تبیان، دستیار زندگی
شکارچی شنبه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی با بازی علی نصیریان پس از دوسال بالاخره روانه پرده سینماها شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصداقی برای سینمای استرتژپیک


«شکارچی شنبه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی با بازی علی نصیریان پس از دوسال بالاخره روانه پرده سینماها شده است.


شکارچی شنبه

بالاخره یکی از تولیدات بی سروصدای مانده در صف اکران سینماها پس از دو سال انتظار روانه پرده سینماها شد تا طلسم اکران نشدن ساخته های پرویز شیخ طادی، ترک بردارد! شیخ طادی که در کارنامه فیلمسازی خود فیلم هایی چون «دفتری از آسمان»، «پشت پرده مه»، «سینه سرخ» و «دایناسور» را دارد در فیلم «شکارچی شنبه» ضمن ثبت یک جهش در فیلمسازی خود فتح بابی در تولیدات سینمای ایران داشته است که بهترین تعبیر برای آن «سینمای استراتژیک» است. چراکه این فیلم برای اولین مفاد آموزشی رژیم صهیونیستی براساس باورهای حاکم در این رژیم را در محور روایت قرار داده است و از این منظر در راستای تفاوت قائل شدن میان یهود و صهیونیسم گام قابل توجهی برداشته است.

مخاطب من یهودیان هستند

شكارچی شنبه سرگذشت خاخامی یهودی است كه با تفسیر جدید از تورات و با استفاده از مفاهیم تلمودی "ملت برگزیده خدا" تلاش می كند جامعه یهودی دنیا را علیه جهان تحریك و جهانیان را صرفا دشمن یهودیان بنامد. او در این راه به پرورش یكی از فرزندان خود می پردازد تا او نیز در آینده همانند این خاخام تفسیرهای خاص فرقه صهیونیسم را از تورات برداشت كرده و در جامعه یهودی ترویج کند. شیخ طادی اسم این نوع تفكر در یهودیت را «طالبانیسم یهود» می نامد و می كوشد در این فیلم آنگونه كه خود اصرار دارد این تفكر الحادی و خطرناك را تشریح کند. كارگردان فیلم «شكارچی شنبه» گفت كه مخاطب اصلی من در این فیلم یهودیانی هستند كه باید بدانند چه طوقی بر گردنشان افتاده و آنها را منفور جهان كرده است. پرویز شیخ طادی در نشست بررسی فیلم شكارچی شنبه كه در محل خبرگزاری قدس برگزار شد افزود: حقیقتا قوم یهود مورد ظلم عده ای  شیاد و تند رو مذهبی واقع شده است كه با تزریق و تحمیل اعتقادات خود به سربازان جنایت را در جهان همه گیر می كند و در سكوت دنیا دیگران هم به خود جرات انجام جنایت را می دهند. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی قبح جنایت در جهان را شكست است  و با ایجاد چنین فضایی  قطعا باید منتظر فاشیست دیگری در جهان باشیم.

محمد قهرمانی تأكید كرد: اگر در زمینه اكران این فیلم همراهی لازم انجام نشود، قاعدتاً «شكارچی شنبه» خوب دیده نمی‌شود و ما نمی‌توانیم در انتقال پیام فیلم كه همان پیام انقلاب اسلامی‌ و به چالش كشیدن تفكر ضدصهیونیستی است، ‌موفق شویم.

حاصل 11 سال تحقیق

شیخ طادی «شكارچی شنبه» را حاصل 11 سال  تحقیق خود در این زمینه عنوان كرد و افزود: حاخام هایی كه شریعت دین را به روز می نویسند و آن را  نسبت به نیازها و اهداف خود تعبیر و تفسیر می كنند و به نام حركت در مسیر احكام دین، آن را نقض می كنند موضوع  اصلی "شكارچی شنبه"  است. وی ادامه داد: این فیلم داستان زندگی یكی از مدرسین ایده صهیونیستی است كه تلاش می كند تمام تجربیات خود را به نواه اش منتقل كند و در این مسیر آموزش، تمام مسائل و آموزه های دینی و فردی و همچنین انگیزه های شخصی اش نمایان می شود. شیخ طادی در ادامه با اشاره به استقبال بازیگران خارجی از ایفای نقش در این فیلم به خاطر نگارش مستند فیلمنامه گفت: برای اینكه بازیگران خارجی، این فیلم را صرفا تبلیغاتی یا ناعادلانه و یك جانبه نیانگارند، و همچنین پرهیز از هرگونه تهمت و توهین، تمامی اسناد و وقایع را از درون جامعه صهیونیستی استخراج كردیم و با برداشت از مصاحبه ها، فیلم ها و مستندهایی كه خودشان در ارتباط با آموزه های دینیشان ساخته اند و با قیاسهای مداوم  فیلمی كاملا مستند ساخته ایم كه  تمام اسناد و مدارك آن موجود است. وی ادامه داد: زمانی كه فیلمنامه به شكل حرفه ای و جذاب باشد، بازیگر را جذب می كند و بازیگران این فیلم نیز بدون هراس از رژیم صهیونیستی یا هر جای دیگری مباحث و مفاهیم این فیلم نامه را بررسی كردند و چون خوشبختانه در زمان ساخت این فیلم مرتبا جنایات رژیم صهیونیستی و فتاوای علمای دینی آنها مانند مجازبودن كشتن كودكان و سرقت اعضای بدن مسلمانان تكرار می شد نیاز به توضیح بیشتر ما نبود و بازیگران نیز با مشاهده این اسناد به حركت و نگاهشان ایمان می آوردند و اسنقبال می كردند.

شکارچی شنبه

كارگردان "شكارچی شنبه "در ارتباط با نحوه پذیرش نقش اول این فیلم توسط آقای علی نصریان نیز افزود: آقای نصریان  به  شكل حرفه ای معتقد است كه  تابع كارگردان و فیلمنامه است، فیلمنامه ای كه با شرف و با عزت باشد، كه  با مطالعه فیلمنامه و مشاهده مستندات و همچنین با توجه به  اهمیت این شخصیت و پیچیدگی آن  پذیرفتند كه در این نقش  بازی كنند. در همین راستا تهیه‌كننده فیلم‌سینمایی ضدصهیونیستی «شكارچی شنبه» خاطر‌نشان كرد: از آنجایی كه این فیلم خواستگاه مسلمانان و جهان اسلام است، انتظار می‌رود مسئولان و دست‌اندركاران به ویژه افرادی كه می‌توانند در زمینه اكران، به ما كمك كنند تا این فیلم ضد صهیونیستی اكران خوبی داشته باشد. وی تأكید كرد: اگر در زمینه اكران این فیلم همراهی لازم انجام نشود، قاعدتاً «شكارچی شنبه» خوب دیده نمی‌شود و ما نمی‌توانیم در انتقال پیام فیلم كه همان پیام انقلاب اسلامی‌ و به چالش كشیدن تفكر ضدصهیونیستی است، ‌موفق شویم. قهرمانی درخصوص اكران بین‌المللی این فیلم به فارس گفت: برای اكران بین‌الملل این فیلم در كشورهای عربی- اسلامی نیز با شركتی مستقر در لبنان قرداد منعقد كردیم و قرار است «شكارچی شنبه» پس از دوبله به لهجه‌های مختلف عربی اكران شود،‌ برخی گزینه‌هایی كه امكان اكران فیلم در آنها وجود دارد، عبارتند از مصر، تونس،‌ لبنان، عمان، یمن،‌ عراق و سوریه است كه حتی اگر امكان اكران فیلم در این كشورها هم انجام نشود در شبكه‌های تلویزیونی این كشورها نمایش فیلم انجام خواهد شد. دارین حمسه بازیگر لبنانی و آریه سولیاسیان بازیگر ارمنستانی در كنار علی نصیریان، امیریل ارجمند، مهدی فقیه، محمود راسخ‌فرد و بازیگران كودك محمدجواد جعفرپور و مبینا كریمی در «شكارچی شنبه» بازی كرده‌اند.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری فارس/ خبرگزاری مهر