تبیان، دستیار زندگی
لطفاً به من بگویید چگونه می‌توانم پیتزا بخورم و سلامت هم باشم؛ من عاشق پیتزا هستم و از طرفی هم می‌دانم که پیتزا دارای کالری و چربی زیادی است و سبب چاقی و اضافه وزن می‌گردد. لطفاً مرا راهنمایی کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیتــزا با طعــم سـلامتـی!


لطفاً به من بگویید چگونه می‌توانم پیتزا بخورم و سلامت هم باشم؛ من عاشق پیتزا هستم و از طرفی هم می‌دانم که پیتزا دارای کالری و چربی زیادی است و سبب چاقی و اضافه وزن می‌گردد. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پیتزا

البته این امکان‌پذیر است که از خوردن یک پیتزای سالم لذت ببرید، اما نه در رستوران. معمولاً یک برش پیتزا دارای 300 کیلوکالری انرژی می‌باشد، بنابراین با خوردن یک برش پیتزا و در عرض چند دقیقه، قسمت عمده‌ای از کالری مورد نیاز روزانه بدن خود را تأمین کرده‌اید و در واقع خوردن چندین برش پیتزا، به سادگی سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود.

از آنجایی که پیتزا حاوی کالری بسیار بالا، سدیم و چربی‌های اشباع‌شده می‌باشد، اساساً به عنوان یک وعده غذایی سالم در نظر گرفته نمی‌شود! بنابراین به هنگام برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی افراد خانواده، حتماً به این موضوع توجه داشته باشید، زیرا غذاهای حاوی چربی فراوان منجر به اضافه وزن و چاقی بیش از حد خواهند شد.

اگر به رستوران می‌روید و سفارش پیتزا می‌دهید، قبل از خوردن پیتزا حتماً یک سالاد بدون سُس میل کنید تا معده شما کمی پُر شده و احساس سیری داشته باشید، زیرا این امر سبب می‌شود که شما پیتزای کمتری بخورید، چرا که با این کار از پُرخوری جلوگیری می‌کنید.

شما به راحتی می‌توانید یک پیتزای سالم در منزل تهیه کنید. می‌توانید پیتزایی آماده نمایید که علاوه بر این که شما را سیر می‌کند، فاقد مواد غذایی ناسالم، چربی و کالری زیاد باشد. مواد غذایی حاوی فیبر زیاد و کم‌کالری را جایگزین مواد غذایی حاوی کالری و چربی زیاد نمایید.

تصور این که می‌توان یک پیتزای سالم آماده نمود، شاید برای اغلب افراد سخت باشد، زیرا اکثر مردم فکر می‌کنند که غذاهای سالم به خوشمزگی غذاهای ناسالم نیستند، در حالی که این تصور کاملاً غلط است! بنابراین می‌توانید پیتزایی سالم، و در عین حال خوشمزه داشته باشید، به شرطی که از تازه‌ترین و بهترین مواد آن را تهیه کنید.

دستور تهیه یک پیتزای سالم:

پیتزای مدیترانه‌ای

این پیتزا هم خوشمزه است و هم مغذی و سالم! کافی است آن را با سالاد سبزیجات میل کنید تا غذای کاملی شود.

مواد لازم:

خمیر آماده پیتزا*                                            1عدد

سس گوجه‌فرنگی بدون نمک                           نصف فنجان

سیر ریز شده                                                  1 حبه

مرغ پخته و خردشده                                       1 فنجان

زیتون بدون هسته و حلقه‌حلقه شده               نصف فنجان

آرتیشوی خردشده                                         1 فنجان

فلفل دلمه‌ای سبز یا قرمز خردشده                1 فنجان کوچک

پودر آویشن                                                    نصف قاشق چای‌خوری

ریحان خشک‌شده و یا تازه خردشده                 نصف فنجان

پنیر پیتزای کم‌چرب                                        1 فنجان

* که از آرد کامل (سبوس‌دار) تهیه شده باشد

روش تهیه:

* فر را از قبل روشن کنید و به دمای 200 درجه سانتی‌گراد برسانید.

* سُس گوجه‌فرنگی را بر روی خمیر آماده بمالید و سپس مواد نام‌برده شده را روی خمیر پیتزا بریزید.

* آنگاه پنیر پیتزا را بر روی آن‌ها ریخته و پیتزا را درون ظرف مخصوص فر قرار دهید و آن را داخل فر بگذارید. پس از 10 دقیقه پیتزا آماده می‌باشد.

5 نکته برای تهیه پیتزایی سالم:

1- خمیر پیتزا

برای تهیه یک پیتزای سالم، خمیر پیتزا باید از آرد حاوی سبوس کامل تهیه شده باشد.

2- سُس پیتزا

اکثر سُس‌های آماده که هنگام سرو پیتزا استفاده می‌شوند، حاوی شکر فراوان و مواد افزودنی می‌باشند. با استفاده از کمی ریحان تازه، اورگانو، آویشن، دانه‌های درشت فلفل سیاه که آسیاب شده‌اند، سیر رنده یا کوبیده شده و همچنین کمی گوجه‌فرنگی تازه و رنده شده می‌توان سس سالم و خوشمزه‌ای را در منزل تهیه کرد.

3- پنیر پیتزا

پنیری که برای تهیه پیتزا در نظر می‌گیرید، پنیر موزارلای کم‌چرب باشد، زیرا علاوه بر کالری کمتر دارای چربی کمتری نیز می‌باشد. پنیر سویا (توفو) و یا سایر پنیرهای کم‌چرب و یا حتی بدون چربی می‌توانند جایگزین‌های مناسب‌تری برای تهیه یک پیتزای سالم باشند. استفاده از پنیر رنده شده پارمیسان نیز گزینه مناسبی است.

یک برش پیتزا دارای 300 کیلوکالری انرژی می‌باشد، بنابراین با خوردن یک

برش پیتزا و در عرض چند دقیقه، قسمت عمده‌ای از کالری مورد نیاز روزانه بدن

خود را تأمین کرده‌اید و در واقع خوردن چندین برش پیتزا، به سادگی سبب چاقی

و اضافه وزن می‌شود

4- مواد درون پیتزا

سبزیجات، سبزیجات، سبزیجات! تا جایی که امکان دارد مواد درون پیتزا را از سبزیجات به ویژه سبزیجات تازه انتخاب نمایید. سبزیجاتی مانند: کلم بروکلی، انواع فلفل، پیاز، زیتون و یا حتی میوه‌هایی مانند آناناس گزینه‌های خوبی برای پیتزای سالم می‌باشند. برای این که پیتزای شما حاوی مواد مغذی مانند پروتئین نیز باشد، می‌توانید از تکه‌های مرغ آغشته به پودر کاری، پنیر توفوی کبابی شده، گوشت ماهی، عدس و یا حتی لوبیا نیز استفاده کنید.

همچنین استفاده از گیاهان معطر مانند ریحان را به عنوان چاشنی فراموش نکنید.

5- اندازه پیتزا

پیتزا را در سایز کوچک (مینی پیتزا) تهیه نمایید. به جای خمیر معمولی از نان لواش و یا نان عربی (پیتا) استفاده کنید که اندازه کوچک‌تری دارند. استفاده از نان فرانسوی سبوس‌دار نیز می‌تواند جایگزین دیگری برای خمیر معمولی پیتزا باشد. به هنگام سرو پیتزا از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید تا با این ترفند، کمتر پیتزا بخورید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 108

مطالب مرتبط:

روش تهیه‌ی پیتزای دریایی

روش تهیه‌ی پیتزای مرغ تنوری

پیتزای دلقکی برای کوچولوی خونه

طرز تهیه‌ی 2 ساندویچ با مرغ

آشنایی با طرز تهیه‌ی همبرگری خوشمزه

روش تهیه‌ی ساندویچ مرغ با سس آووکادو

پیتزای گوشت و بادمجان

ساندویچی که نان ندارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.