تبیان، دستیار زندگی
عرض كردم : چه بسا به نیابت از مادرتان فاطمه زهرا سلام الله علیها طواف كردم . فرمود: این كار را بسیار بجا آور، زیرا بهترین عملی كه انجام می دهی به خواست خداوند همین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبادت به نیابت از ائمه علیهم السلام

امام جواد

موسی بن قاسم گوید: به امام جواد علیه السلام عرض كردم : خواستم به نیابت از شما و پدرت خانه را طواف كنم اما به من گفته شد به نیابت از اوصیاء، طواف كردن جایز نیست .

امام علیه السلام فرمود: هر قدر می توانی طواف كن و بدان كه طواف از جانب اوصیا جایز است .

سه سال از این ماجرا گذشت و روزی با آن حضرت ملاقات كردم و عرض كردم : من سه سال پیش از شما اجازه خواستم تا به نیابت از شما و پدرت طواف كعبه كنم و شما هم اجازه دادید و من آنچه خواستم طواف كردم سپس چیزی به قلبم خطور کرد.

عرض كردم : چه بسا به نیابت از مادرتان فاطمه زهرا سلام الله علیها طواف كردم . فرمود: این كار را بسیار بجا آور، زیرا بهترین عملی كه انجام می دهی به خواست خداوند همین است.

امام فرمود: چه چیزی به قلبت خطور كرد؟ عرض كردم : یك روز به نیابت از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله طواف كردم . حضرت جواد علیه السلام سه بارگفت : صلی اللّه علیه و آله . عرض كردم : در روز دوم از جانب امیر مومنان علی علیه السلام طواف كردم ، روز سوم از جانب امام حسن علیه السلام، روز چهارم از جانب امام حسین علیه السلام، روز پنجم از جانب امام سجاد علیه السلام ، روز ششم از جانب امام باقر علیه السلام ، روز هفتم از جانب امام صادق علیه السلام ، روز هشتم از جانب امام كاظم علیه السلام ، روز نهم از جانب امام رضا علیه السلام و روز دهم از جانب شما طواف كردم و ایشان هستند كه من بر اساس ولایتی كه بر من دارند دین خداوند را پذیرفته ام .

امام جواد علیه السلام فرمود: سوگند به خدا اكنون دین خدا داری، همان دینی كه جز آن از بندگانش پذیرفته نمی شود. عرض كردم : چه بسا به نیابت از مادرتان فاطمه زهرا سلام الله علیها طواف كردم . فرمود: این كار را بسیار بجا آور، زیرا بهترین عملی كه انجام می دهی به خواست خداوند همین است.

فرآوری: امین

بخش عترت و سیره تبیان


منبع: قصه های تربیتی چهارده معصوم علیهم السلام، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.