تبیان، دستیار زندگی
فیلم‌های اکران شده در سینماهای تهران در 6 ماه نخست امسال، 2 میلیارد تومان نسبت به‌مدت مشابه آن در سال 88 رشد فروش داشته‌اند اما تعداد مخاطبان تهرانی سینما، بیش از نیم‌میلیون تماشاگر کمتر از 6 ماه نخست سال 88 بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروش بیشتر، مخاطب کمتر

مقایسه گیشه سینماها در سال 90 با 2 سال پیش


فیلم‌های اکران شده در سینماهای تهران در 6 ماه نخست امسال، 2 میلیارد تومان نسبت به‌مدت مشابه آن در سال 88 رشد فروش داشته‌اند اما تعداد مخاطبان تهرانی سینما، بیش از نیم‌میلیون تماشاگر کمتر از 6 ماه نخست سال 88 بوده است.


سینما

براساس آمارهای اعلام شده، فروش سینماها در نیمه اول سال 90، نسبت به‌مدت مشابه آن در 2سال گذشته با رشد مواجه بوده است اما با بررسی دقیق‌تر آمارها، می‌توان به نکات جالب و قابل تأملی درباره تعداد فیلم‌ها و تماشاگران دست یافت. پیش از بررسی وضعیت 6 ماه نخست سینماها، نگاهی به وضعیت فروش فیلم‌ها در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 88 و 89 داریم. 13 فیلم جدید در طول فصل تابستان سال‌جاری، اکران عمومی شدند. البته در این میان 6 فیلم نیز که اکران آنها از فصل بهار آغاز شده بود، ابتدای تابستان به نمایش خود در سینما‌های تهران ادامه دادند. با این حساب تعداد فیلم‌های روی پرده در طول 93 روز فصل تابستان 19 فیلم بوده است.

براساس آمار منتشرشده از فروش سینما‌های تهران، خالص کل فروش تابستانه فیلم‌ها کمی بیشتر از 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که با این حساب می‌توان گفت که میانگین فروش هر فیلم در فصل تابستان به بیش از 340میلیون تومان رسیده است. به گزارش ایسنا ، در عین حال طبق آمار به‌دست‌آمده، خالص فروش سینماهای تهران در مدت مشابه سال قبل، 4 میلیارد و 456 میلیون تومان و میانگین فروش هر فیلم با احتساب 22 فیلم روی پرده، حدود 200 میلیون تومان بوده است. همچنین خالص فروش سینماهای تهران در تابستان 88، حدود 4 میلیارد و 900 میلیون تومان و میانگین فروش نیز برای 18 فیلم روی پرده 270 میلیون تومان بوده است. جمع کل فروش تابستانه گیشه تهران 7 میلیارد و 521 میلیون تومان بوده که از این رقم حدود یک میلیارد تومان بابت فروش فیلم‌ها در فصل بهار کسر می‌شود. در واقع خالص کل فروش تابستانه سینماهای تهران امسال به رقم 6 میلیارد و 513 میلیون تومان رسیده است. فروش فیلم‌ها در 6 ماه اول سال90 در سینماهای تهران با افت‌وخیزهای متعددی همراه بوده است.

فروش حداکثری فروردین‌ماه امسال به اکران 2 فیلم میلیاردی «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها3» مربوط است. این دو فیلم در مجموع 70 درصد فروش کل سینماهای تهران در فصل بهار را تامین کرده‌اند. اما همانطور که پیداست، با فروکش کردن تب اکران این دو فیلم، فروش سینماهای تهرانی با افت بسیار شدیدی مواجه شده و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد‌ماه یکباره بیش از 50 درصد افت کرده است. اما با آغاز فصل تابستان و نمایش «ورود آقایان ممنوع» باعث شد طبق آمار وضعیت گیشه سینما‌ها نسبت به خرداد‌ماه به‌مراتب بهتر شود. در ماه‌های بعد هم، اگرچه فروش «ورود آقایان ممنوع» کاهش یافت اما فروش مناسب «اینجا بدون من» در مرداد‌ماه و «شیش و بش» و «زنان ونوسی مردان مریخی» در شهریور ماه کمک کرد تا سینماهای تهران با افت فروش محسوسی مواجه نشوند. فروش فیلم‌ها در فروردین‌ماه تقریبا با رقم 3 میلیارد و 745میلیون تومان پرفروش‌ترین ماه فروش فیلم‌ها در 6 ماه گذشته است و پس از آن، فروش تیرماه (2میلیارد و 463 میلیون تومان)، شهریور (2میلیارد و 183 میلیون تومان)، مردادماه (یک میلیارد و 865 میلیون تومان)، اردیبهشت ماه (یک میلیارد و 559 میلیون تومان) و در آخر خردادماه (یک میلیارد و 210 میلیون تومان) قرار دارد.

فروش فصل بهار در سال 90 نسبت به‌مدت مشابه سال 89 حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان (47 درصد رشد) و نسبت به بهار سال 88، 600 میلیون تومان (10 درصد) رشد داشته است.

به اذعان کارشناسان و سینماداران، سال گذشته از لحاظ فروش، سال خوبی برای سینماها نبوده اما پس از پایان جشنواره فجر گذشته و مشاهده فیلم‌ها، اکثر فعالان، کارشناسان و مدیران سینمایی، سال 90 را سالی بسیار موفق‌تر از سال 89 پیش‌بینی کردند. مقایسه فروش سینماهای تهران در سال‌های 89 و 90نشان می‌دهد که فروش سینماهای تهران در تک‌تک ماه‌های نیمه‌ نخست امسال نسبت به سال قبل رشد داشته‌است. در ادامه، وضعیت رشد یا کاهش فروش فصلی سینماها در فصل‌های بهار و تابستان در سه سال 88، 89 و 90 بررسی می‌شود. طبق آمار به دست آمده، جمع فروش فصل‌های بهار و تابستان سال 90 نسبت به‌مدت‌های مشابه سال‌های 88 و 89 کاملا رشد داشته است.

فروش فصل بهار در سال 90 نسبت به‌مدت مشابه سال 89 حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان (47 درصد رشد) و نسبت به بهار سال 88، 600 میلیون تومان (10 درصد) رشد داشته است. همچنین فروش فصل تابستان90 نسبت به تابستان 89، 2میلیارد و 100‌میلیون تومان (47‌درصد رشد) و نسبت به تابستان‌88، یک میلیارد و 600 میلیون تومان (33‌درصد) رشد داشته‌است. طبق آنچه در این گزارش اشاره شد، سینماهای تهران در 6 ماه نخست سال 90 فروشی بهتر از فروش مدت مشابه در سال‌های 88 و 89 داشت. اما افزایش قیمت بلیت نیز در این افزایش رقم فروش کاملا مؤثر بوده است؛ به‌طوری‌که با میانگین قیمت بلیت 3500 تومان در تهران، در 6 ماه نخست امسال 3 میلیون و 720 هزار نفر برای دیدن فیلم به سینماهای تهران رفته‌اند.

براساس اطلاعات به دست آمده از میزان مراجعه مخاطبان به سینماهای تهران در 3 سال گذشته، همچنان سال 88، سال پر رونق‌تری برای سینما بوده است و با اینکه مجموعه فروش سینماهای تهران در 6 ماه نخست امسال، رشدی 2میلیارد تومانی نسبت به سال 88 داشت اما تعداد مخاطبان با کاهش حدود 660‌هزار نفری همراه بوده است. همچنین تمامی ارقام فروش طبق آمار بنیاد سینمایی فارابی تا تاریخ 28‌شهریورماه 90 است و اطلاعات میزان فروش 3روز پایانی شهریورماه نیز از پخش‌کننده فیلم‌ها به‌دست آمده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری