تبیان، دستیار زندگی
دولت دهم برنامه مشخصی برای حمایت از صادرات در دوسال گذشته ارائه نکرده است و آنچه تاکنون پیش رفته است صرفا اظهارات ضد و نقیض مسئولان بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایت‌دولت یا حذف جوایز‌صادراتی؟


دولت دهم برنامه مشخصی برای حمایت از صادرات در دوسال گذشته ارائه نکرده است و آنچه تاکنون پیش رفته است صرفا اظهارات ضد و نقیض مسئولان بوده است.

صادرات

پیش از اجرای عملیاتی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، سازمان توسعه تجارت در راستای حمایت از صادرکنندگان بسته حمایتی را طراحی و روانه دولت کرد تا در اثر اجرای این قانون صادرکنندگان به هیچ وجه متضرر نشوند و تراز تجاری کشور رشد چند ساله خود را ادامه داده و به سرانجام برساند. اما در چند هفته مانده به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرای این بسته منتفی شد و هیچگونه تلاش جدی از سوی مسئولان وزارت وقت بازرگانی و سازمان توسعه تجارت صورت نگرفت و وقتی مسئولان سازمان توسعه تجارت در مقابل پرسش خبرنگاران قرار گرفتند هیچگونه پاسخ جدی در این خصوص داده نشد.

عدم اجرای بسته حمایت از صادرات در شرایط اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و عدم جبران افزایش قیمت ناشی از اجرای این قانون تمام چشم امید صادرکنندگان را به سمت پرداخت به موقع جوایز صادراتی سوق داد اما این جوایز که به تعبیر مسئولان سازمان توسعه تجارت بالغ بر 400 میلیارد تومان است تا لحظه تنظیم گزارش هیچگونه پرداخت و خروجی نداشته است.

برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی آن هستند تا از محل سهام شرکت‌های تابعه وزارت سابق صنایع و معادن که در لیست واگذاری قرار دارند جوایز صادراتی را پرداخت کنند

البته نباید از این موضوع هم غافل شویم که برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی آن هستند تا از محل سهام شرکت‌های تابعه وزارت سابق صنایع و معادن که در لیست واگذاری قرار دارند جوایز صادراتی را پرداخت کنند. حال اینکه قرار بوده این جوایز در قالب مبالغ نقدی پرداخت شود و نه سهام شرکت‌ها خود جای بحث دارد اما هنوز هیچ مقام رسمی حتی این خبر را که کور سوی امیدی در جامعه صادرکنندگان ایجاد کرده بود تأیید نکرده است.

البته رضا توفیقی در حاشیه نشست نخستین میز ترکمنستان در جمع خبرنگاران گفته بود:«اعمال جوایز صادراتی در سال‌های گذشته به خاطر افزایش رغبت در صادرکنندگان بوده و اکنون نیاز به مشوق‌های صادراتی احساس نمی‌شود. توسعه صادرات کشور استارت خورده و باید این‌گونه یارانه‌ها که در دوره‌های قبل برای ایجاد انگیزه به صادرکنندگان ارائه می‌شد، حذف شود. باید خود بازرگانان و صادرکنندگان در این حوزه فعالیت داشته و برای خارج شدن کشور از صادرات نفتی تلاش کنند.

اکنون نیاز به مشوق‌های صادراتی احساس نمی‌شود. توسعه صادرات کشور استارت خورده و باید این‌گونه یارانه‌ها که در دوره‌های قبل برای ایجاد انگیزه به صادرکنندگان ارائه می‌شد، حذف شود

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران با بیان اینکه امسال با تلاش فعالان صادرات حجم صادرات غیرنفتی از 20 میلیارد دلار فراتر رفته است، اظهار امیدواری کرد تا با ادامه این روند برنامه صادرات 45 میلیارد دلاری کالا محقق شود.

اظهار نظر ضد ونقیض رضا توفیقی در شرایطی که تنها یک هفته تا روز ملی صادرات مانده است جالب توجه است. چرا که همه ساله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به همراه دوستانش در مراسم روز ملی صادرات وعده هایی می دهد که معمولا اجرا نمی شود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:خبرگزاری فارس