تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات نوروزی برای بسیاری از ما با فشار روانی توام است . راه هایی وجود دارد که با کم کردن فشار روانی ، می توان از تعطیلات خود لذت بیشتری برد . در این جا نکاتی به اختصار آورده شده است . 1-در روزهای شب عید مردم نیاز دارند که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه به شادی های خود در تعطیلات نوروزی بیفزاییم و از فشار روانی به دور باشیم

تعطیلات نوروزی برای بسیاری از ما با فشار روانی توام است . راه هایی وجود دارد که با کم کردن فشار روانی ، می توان از تعطیلات خود لذت بیشتری برد . در این جا نکاتی به اختصار آورده شده است .

1-در روزهای شب عید مردم نیاز دارند که توقعات واقع بینانه ای از خود داشته باشند . از خود توقع نداشته باشید که در حد تخیلات و آرزوها زندگی کنید . تعطیلات خود را با امکانات موجود مناسب کنید نه با نیازهای ایده آل خود .

می توانید خانواده ی خود را به دور خود جمع کرده و از آنها بپرسید : چگونه تعطیلات امسال خود را برگزار کنیم ؟ با انجام مشورت خانوادگی می توانید زمانی را برای خرید و احتمالا پختن شیرینی در نظر بگیرید . اگر کارهایی را که قرار است انجام گیرد، از قبل برنامه ریزی کنید می توانید از غوطه ور شدن در فشارهای روانی و کارهایی که باید انجام گیرد بر حذر باشید .

2-برای کاهش فشار روانی ، تعطیلات را با امکانات خود هماهنگ کنید . طی مدت تعطیلات که از کار و درس فارغ شده اید ، تعطیلات خود را آن گونه که مایل هستید، تنظیم کنید . برخی آن را صرف دید و بازدید می کنند . برخی مدت دید و بازدید را کوتاه می کنند و مدت بیشتری را به تفریح خانوادگی و مسافرت می گذرانند .

3-تعطیلات نوروزی ممکن است فرصتی برای تجدید رابطه و حل اختلافات و سوء تفاهمات گذشته باشد . اگر شما در طول سال نتوانسته اید با گروهی از فامیل فرصت های خوبی برای ارتباط داشته باشید ، احتمالاً ممکن است این شرایط در این تعطیلات نیز تغییر نکند ، شناخت این وضعیت شما را  از ایجاد اختلافات بیشتر حفاظت می کند .

در برخورد با این دسته از دوستان و اقوام رفتار محترمانه داشته باشید، ولی از نظر هیجانی فاصله خود را با آن ها حفظ کنید .

چون ممکن است از هر روزنه ای در مصاحبت دیگران نوعی نیش زبان جاری شود . سعی کنید خنثی باقی بمانید و از محتوای احساساتی گفته های دیگران اجتناب کنید . این را بپذیرید که اگر تاکنون اختلافات حل نشده است ، احتمال این که در ایام تعطیل نیز حل و فصل شود کم است . اوقات فراغت خود را خراب نکنید .

4-مراقب وضعیت جسمانی خود در ایام تعطیل باشید . هیجانات حاصل از فعالیت های روزانه باعث ترشح آدرنالین در مغز شده و ممکن است خواب شما را خراب کند . برای حفظ آرامش خود، اقدامات متعددی می توانید انجام دهید . مطالعه منظم و انجام ورزش روزانه می تواند به آرامش شما کمک کند .

از خوردن بیش از اندازه خودداری کنید . سعی کنید تغذیه ای منظم و مناسب داشته باشید .

5-برخی از مردم در خرید هدیه برای تعطیلات نوروزی افراط می کنند . آنها فکرمی کنند تا می توانند باید هدیه گرانتری بخرند . هدیه تنها یک هدیه است و ضرورتاً نباید شاهدی بر عمق احساسات شما نسبت به عزیزانتان باشد .

مفهومی که در پس هر هدیه نهفته است ، اهمیت دارد نه خود هدیه . در دادن هدیه به فکر شکار قلب ها باشید نه خرید بهترین هدیه ها از مغازه. برخی با دادن هدیه هایی که یادآور خاطرات شیرین دوران کودکی آنها است ، لحظات شیرینی را ایجاد می کنند .

6-ممکن است در تعطیلات نوروزی اندوه افزایش یابد ، تنهایی از جمله این موارد است . می توانید راهی را برای پر کردن جای خالی دیگران و گرم کردن قلب آنها بیابید . مادری که با ازدواج تنها دخترش احساس تنهایی شدیدی می کرد ، وقت آزاد و تنهایی خود را با کمک به انجمن های خیریه پر کرد . بهترین کاری که به فکرش رسید کمک به دیگران بود . با دور هم جمع کردن دوستان و اقوام و سپری نمودن چند روزی با یکدیگر می توانید راهی دیگر برای لذت بردن از تعطیلات نوروزی داشته باشید . با مشارکت در تهیه غذا ، شیرینی ، میوه و انجام تفریحات مشترک می توانید لحظات شیرین برای تعطیلات به همراه داشته باشید .

به هر دلیلی و در هر شرایطی که دچار فشار روانی هستید ، می توانید با روش های زیر خود را آرام کنید :

1-با یک دوست یا فردی از خویشاوندان که مورد اعتماد شما است در مورد چیزی که شما را ناراحت کرده صحبت کنید . عصبانیت خود را ابراز کنید . خشم خود را به درون خود نریزید و از سوی دیگر مراقب باشید که با شدت تمام آن را ابراز نکنید . در حد مقعول آن را بیان کنید و در مورد مشکلات پیش آمده صحبت کنید .

2-گریه کردن در برخی مواقع باعث آرامش می شود .

3-بر کارهایی که انجام آن ها ، به تنهایی یا به کمک دیگران ، بتواند باعث حل شدن مشکلات شما گردد ، یا آن را تخفیف دهد تمرکز کنید .

4-به طور منظم و مرتب ورزش کنید و غذای مناسب بخورید .

5-هر چقدر نیاز دارید، بخوابید ولی از خواب برای فرار از فکر و خیال استفاده نکنید .

6-از مصرف داروهایی که پزشک تجویز نکرده و موادی که بر سیستم اعصاب اثر داشته و باعث تغییر خلق و خوی می شود خودداری کنید .

7-می توانید راههای بیشتری را برای مقابله با فشار روانی از طریق مشورت با یک روانپزشک و یا روانشناس بیابید . مشاوره با یک مشاور به معنی ناتوانی شما در مقابله با مشکلات نیست ، بلکه به مفهوم فراگیری راه های موثر و حرفه ای تر است. شیوه های رفتاری و شناختی در تغییر نگرش ما و نحوه ی مقابله و مدارا با شرایط فشارزا می تواند بسیار موثر واقع گردد .

8-آموزش روش های یوگا ، ماساژ عضلات گردن و کتف ها و نیز آرام سازی عضلات می تواند در کاهش فشارهای روانی موثر واقع گردد . تمرین روزانه 20 دقیقه آرام سازی عضلات در محیط آرام و ساکت باعث کاهش فشار روانی و سوخت و ساز بدن می گردد .

9-انجام ورزش ایروبیک می تواند به انبساط عضلات گردن و کتف منجر شده و باعث آرامش گردد و از سوی دیگر با ترشح هورمون های مغزی به کاهش فشار روانی ، اضطراب و افسردگی بیانجامد.

10- دعا و انجام مناسک روزانه آرامش دهنده قوی روانی است . تکرار کلمات و تعبیرات خاص با مفاهیم معنوی باعث قدرت ذهنی و افزایش بهداشت روانی فرد می گردد .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.