و شخصیت‌ها واقعی از آب درآمده بودند.

"شوق پرواز" در حقیقت دو قصه دارد که قصه اصلی چیز دیگری است و در کنار آن ماجرای شهید بابایی هم مطرح می‌شود. این دو قصه به بییننده کمک می‌کند نگاه تک بعدی به سریال نداشته باشد و از دو محور به آن نگاه کند که این از ویژگی‌های مثبت کار محسوب می‌شود.

*در ایفای این نقش به دلیل اینکه فردی واقعی است نه زاییده ذهن نویسنده، چقدر می‌توانستید اعمال نظر داشته باشید؟

- دایی شهید بابایی فردی فرهنگی است که انضباط در زندگی‌اش جایگاه مهمی دارد. همچنین او در تعلیم و تربیت بچه‌های مدرسه هم نقش موثری داشته و فردی دلسوز و متعهد است. ویژگی‌ها و خصوصیات او دست نخورده باقی ماند، اما ریزه کاری‌هایی وجود دارد که مربوط به بازی می‌شود و قابل تغییر و ارائه است. البته این جزئیات هم حول محور شخصیت بنا شدند. اما نباید از یاد برد ریزه‌کاری و فوت و فن‌های بازیگری و تکنیک‌ها است که نقش را می‌سازد، به بروز جزئیات کمک کند و ظرافت‌های نقش شکفته می‌شود.

*شخصیتی که ایفای آن را بر عهده دارید، انگار نسبت به دیگران شخصیت روشنفکرتری دارد. اینها درست مطابق با واقعیت است؟

- خب آن بخش‌ها مربوط به قبل از انقلاب می‌شود و ما در حین کار مدام به تاریخ رجوع می‌کردیم که در آن برهه زمانی از هر نظر چه فضا، دکور و لباس، چه گویش و پوشش شرایط خاصی وجود داشته است که ما عین این واقعیت‌ها را در نگارش و ساخت لحاظ کرده‌ایم.

 شوق پرواز
*روایت داستان به نحوی است که به جای روایت صرف زندگی شهید بابایی، ماجرای او را با زمان حال پیوند می‌زند، نظرتان درباره این شیوه روایت چیست؟

- "شوق پرواز" در حقیقت دو قصه دارد که قصه اصلی چیز دیگری است و در کنار آن ماجرای شهید بابایی هم مطرح می‌شود. این دو قصه به بییننده کمک می‌کند نگاه تک بعدی به سریال نداشته باشد و از دو محور به آن نگاه کند که این از ویژگی‌های مثبت کار محسوب می‌شود. بی شک دو داستان در هم تنیده مخاطبان بیشتری به خود جذب می‌کند.

*در نمایش خوبی‌های شخصیت بابایی هم اغراق نشده و این اعتماد مخاطبان را افزایش می‌دهد.

- بله به هر حال افرادی که در جبهه حضور داشتند نیز یکی از همین مردم بوده‌اند. بعضی‌هایشان شبیه کسانی هستند که تصویری از آن‌ها را در "اخراجی‌ها" دیدیم و برخی هم شبیه خلبان بابایی بوده‌اند. در کل جنگی در مملکت رخ داد که افراد با خصوصیات مختلفی در آن حاضر شدند.

*حالا که سریال را می‌بینید از نتیجه کار راضی هستید؟

-این ایام مدام سر کار بودم و هنوز نتوانسته‌ام مجموعه را به شکل منسجمی تماشا کنم. وقتی دی وی دی اش را از تهیه‌کننده گرفتم نظرم را می‌گویم!

*در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

بازی در فیلم تلویزیونی "گوی مرگ" ساخته محمدرضا آهنج را به تازگی به اتمام رساندم و مشغول بازی در سری سوم مجموعه تلویزیونی "عملیات 125" هستم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر