تبیان، دستیار زندگی
بیماری آلزایمر یکی از پیچیده ترین بیماری های مغزی محسوب می شود. دکتر آلوس آلزایمر در سال 1906 این بیماری را در آلمان کشف کرد و به این دلیل بیماری آلزایمر به نام ایشان ثبت شده است. این بیماری یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده ، قوای عقلانی سیستم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاد بگیرید که فراموش نکنید!!


بیماری آلزایمر یکی از پیچیده ترین بیماری های مغزی محسوب می شود. دکتر آلوس آلزایمر در سال 1906 این بیماری را در آلمان کشف کرد و به این دلیل بیماری آلزایمر به نام ایشان ثبت شده است.

آلزایمر

این بیماری یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده ، قوای عقلانی سیستم عصبی مرکزی انسان است. منشاء آن ناشناخته بوده و درمان ریشه کن کننده آن هم فعلاً در دسترس نیست. ویژگی اصلی این بیماری، اختلال به تدریج پیش رونده عملکردهای شناختی و حافظه است که در طی زمان، فرد دچار مشکلاتی در قالب فراموشی و سپس سایر فعالیت های ذهنی مثل تکلم، محاسبه، قضاوت و .. می شود. تشخیص صد در صد این بیماری فقط بعد از مرگ بیمار و با نمونه برداری از مغز می باشد. و در این حال قادر به شناسایی سلول های تخریب شده بوده و با تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه تشخیص بیماری حاصل می گردد.

آلزلیمر از کجا شروع می شود

آلزایمر از کجا شروع می شود و چطور به وقوع آن باید شک کرد تا راهی برای درمان آن بجوییم، متخصصان اتفاق نظر دارند که علایم اولیه آن عبارتند است از ..

** فراموش کردن طریقه انجام کارهای روزانه در خانه یا محل کار

اگر فردی دچار مشکل در انجام کاری شود که قبلاً به راحتی انجام میداد باید به آلزایمر مشکوک شد.

** گم شدن حتی در جاهای آشنا

گاهی نشانه های کوچک مثل فراموش کردن مسیر خانه حین رانندگی می تواند نشانه ای از بروز بیماری آلزایمر باشد.

** بی علاقگی یا عدم تمایل به انجام هر چیز

** رفتار غیر عادی

اگر شما چیزی را در محل هایی می گذارید که هیچ تناسبی ندارد، مثلاً تنگ ماهی را داخل فریزر می گذارید و دسته کلید را داخل قندان می تواند هشداری برای آلزایمر باشد.

علت اصلی آلزایمر ناشناخته است. با این حال عواملی چون سن و پیشینه خانوادگی را به آن بی ربط نمی دانند. این عوامل همیشه و صد در صد موجب بیماری نمی شوند ولی می توانند به آن مرتبط شوند

** دگرگونی هایی در خلق و خوی شخصیت

خلق عجیب و متفاوت از قبل،از دیگر نشانه های این بیماری است. اگر بیماری وجود داشته باشد تغییرات در رفتار و خلق و خو و فراموشی آنقدر گسترده می شود که فرد دیگر نمی تواند آن را انکار کند.

**  اشکال در نام بردن اشیای معمولی مثل کتاب و تلویزیون

زمانی که اصلاً لغات به یاد نمی آیند یا لغات دیگر جایگزین آنها می شوند، یا توضیحات نسبتاً نامرتبط جای آن ها را می گیرند باید به مسایلی مثل بروز آلزایمر شک کرد.

با مشاهده چند نشانه از این علایم باید به فکر مراجعه به پزشک و تععین وضعیت مغزی خود برای تشخیص آلزیمر باشید.

علل ایجاد کننده آلزایمر

آلزایمر

علت اصلی آلزایمر همان طور که اشاره شد ناشناخته است. با این حال عواملی چون سن و پیشینه خانوادگی را به آن بی ربط نمی دانند. این عوامل همیشه و صد در صد موجب بیماری نمی شوند ولی می توانند به آن مرتبط شوند. به طور کلی سن بالا، سابقه خانوادگی، جنس مونث بودن ، کشیدن سیگار، سابقه ضربه به سر و سندرم  دان مهم ترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند.

سن بالا: تقریباً 10 درصد افراد بالای 60 سال زوال عقل دارند و حدود نیمی از آنها مبتلا به آلزایمر می باشند. سن اکثریت افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند بیشتر از 65 سال می باشد و هر چه سن بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. البته با این حال افرادی هستند که در سنین 40 یا 50 سالگی گرفتار آلزلیمر شده اند. به طور کلی بجز در موارد استثنایی، این بیماری با افزایش سن خود را نشان می دهد؛ به طوری که افراد پس از 60 سالگی، 5 درصد و پس از 85 سالگی، 20 تا 50 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

 پیشینه خانوادگی: افرادی که یکی از والدین برادر یا خواهرشان مبتلا بوده اند شانس بیشتری برای گرفتن این بیماری را دارند تا افرادی که هیچ گونه پیشینه ای ندارند. اگر بیماران خویشاوند درجه اولی داشته باشند که آلزایمردر او پس از 65 سالگی بروز کرده باشد خطر نسبی ابتلای آنها 3- 6 برابر افزایش می یابد. اگر بیماران خواهر یا برادری مبتلا به آلزایمر پیش از 60 سالگی دارند و نیز یک والد مبتلا باشند خطر نسبی آن 7 تا 9 برابر می شود.

جنسیت: معمولاً خانم ها بیشتر از آقایان به این بیماری دچار می شوند و با افزایش سن این بیماری نیز شدت می یابد.

چگونه از بیماری آلزایمرجلوگیری کنیم.

تغذیه مناسب داشته باشید

گرچه برخی از دانشمندان تاثیر قطعی تغذیه و رژیم غذایی در آلزایمر را رد می کنند. محققان دیگری بر این مقوله تاکید دارند که با رژیم غذایی می توان آثار سوء این بیماری را کاهش داده و از آن پیشگیری کرد. این جمله مشهور ( ما همان هستیم که می خوریم) اهمیت تغذیه را در نوع متابولیسم و ترکیب بدن و مغز ما نشان می دهد. از طرفی هر چه سن بالا می رود از توان حافظه کاسته می شود و بتدریج رو به تحلیل می گذارد، اما داشتن رژیم غذایی درست و انتخاب مواد غذایی مناسب می تواند به تداوم عملکرد مطلوب سلول های خاکستری مغز کمک کند و در نتیجه کارایی حافظه را در حد مطلوب نگه دارد.
بر اساس یک تحقیق افرادی که مواد غذایی معینی را برای سلامتی مغز مصرف می کنند، حدود 40 درصد کمتراز سایرین در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند

یک عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با اشاره به اینکه داشتن برنامه غذایی مناسب عامل کنترلی بیماری آلزایمر است تاکید کرد که مصرف مناسب ویتامین های گروه ب- اسید فولیک و ویتامین ب2 و ب 12 اهمیت بالایی دارد و تاکید می شود بیماران این ویتامین ها را از منابع غذایی دریافت کنند. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا6 نیز می توانند به قدرت پردازش مغز شما کمک کند و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند. رژیم غذایی شامل روغن زیتون، انواع مغز ها به خصوص گردو و فندق ، ماهی و بعضی از میوه های خاص و سبزیجات می توانند تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر یا کاهش سرعت پیشرفت آن داشته باشد.

هشدار:

همچنین تحقیقات زیادی نشان داده اند که مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول بالا به مقدار زیادی می تواند در ابتلا به آلزایمر موثر باشد. در مطالعات دیگر کمبود اسیدفولیک و ویتامین ب12 میتواند  با ایجاد آلزایمر ارتباط داشته باشد. اصولاً کمبود این دو ویتامین در سنین پایین نیز باعث کم خونی و مشکلاتی در عصب های بدن می شود.

مغزتان را ورزش دهید

آلزایمر

حتماً بارها شنیده اید که مغز نیز مثل سایر اعضای بدن به تقویت و ورزش احتیاج دارد. تحقیقات سال 1998 نشان داده اند  مبتلایان به آلزایمر، در مقایسه با سایر مردم در فاصله سنی 25 تا 60 سال کمتر به ورزش و حرکات بدنی می پرداخته اند. به همین خاطر دانشمندان و پزشکان به کسانی که در آستانه سالمندی قرار دارند توصیه می کنند که (زگهواره تا گور دانش بجوی) تحقیقات علمی نشان داده اند که تمرین دادن مغز از طریق تحصیلات علمی- مطالعه یا فعالیت های فکری دیگر مقاومت آن را در برابر آلزایمر بالا می برد. مطالعه و سعی در آموختن چیزهای جدید مغز را زنده نگه می دارد. و کسانی که آموختن مستمر را در برنامه زندگی خود دارند کمتر آلزایمر می گیرند. به اعتقاد پژوهشگران فعالیت های فکری باعث گسترش ارتباطات بین سلول های عصبی مغز می شود و هر چه سلول های مغز ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته و اطلاعات بیشتری رد و بدل کنند مغز مقاوم تر می شود. حالا اگر برای سلامت جسمتان لازم است که پیاده روی، شنا،فوتبال یا هرورزش دیگری  را انتخاب کنید کارهایی وجود دارد. اتفاقاً این کارها سن و سال هم نمی شناسد و برای همه اعضای خانواده مفید است. حل جدول، مطالعه، بازی شطرنج و سایر بازی های فکری و اصولاً هر نوع فعالیت فکری می تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

و در آخر اینکه چگونگی بروز آلزایمر بستگی به شیوه زندگی در هر شخص دارد. به همین دلیل ممکن است آلزایمر در بعضی افراد شدید یا کمتر نسبت به سایرین باشد و یا اینکه افرادی هستند که به دلیل شیوه خاص زندگی که دارند ممکن است هرگز به این بیماری مبتلا نشوند. شرایط اجتماعی و اقتصادی خوب مثل تغذیه و محیط زیست باعث می شود که افراد در سنین بالا کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. طبق سبب شناسی انجام شده تحصیلات و آموزش بالا، روحیه و خلق مناسب، رعایت بهداشت کلی و پرهیز از مصرف دخانیات می تواند در خصوص آلزایمر اثر پیشگیرانه داشته باشد. به طور کلی برای بهبود وضعیت نسبی بیماران به جز درمان دارویی می بایست توجه دقیقی به تغذیه بیمار و محیط زیست او داشت. و با استفاده از غذاهای مناسب دارای ویتامین فراوان  و آنتی اکسیدان ها و بتا کارتن به بهبود وضعیت سالمندان و بیماران کمک نمود.

فرآوری: آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-بیماری آلزایمر- محسن ارجمند- محمد صمدانی فرد

2- انجمن آلزایمر ایران

3- معاونت اجتماعی- فرهنگی شهرداری منطقه 20 – اداره سلامت

4- سایت سیمرغ- ندا فراهانی

5- جام جم- ماندانا ملاعلی- جام جم زهره زیارتی- جام جم- مریم روزبهانی

مطالب مرتبط :

نوه های لوس

امروز او...فردای تو

قدر شناسی خودرا بروزدهید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.