تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین روز از سفر به استان كرمانشاه صبح جمعه با هزاران نفر از بسیجیان سرافراز و دلاور این استان دیدار كردند. دیداری كه سرشار از عشق و دلدادگی بسیجی به انقلاب و ولایت بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحیه بسیجی از نگاه رهبر


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین روز از سفر به استان كرمانشاه صبح جمعه با هزاران نفر از بسیجیان سرافراز و دلاور این استان دیدار كردند. دیداری كه سرشار از عشق و دلدادگی بسیجی به انقلاب و ولایت بود.
بسیجی-کرمانشاه

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار به تبیین خاستگاه بسیج و ویژگی‌های منحصر به فرد آن، به عنوان یكی از ابتكارهای ماندگار و معجزه‌آسای امام راحل(ره) و همچنین نیاز همه عرصه‌های كشور به روحیه بسیجی برای ادامه مسیر حركت پیشرفت نظام اسلامی و مقابله با چالش‌ها، پرداختند و تأكید كردند: روحیه بسیجی باید روز به روز در همه اركان و بخش‌های مختلف كشور گسترش و تعمیق یابد و ملت ایران به لطف خداوند با همین روحیه بسیجی قله‌های اقتدار جهانی را فتح خواهند كرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه را شاخه برومند برآمده از ریشه انقلاب دانستند و در تشریح چگونگی شكل‌گیری بسیج به عنوان یك حادثه بدیع و بی‌نظیر در مجموعه حوادث انقلاب اسلامی افزودند: از آنجا كه لازمه هر نهضت و حركتی، واژه‌سازی و نهادسازی متناسب با اهداف آن نهضت است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، امام بزرگوار(ره) با مطالبه سازماندهی بسیج، عمق و ژرفای نگاه خود به نیاز آینده را نشان دادند.

ایشان با اشاره به آرمان‌های بلند نظام اسلامی و ایستادگی این نظام در مقابل نظام سلطه و استكبار، خاطرنشان كردند: چنین نظامی قطعاً همواره با چالش‌های مختلفی مواجه خواهد بود و بر همین اساس امام خمینی(ره) بسیج را به عنوان یكی از اركان آمادگی دفاعی دائمی كشور پایه‌گذاری كردند و در آن زمان فرمودند اگر كشوری بیست‌میلیون انسان آماده دفاع داشته باشد، هیچ قدرتی توانایی طمع‌ورزی به آن را نخواهد داشت و آن كشور شكست‌ناپذیر خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی، جوانان به ویژه جوانان بسیجی را به تعمیق معارف دینی، گسترش تأثیرگذاری در محیط پیرامونی و تقویت ارتباط معنوی توصیه كردند و افزودند: پایبندی نسل جوان امروز به اعتقادات و ارزش های اسلامی بیشتر و عمیق‌تر از سال‌های اول انقلاب است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته این آمادگی بسیجی به این معنا نیست كه همه جامعه نظامی شود، بلكه به این معناست كه همه آماده دفاع و مبارزه هستند و ملتی كه همه آحاد آن برای مبارزه آماده‌اند، شكست نخواهد خورد و محور چنین ابتكاری امام خمینی(ره) بود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه بسیج بیست‌میلیونی مورد نظر در سال 58، اكنون بسیج ده‌ها میلیونی مورد نظر است، افزودند: البته مسائل نظامی و دفاعی فقط یك بعد بسیج است و ابعاد متنوع دیگری همچون علم، نوآوری و ابتكار را نیز در بر می‌گیرد.

بسیجی-کرمانشاه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیام امام خمینی(ره) در سال 67 مبنی بر تشكیل بسیج دانشجو و طلبه، آنرا نشان‌دهنده نیاز كشور به روحیه بسیجی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها دانستند و خاطرنشان كردند: عشق و ایمان و اعتماد‌به‌نفس همراه با ابتكار مهم‌ترین ویژگی‌های روحیه بسیجی در عرصه‌های مختلف است كه هم در بعد دفاعی و هم در بعد سیاسی و مدیریتی كارایی برجسته‌ای خواهد داشت.

ایشان در عرصه دفاعی به ابتكار در فرماندهی، سازماندهی، جنگ‌آوری و جنگ‌افزار اشاره كردند و افزودند: در بعد سیاسی نیز ابتكار در عرصه گسترده دیپلماسی نیز كه با انواع شیطنت‌ها همراه است، كارآمدی بالایی دارد و لازمه دیپلماسی هوشمند و با ابتكار عمل، روحیه بسیجی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر گسترده بودن دایره روحیه بسیجی خاطرنشان كردند: روحیه بسیجی می تواند شامل عرصه‌های مختلفی همچون پیشرفت علمی و علم‌آموزی بسیجی، تولید ثروت و اقتصاد بسیجی، سیاست‌ورزی بسیجی، مدیریت بسیجی و سازماندهی بسیجی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گمنامی و اخلاص در كار را از دیگر ویژگی‌های برجسته روحیه بسیجی برشمردند وافزودند: روحیه بسیجی با این مختصات، می تواند در همه عرصه‌های كشور بروز و ظهور یابد و البته این روحیه بسیجی به معنای غافل شدن از بسیج آمادگی دفاعی نیست.

ایشان با اشاره به ایستادگی 32 ساله ملت ایران و ظهور تدریجی تفكر اسلامی و انقلابی این ملت در منطقه و توطئه‌چینی دائمی قدرت‌های جهانی، خاطرنشان كردند: تا رسیدن به پیروزی نهایی، قطعاً چالش و مبارزه وجود خواهد داشت، بنابراین نظام اسلامی همواره نیازمند یك نیروی دفاعی توانا، بیدار، مستحكم و آماده بكار است كه همان روحیه بسیجی در عرصه دفاعی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از افرادی كه چشم خود را بر نقاط مثبت و پیشرفت ها بسته‌اند و فقط برخی ناهنجاری‌ها را می‌بینند، خاطرنشان كردند: این روش غلط است. البته ناهنجاری وجود دارد اما اگر سیر این ناهنجاری‌ها، به سمت علاج باشد، باید آنرا علامت درست بودن كارها دانست

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه صبر و استقامت و ایمان به وعده پیروزی خداوند، عوامل اصلی پیروزی جبهه حق است، افزودند: روحیه بسیجی در عرصه‌های دفاعی، انتظامی، دولتی و دیپلماسی، این پیروزی را سرعت خواهد بخشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دفاع از اصول تغییرناپذیر اسلامی را از مهم‌ترین وظایف بسیج دانستند و تأكید كردند: بسیج نسبت به حركت عمومی انقلاب و نظام اسلامی یك نقش فرادوره‌ای دارد و اگر انحرافی در حركت مستقیم انقلاب و نظام دیده شود، بسیج در مقابل آن خواهد ایستاد.

ایشان پایبندی به قوانین و ضوابط را از لوازم بسیج و روحیه بسیجی برشمردند و تأكید كردند: همان‌گونه كه بسیج و بسیجی باید قوانین را رعایت كند، از طرف دیگر، اگر قوانین و ضوابط دست‌و‌پاگیری مقابل بسیج و گسترش روحیه بسیجی وجود داشته باشد، باید كسانی كه تغییر قوانین به عهده آنان است، این موانع را برطرف كنند.

بسیجی-کرمانشاه

رهبر انقلاب اسلامی، جوانان به ویژه جوانان بسیجی را به تعمیق معارف دینی، گسترش تأثیرگذاری در محیط پیرامونی و تقویت ارتباط معنوی توصیه كردند و افزودند: پایبندی نسل جوان امروز به اعتقادات و ارزش های اسلامی بیشتر و عمیق‌تر از سال‌های اول انقلاب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از افرادی كه چشم خود را بر نقاط مثبت و پیشرفت ها بسته‌اند و فقط برخی ناهنجاری‌ها را می‌بینند، خاطرنشان كردند: این روش غلط است. البته ناهنجاری وجود دارد اما اگر سیر این ناهنجاری‌ها، به سمت علاج باشد، باید آنرا علامت درست بودن كارها دانست.

ایشان آینده كشور را بر خلاف میل دشمنان و انسان‌های غرض‌ورز و بدخواه، بسیار روشن ارزیابی و خاطرنشان كردند: حركت انقلاب اسلامی، حركتی موفق بوده است و دلیل آن هم تجربه‌های عینی و واقعیات موجود و پیشرفت‌های برجسته 32 ساله ملت ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: حركت رو به جلو و پیشرفت انقلاب به معنای نبود مشكلات نیست اما اكنون تجربه‌های متراكمی در عرصه‌های گوناگون وجود دارد كه می تواند الهام‌بخش مدیران بخش های كلان و بخش‌های مختلف دیگر باشد.

در ابتدای این دیدار جمعی از ورزشكاران بسیجی سپاه نبی‌اكرم‌(ص)، به اجرای ورزش باستانی و پهلوانی پرداختند.

در این دیدار همچنین سردار سرلشكر جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به آمادگی بالای دفاعی تمام یگان‌های سپاه در منطقه غرب كشور گفت: نیم‌میلیون بسیجی ضمن تعمیق معارف دینی خود، دژی مستحكم در برابر تهدیدهای سخت و نرم تشكیل داده اند.

سردار سرتیپ دوم عظیمی فرمانده سپاه نبی‌اكرم (ص) نیز ضمن خیرمقدم به فرمانده كل قوا، گزارشی از آمادگی‌های دفاعی این سپاه ارائه كرد.

بخش سیاست تبیان


منبع :دفتر  حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای