تبیان، دستیار زندگی
اکثر رسانه های آمریکا، داستان اعلام شده را بسیار مشکوک و بعضا مسخره توصیف می کنند اما بعضی سناتورها تلاش برای انفجار سفارت سعودی در واشنگتن را اقدامی جنگی دانسته خواستار شدت عمل اوباما و حتی حمله به ایران شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین تحولات سناریوی ضدایرانی


اکثر رسانه های آمریکا، داستان اعلام شده را بسیار مشکوک و بعضا مسخره توصیف می کنند اما بعضی سناتورها تلاش برای انفجار سفارت سعودی در واشنگتن را اقدامی جنگی دانسته خواستار شدت عمل اوباما و حتی حمله به ایران شده اند.


سفیر عربستان

با گذشت دو روز از اعلام اتهام جدید آمریکا علیه کشورمان، رسانه های آمریکایی از ابعاد مختلفی به این داستان پرداخته اند.

اکثر روزنامه های آمریکا، داستان اعلام شده توسط دادستان فدرال آمریکا و رئیس اف بی آی را مشکوک توصیف می کنند.

مجله تایم نوشت: اینكه گفته شود ایرانی ها به واسطه عقد قرارداد با باند موادمخدر در مكزیك درصدد ترور سفیر عربستان برآمده باشند، بسیار احمقانه است. باند موادمخدر «زتاس» هرگز در داخل مرز آمریكا دست به اقدامی نمی زند و به خاطر منافع تجاری، مرتكب ترور سیاسی نمی شود. در عین حال این ادعا كه این باند قرار بوده برای قتل سفیر عربستان، 5/1میلیون دلار بگیرند باور كردنی نیست چرا كه درآمد این گروه بیش از 40 میلیارد دلار است و بنابراین به خاطر دستمزد 5/1میلیون دلاری حاضر به عملیات در خاك آمریكا با این شدت خطر نمی شوند.

نیویورک تایمز با دوستان منصور ارباب سبار گفتگو کرده و از قول آنها نوشته منصور یک آدم شکست خورده در زندگی و کسب و کار است و هرگز عرضه چنین عملیات بزرگی را نداشته است و قابل تصور نیست که مافیای مواد مخدر مکزیک از این آدم دست و پا چلفتی برای اجرای این نقشه پیچیده استفاده کند.

نشریه آتلانتیك نیز ماجرای اعلام شده از سوی دادستان آمریکا را به داستان تخیلی جاسوسی شبیه دانست و نوشت: معلوم نیست اقدام به ترور سفیر عربستان در آمریكا چه چیزی عاید ایران می كرد؟ و اگر سفیر واقعا به قتل می رسید چه سودی برای ایران داشت؟ مناسبات عربستان و آمریكا از مدت ها پیش بد بوده و در زمان آغاز قیام های عربی بدتر هم شده است، اگر این روابط رسانه های آمریکا از قول گای کارنی سخنگوی کاخ سفید گزارش دادند باراک اوباما شب گذشته با عبدالله بن عبدالعزیز تلفنی گفتگو کرد و طرفین اتهامات اخیر خود علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند و با یکدیگر توافق کردند برای محاکمه بین المللی ایران تلاش کنند.

صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و دیگر رسانه های حامی ضدانقلاب نیز موضوع را بسیار جدی و مهم عنوان می کنند. برخی رسانه های عربی از جمله العربیه و بی بی سی عربی نیز با پخش مکرر مصاحبه با تحلیلگران ضد ایرانی، نظر آنها درباره لزوم واکنش تند عربستان به ایران را منعکس می کنند.

دیرینه قطع شود مسلما خبر خوبی برای ایران است. در صورت شكسته شدن اتحاد قدیمی آمریكا و عربستان، ایران برای گسترش نفوذ خود و به خصوص در كشورهای دارای جمعیت شیعه مثل عراق و بحرین یا لبنان دست بازتری خواهد داشت. حتی ایران ممكن است برخی از كشورهای عربی را كه حول محور اتحاد ریاض و واشنگتن حلقه زده اند به سوی خود جلب كند. بنابراین احمقانه است كه تصور كنیم ایران با اقدام به ترور سفیر عربستان در آمریكا مانع شكسته شدن این اتحاد شده و عربستان و آمریكا را یك بار دیگر به یكدیگر نزدیك كند.

از سوی دیگر رسانه های آمریکایی واکنش مقامات سیاسی و اعضای کنگره و سنا را هم انعکاس داده اند که تقریبا همگی تند و خواستار شدت عمل علیه ایران بوده اند.

پیتر کینگ نماینده نیویورک و رئیس جمهوریخواه کمیته امنیت داخلی سنا این موضوع را اقدام جنگی علیه آمریکا توصیف کرد و از دولت خواست دیپلماتهای ایران را از سازمان ملل اخراج کند.

جو بایدن معاون اول اوباما نیز در گفت‌وگو با ای بی سی اعلام کرد باراک اوباما برای متحد کردن تمام قدرت های جهان علیه ایران تلاش می کند و تمام گزینه ها علیه تهران مطرح است.

در این میان موضع تلویزون ها و سایتهای ضدانقلاب نیز در نوع خود جالب توجه است که سعی دارند داستان پردازی اف بی آی علیه ایران را واقعی و بسیار خطرناک نشان دهند. اکثر سایتها و شبکه های تلویزیونی ضدانقلاب و نوضدانقلاب طی 24ساعت اخیر نیروی قدس را بسیار خطرناک و دارای قابلیت اجیر کردن مافیای مواد مخدر مکزیک برای اجرای عملیات تروریستی در آمریکا معرفی می کنند و خواستار پاسخ محکم غرب علیه ایران هستند.

رسانه های آمریکا از قول گای کارنی سخنگوی کاخ سفید گزارش دادند باراک اوباما شب گذشته با عبدالله بن عبدالعزیز تلفنی گفتگو کرد و طرفین اتهامات اخیر خود علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند و با یکدیگر توافق کردند برای محاکمه بین المللی ایران تلاش کنند

صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و دیگر رسانه های حامی ضدانقلاب نیز موضوع را بسیار جدی و مهم عنوان می کنند. برخی رسانه های عربی از جمله العربیه و بی بی سی عربی نیز با پخش مکرر مصاحبه با تحلیلگران ضد ایرانی، نظر آنها درباره لزوم واکنش تند عربستان به ایران را منعکس می کنند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مقام این کشور که نام وی را ذکر نکرد اعلام کرد که عربستان سعودی به شدت تلاش "خطاکارانه و زشت" برای ترور سفیر این کشور در واشنگتن را محکوم می‌کند

سناریوسازی دولت آمریکا علیه کشورمان در شرایطی به وقوع پیوست که ماه گذشته دو جاسوس آمریکایی با اصرار آقای احمدی نژاد آزاد شدند و رئیس جمهور کشورمان در حاشیه سفر خود به نیویورک، در مصاحبه های متعدد با رسانه های آمریکایی به شکل کم سابقه ای خود را حامی رفع خصومت و آغاز گفتگو با دولت آمریکا نشان داده بود.

بخش سیاست تبیان


منبع : الف