تبیان، دستیار زندگی
احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ایران را منتشر کرده و دراین باره ادعاهایی را مطرح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش حقوق بشری علیه ایران


احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ایران را منتشر کرده و دراین باره ادعاهایی را مطرح کرد.


حقوق بشر

تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر از همان ابتدا برای فشارهای حقوق بشری بر ایران و سیاه نمایی اوضاع در ایران تحلیل شد.

احمد شهید گزارش خود را به 6 فصل تقسیم کرده است. این 6 فصل عبارتند از: نحوه رفتار با فعالان جامعه مدنی،آزادی اجتماعات، حقوق زنان، اقلیت های مذهبی، اعدام و در نهایت زندان به خاطر ارتباط با نهادهای خارجی می باشد.

شهید در بخش فعالان سیاسی درباره وضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی ابراز نگرانی کرده است .او شرایط را بسیار نگاران کننده خواند است و به نقل از یک شاهد بی نام و نشان مدعی شد که موسوی و رهنورد بدون تفهیم هر گونه اتهامی از بهمن ماه سال گذشته در خانه هایشان حبس شده اند. وضع مهدی کروبی هم در این گزارش به طور مفصل از زبان شاهد دیگر شرح داده شده است. احمد شهید ادعا می کند که ارتباط کروبی کاملا با دنیای خارج قطع شده است.

این ادعا در حالی است که به گزارش جهان، کروبی آخرین بار هفته گذشته به منزل پسرش رفت.

احمد شهید در بخش بعدی به وضعیت روزنامه نگاران زندانی پرداخته و احکام دادگاهها درباره مجرمان انتخاباتی و رسانه ای را مستبدانه و تبعیض آمیز خوانده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در بخش هنرمندان گزارش خود از حکم 6 سال حبس برای برخی چهره های سینمایی و کارگردانان به عنوان نمونه های نقض حقوق بشر انتقاد کرده است. شهید در بخش وکلا، با استناد به گزارش شیرین عبادی مدعی شده 42 وکیل دادگستری در ایران عمدتا به خاطر دفاع از موکلین شان با آزار و اذیت، بازداشت، زندان و محدودیت در انجام وظایف وکالت مواجه شده اند.

شهید با ادعای آزار و اذیت تاریخی بهائیان از شدت گرفتن تبعیض ها از جمله محروم شدن حق تحصیلات عالیه و فرصت های شغلی دولتی،‌ تخریت اموال و بازداشت بیش از 100 نفر آنان در سال های اخیر از جمله زندانی شدن هفت رهبر این اقلیت شدیدا ابراز نگرانی کرده است

شهید در بخش اقلیت های قومی و مذهبی، مدعی "نقض گسترده" حقوق اساسی این بخش شده است. این ادعا در حالی است که اقلیت های قانونی ایران همانند سایر شهروندان از تمام حقوق برخوردارند.

شهید با ادعای آزار و اذیت تاریخی بهائیان از شدت گرفتن تبعیض ها از جمله محروم شدن حق تحصیلات عالیه و فرصت های شغلی دولتی،‌ تخریت اموال و بازداشت بیش از 100 نفر آنان در سال های اخیر از جمله زندانی شدن هفت رهبر این اقلیت شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

گزارش احمد شهید در حالی منتشر شده است که وی اساسا اجازه نیافت تا به ایران سفر کند و مشخص نیست وی بر اساس کدام روش تحقیق اقدام به انتشار این ادعاها کرده است. ضمن اینکه طرح این ادعاها و سیاه نمایی ها علیه ایران نیاز به تعیین نماینده حقوق بشری نداشت و با نگاهی گذرا به صدها سایت ضدانقلاب می توان روزانه دهها خبر سازی و اخبار کذب درباره وضع حقوق بشر در ایران را مشاهده کرد.

بخش سیاست تبیان


منبع :جهان