تبیان، دستیار زندگی
موفقیت کامل طرح فروش متری مسکن / روزانه 110 واحد در تهران اقدام به نوسازی می کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروش متری مسکن


درویش زاده خبر داد : موفقیت کامل طرح فروش متری مسکن / روزانه 110 واحد در تهران اقدام به نوسازی می کنند


مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به موفقیت کامل طرح فروش متری مسکن گفت : این طرح با موفقیت کامل در حال اجراست و تا کنون 73 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود که مرحله سوم آن بهمن ماه به اتمام برسد.

فریدون درویش زاده

" مهندس فریدون درویش زاده در نشست خبری با اشاره به گزارش اولیه کمیته تحقیق و تفحص از این سازمان گفت : نظری که شورای شهر دنبال می کرد در خصوص کارهای تصدی گری سازمان و تغییر رویکرد بود که این موضوع خواسته سازمان نیز بود تا فقط تولی گری را در اختیار داشته باشد و عوامل بافت فرسوده خود اقدام به کارهای اجرایی کنند.

وی گزارش اولیه کمیته تحقیق و تفحص را مثبت ارزیابی کرد و افزود : امیدواریم تا از این پس نگاه حمایتی شورای اسلامی شهر را به عنوان فرصت در اختیار داشته باشیم و خوشحالیم از این که شورا بر رویکرد تغییر ساختار سازمان نوسازی به سازمانی سیاستگذار ،کوچک و چابک صحه گذاشت.

درویش زاده در ادامه اظهار کرد : هزار میلیارد تومان از عملکرد تصدی گری سازمان مانند طرح های خانه به جای خانه ، فزوش متری مسکن و اوراق مشارکت باقی است که 300 میلیارد آن مربوط به تملک و 700 میلیارد آن مربوط به اقدامات عمرانی است که این اقدامات امسال و سال آینده به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: شورای شهر پس از بررسی که انجام شد در جریان کامل کار قرار گرفت و بخشی از مورادی که نظارت کرد به دلیل آن بود که مشکل بودجه ای وجود نداشته باشد و کارها به موقع تمام شود و امیدواریم از این پس سازمان نوسازی شهر تهران تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد .

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به روند پر شتاب نهضت نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد : با اقداماتی که انجام می شود قصد داریم تا در دو سال آینده بافت فرسوده تهران به بزرگ ترین کارگاه عمرانی کشور تبدیل شود و هدف اصلی نوسازی بافت های فرسوده از تک پلاک به صورت تجمیعی، بلوکی و محله ای است.

وی با اشاره به فعالیت 40 دفتر از دفاتر نوسازی محلی گفت : تا کنون 75 درصد بافت فرسوده شهر تهران تحت پوشش این دفاتر قرار گرفته است و این دفاتر با شناسایی فرصت ها ، تهدیدها و آگاه سازی و اعتماد سازی مردم ، آموزش و توانمند سازی مردم را به منظور تسریع و تسهیل نوسازی انجام می دهد .

درویش زاده در ادامه خاطر نشان کرد : در شش ماه ابتدای سال بیست هزار واحد در بافت فرسوده اقدام به نوسازی کردند که 6590 واحد آن تجمیعی بوده است ، این در حالی است که سال گذشته در این مدت یازده هزار واحد اقدام به نوسازی کردند که آمار افزایش دو برابری را نشان می دهد .

با اقداماتی که انجام می شود قصد داریم تا در دو سال آینده بافت فرسوده تهران به بزرگ ترین کارگاه عمرانی کشور تبدیل شود و هدف اصلی نوسازی بافت های فرسوده از تک پلاک به صورت تجمیعی، بلوکی و محله ای است.

افزایش روزانه سه هزار متر مربع به معابر بافت های فرسوده

وی با بیان این که روزانه در تهران 110 واحد اقدام به نوسازی می کنند ، گفت : سال گذشته ساخت و ساز در بافت فرسوده 17 درصد بوده است که امسال به 19 درصد افزایش یافته است و همچنین با این اقدامات روزانه سه هزار متر مربع به معابر بافت های فرسوده اضافه می شود .

درویش زاده خاطر نشان کرد : ساخت وساز واحدهای تجمیعی امسال نسبت به شش ماه ابتدای سال گذشته سه برابر شده است و در مقایسه با سال 88 و پیش از تصویب بسته تشویقی رشد 15 درصدی داشته است .

وی با بیان این که در مجموع اقدامات 25 درصد از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم ، گفت : سال گذشته انبوه سازی 1525 واحد انجام شد که امسال به 3341 واحد رسید و انبوه سازی نسبت به سال گذشته 2,2 برابر شده است .

مدیر عامل سازمان نوسازی تصریح کرد : به ازای هر واحد فرسوده تخریب شده 1,4 واحد نوسازی شده است .

درویش زاده با اشاره به تسهیلات اعطایی ارائه شده به شهروندان در این زمینه اظهار کرد : سال گذشته و در شش ماه ابتدای سال 14میلیارد تومان تخفیف به متقاضیان داده شد و در شش ماه ابتدای امسال نیز 32  میلیارد تخفیف داده شد و عوارضی از شهروندان دریافت نشد که پیش بینی می کنیم این آمار تا پایان سال به 65 میلیارد تومان افزایش یابد .

وی تصریح کرد : شهرداری تهران در 18 ماه گذشته 70میلیارد تومان یارانه برای نوسازی بافت های فرسوده اختصاص داده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به 100 میلیارد تومان برسد .

درویش زاده با بیان این که وام های بانکی از عوامل موثر در این زمینه گفت : در شش ماه ابتدای سال 119 ودیعه مسکن پرداخت شده است .

ساختمان سازی
پیشرفت 73 درصدی طرح فروش متری مسکن

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه با اشاره به طرح فروش متری مسکن گفت : این طرح در سه مرحله و با جمع آوری 210 میلیارد تومان سرمایه آغاز شد که شهروندان در قالب دفترچه ها 5 متری آن را خریداری می کردند که این طرح با موفقیت کامل در حال اجراست و تا کنون 73 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود که مرحله سوم آن بهمن ماه به اتمام برسد .

وی افزود : تمام کسانی که دفترچه های مرحله دوم را دارند می توانند سود پول خود را از بانک سامان و یا بانک شهر که دفترچه خود را از آن خریداری کردند دریافت کنند و یا به جای آن واحد خود را انتخاب کنند .

درویش زاده تصریح کرد : همچنین در سال های گذشته 1626 خانه به جای واحدهای فرسوده به مالکان آن ها داده شد وشهرداری ملک فرسوده آنان را در اختیار گرفت .

مدیر عامل سازمان نوسازی در ادامه با اشاره به اوراق مشارکت و نحوه اجرای کار در این بخش اظهار کرد : عملیات اجرایی اوراق مشارکت در ناحیه امام علی(ع) است که در هشت پروژه انجام می شود و از نظر اجرایی تا به امروز 80 درصداملاک تملک شده و تا سه ماه آینده به اتمام می رسد .

وی افزود : در زمینه احداث واحدها نیز دو پروژه از پروژه ها آغاز شده و با 22 درصد پیشرفت در حال انجام است و سایر پروژه ها نیز در مرحله آغاز عملیایت اجرایی قرار دارد.

درویش زاده با بیان این که ناظر امین که حسابرس واجد شرایط بانک مرکزی است ، گزارش مطلوب را از نحوه اجرای کار در شش ماه نخست سال ارائه داده است ، گفت : این نشان دهنده آن است که سازمان نوسازی به تعهداتش در این زمینه عمل کرده و هیچ ابهامی وجود ندارد و امیدواریم این پروژه ها تا خرداد ماه سال 92 به پایان برسد ، هرچند که از نظر تملک طبق برنامه پیش رفتیم و در زمینه اجرایی نیز کمی از برنامه جلوتر هستیم و د رحال حاضر 75 خانه آماده است .

وی خاطر نشان کرد : 192 میلیارد تومان اوراق مشارکتی است که مردم آن را دریافت کردند و آنچه در مورد زیان ده بودن این موضوع مطرح شده است پیش بینی است که با توجه به روند کار ، این طرح زیان ده نشود و شورا به دنبال تدبیری است که سود مردم به موقع داده شود و در اجرا نیز مشکلی پیش نیاید .

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه با اشاره به طرح فروش متری مسکن گفت : این طرح در سه مرحله و با جمع آوری 210 میلیارد تومان سرمایه آغاز شد که شهروندان در قالب دفترچه ها 5 متری آن را خریداری می کردند که این طرح با موفقیت کامل در حال اجراست و تا کنون 73 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود که مرحله سوم آن بهمن ماه به اتمام برسد

بررسی مجدد طرح اقتصادی 700 میلیارد اوراق مشارکت

درویش زاده در خصوص 700 میلیارد تومان اورا ق مشارکت نیز گفت : نظر شورا آن است که پیش از انتشار این اوراق که هم اکنون به تایید بانک مرکزی نیز رسیده است ، شهرداری تحلیل اقتصادی آن را مجددا بررسی کند و اگر در هنگام ارائه  به شورا ابهامی وجود داشت این اوراق منتشر نشود .

وی تصریح کرد : پیش بینی ما این است با اقداماتی که در حال انجام است 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت به تصویب برسد و توسط بخش واجد شرایط  اجرایی شود و در غیر این صورت راه ها یدیگری برای ادامه کار در نظر گرفته خواهد شد .

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که تلاش داریم تا با واگذاری کار به  بخش خصوصی هزینه های اجرایی کمتر شود ، در مورد شرکت های زیر مجموعه سازمان نوسازی اظهار کرد : این شرکت ها زمانی که شکل گرفتند شهرداری در آن سهام داشت و زمانی که شورا در خصوص خصوصی کرن آن مصوبه ای ارائه کرد که شهرداری سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کند ، این کار انجام شد اما همچنان پرسنلی از شهرداری در آنجا وجود داشتند و امکاناتی نیز متعلق به شهرداری وجود داشت که شهردار تهران در بخشنامه ای اعلام کرد که این شرکت ها همانند سایر بخش خصوصی باید در رقابت شرکت کند که این کار انجام شده است.

عباس عباس زادگان

بخش اجتماعی تبیان