تبیان، دستیار زندگی
وزیر دفاع انگلیس درپی رسوایی‌های اخیرش، از سمت خود استعفا کرد. این مساله به فهرست بحران‌های موجود در قاره اروپا که ادعای مدیریت جهان را دارد می‌افزاید و موجبات بی‌اعتمادی جامعه جهانی به این کشورها را فراهم می آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا وزیردفاع انگلیس استعفاداد


وزیر دفاع انگلیس درپی رسوایی‌های اخیرش، از سمت خود استعفا کرد. این مساله به فهرست بحران‌های موجود در قاره اروپا که ادعای مدیریت جهان را دارد می‌افزاید و موجبات بی‌اعتمادی جامعه جهانی به این کشورها را فراهم می آورد.

لیام فاکس

لیام فاكس وزیر دفاع انگلیس، که به دلیل همسفر کردن دوست صمیمی خود که هم‌خانه‌ای زمان مجردی‌اش بوده است، در سفرهای کاری مورد انتقاد واقع شده بود از سمت خود استعفا کرد. این مساله انتقادات فراوان احزاب مخالف دولت در انگلستان را فراهم آورده بود. فاکس در متن استعفانامه خود نوشته است که به اشتباه اجازه داده علایق شخصی‌ وی وارد محدوده فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش شود.

بر این اساس آینده سیاسی لیام فاكس با آشكار شدن ابعاد جدیدی از رسوایی‌ها در وزارت دفاع انگلیس و معرفی یك مشاور غیررسمی دیگر از سوی وی بحرانی‌تر شده بود. در دومینوی رسوایی‌های وزیر دفاع انگلیس، پس از "آدام وریتی" كه از دوستان نزدیك لیام فاكس بود و در نشست دبی، معاملات تسلیحاتی را از سوی دولت انگلیس، در سمت مشاور فاكس هدایت كرد، جان فالك، مشاور آمریكایی در امور دفاعی، كار فاكس را با چالش بیشتری مواجه كرد. جان فالك، در وب ‌سایت خود به عنوان مشاور فاكس در امور توسعه شبكه ارتباطی آتلانتیك معرفی شده است كه یك موسسه خیریه در ارتقاء روابط انگلیس - آمریكا را هدایت می‌كند. مقام‌های ارشد حزب محافظه‌كار انگلیس پیش از این تصریح كرده‌ بودند كه فاكس سرانجام مجبور به استعفا خواهد شد؛ چرا كه افشاگری‌های اخیر شرایط را برای وزیر دفاع انگلیس غیرقابل دفاع ساخته است. جان فالك، مشاور آمریكایی است كه به شركت‌ها در خصوص نحوه برنده شدن در قراردادهای نظامی و امنیتی مشاوره می‌دهد و از این راه ده‌ها هزار دلار درآمد كسب می‌كند.

در دومینوی رسوایی‌های وزیر دفاع انگلیس، پس از "آدام وریتی" كه از دوستان نزدیك لیام فاكس بود و در نشست دبی، معاملات تسلیحاتی را از سوی دولت انگلیس، در سمت مشاور فاكس هدایت كرد، جان فالك، مشاور آمریكایی در امور دفاعی، كار فاكس را با چالش بیشتری مواجه كرد

این موضوع یك بار در سال 2005 و یكبار دیگر در سال 2008 زمانی كه فاكس عضو جناح مخالف در انگلیس بود، مطرح شد. كوان جونز، سخنگوی حزب كارگر تاكید كرده است که افشاگری پشت افشاگری، دیوید كامرون، نخست‌وزیر انگلیس و فاكس را با مشكلات جدی‌تری مواجه می‌كند. جان فالك ریاست شركت پاكستانی در امور مشاوره نظامی و امنیتی را عهده‌دار بود و این شركت قراردادهایی را با شركت بلك واتر نیز منعقد كرده بود. بین سال‌های 2006 تا 2009 مشتری‌های این شركت 900 هزار دلار (570 هزار پوند) به وی پرداخت كردند. این در حالی است كه كمیته‌ای مستقل برای رسیدگی به اتهام‌های آدام وریتی در انگلیس تشكیل شده است. وریتی در 18 تا 22 سفر خارجی با وزیر دفاع انگلیس همراه بوده است و این در حالی است كه وی هیچ‌گونه سمت دولتی ندارد.

لیام فاکس

لیام فاكس همچنین متهم شده است كه "سیاست خارجی تك‌رو" در قراردادهای توسعه سریلانكا به همراه آدام وریتی اتخاذ كرده است. روزنامه دیلی تلگراف نیز پیش‌تر در گزارشی فاش كرده بود كه فاكس سال گذشته به همراه آدام وریتی در ضیافت شامی با مقام‌های وزارت دفاع آمریكا شركت كرده بود. در این میهمانی كه فاكس به همراه یكی از ژنرال‌های ارشد ارتش آمریكا عكس گرفته بود، هیچ‌كدام از مقام‌های وزارت دفاع انگلیس حضور نداشتند. اسناد افشا شده همچنین نشان می‌دهد كه هزینه سفرهای وریتی از سوی شركتی به ریاست یك یهودی تامین شده است.

این روند درحالی در انگلستان شکل میگیرد که چندی پیش نیز برخی مقامات این کشور به همکاری با مرداک برای شنود مکالمات تلفنی شهروندان متهم شده بودند. در جریان شورش‌های اخیر انگلستان نیز اسکاتلندیارد برای مهار بحران از آمریکا درخواست کمک کرد که این امر موجب انتقادات فراوان در داخل انگلستان شد. از زمان چرچیل، نخست وزیر انگلستان در دوران جنگ جهانی دوم، همکاری‌های گسترده و غالبا مخفی انگلیسی‌ها با آمریکایی‌ها مشکلاتی برای دولت‌های این کشور پدید اورده و حتی موجبات دوری این جزیره از اتحادیه اروپا نیز شده است. در جنگ عراق و افغانستان تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلستان، نیز همکاری‌هایی با بوش، رییس جمهور آمریکا، انجام دادو با ایجاد یک اتحاد به این دو کشور لشکرکشی صورت گرفت.

لیام فاكس همچنین متهم شده است كه "سیاست خارجی تك‌رو" در قراردادهای توسعه سریلانكا به همراه آدام وریتی اتخاذ كرده است. روزنامه دیلی تلگراف نیز پیش‌تر در گزارشی فاش كرده بود كه فاكس سال گذشته به همراه آدام وریتی در ضیافت شامی با مقام‌های وزارت دفاع آمریكا شركت كرده بود

بلر به خاطر این همارهی و مشارکت در جنگ بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و پرونده‌هایی علیه وی مطرح شد. از سوی دیگر شرایط فعلی اتحادیه اروپا و مشکلات اقتصادی آن و نزول پی در پی رتبه مالی کشورهای عضو یورو و بالا گرفتن بحران بدهی‌های کشورهای عضو این اتحادیه، عملا رمقی برای اروپا در جهت عمل به تعهداتش و یا به عبارتی به ادعاهایش در مورد مدیریت جهانی، نگذاشته است. این روند این اتحادیه را بیش از پیش تضعیف کرده است و در این میان مشکلاتی نظیر استعفای وزیر دفاع انگلستان و صدور حکم هفت سال زندان برای یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین فضای مانور سیاسی برای این اتحادیه را تنگ‌تر کرده است.

هاتف پورشیدی

بخش سیاست تبیان