تبیان، دستیار زندگی
نویسنده سریال «سقوط آزاد» به کارگردانی علیرضا امینی مطالبی را درباره فشردگی كار‌، حضور حامد بهداد در نقش سرگرد‌، همكاری با نیروی انتظامی و طراحی الگوی یك پلیس ایرانی بیان كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سقوط آزاد» به روایت نویسنده


نویسنده سریال «سقوط آزاد» به کارگردانی علیرضا امینی مطالبی را درباره فشردگی كار‌، حضور حامد بهداد در نقش سرگرد‌، همكاری با نیروی انتظامی و طراحی الگوی یك پلیس ایرانی بیان كرده است.

«سقوط آزاد» به روایت نویسنده

زامیاد سعدوندیان، نویسنده «سقوط آزاد» درباره طرح و ایده داستان گفت: طرح اولیه پراكندگی زیادی داشت و در شهرهای زیادی اتفاق می‌افتاد، اما ما به دلیل زمان كم مجبور شدیم كار را به تهران و نهایتا یك شهر دیگر محدود كنیم. وی ادامه داد: درباره نرم‌افزارهای كامپیوتری و هك نیز با تعدادی از كسانی كه در این زمینه آشنایی داشتند مشورت كردیم و تحقیقات مربوط به یك كار دیگر را وارد این سریال كردیم چون به دلیل زمان محدود از ابتدا باید سراغ موضوعی می‌رفتیم كه با آن آشنایی داشتیم. سعدوندیان درباره همكاری با نیروی انتظامی گفت: مشاور انتظامی سریال باید كار را می‌خواند و یك سری اصلاحات سازمانی را كه باید رعایت می‌شد، لحاظ می‌كرد و این طور نبود كه یك متن را بلافاصله كه می‌نویسم اجرا كنیم. این نویسنده در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تفاوت پلیس‌های سریال «سقوط آزاد» با پلیس‌هایی كه تاكنون در تلویزیون نشان داده شده‌اند، عنوان كرد:‌ باید تفاوتی شكل می‌گرفت؛ خود نیروی انتظامی هم استقبال كرد و برخورد خاصی نبود.

وی در ادامه درباره برخی رفتارهایی كه از سوی كاراكترهای پلیس «سقوط آزاد» انجام می‌شود، گفت: اینها پلیس هستند و با شرایط مختلفی مواجه می‌شوند. در همه‌ شرایط نمی‌توان پلیس را خشك نشان داد كه لبخندی هم می‌زند؛ پلیس بودن كار سختی است و حتی در برخی موارد پای امنیت ملی در میان است. سعدوندیان با اشاره به شخصیت سرگرد كه نقش او را حامد بهداد بازی می‌كند،‌ تصریح كرد: سرگرد هم شخصیتی جدی است و با این كه جدیت دارد‌، به كسی توهین نمی‌كند؛ حتی وقتی در خانه‌اش مشكلی پیش می‌آید به كسی توهین نمی‌كند. خود من این شخصیت را خیلی دوست دارم و از حامد بهداد به خاطر ویژگی‌هایی كه به خاطر خودش به نقش اضافه شده ممنون هستم. وی تاكید كرد: تفاوت حامد بهداد با خیلی از بازیگران دیگر این است كه در نقش زندگی می‌كند. در همه جای دنیا بازیگرانی موفق هستند كه برای دوربین بازی نمی‌كنند بلكه با نقش زندگی می‌كنند. تا جایی هم كه می‌دانم آقای امینی از بازی حامد بهداد در نقش سرگرد راضی بود. این نویسنده درباره‌ی انتخاب بازیگران سریال خاطرنشان كرد: زمانی كه ما وارد كار شدیم بازیگران انتخاب شده بودند، در نتیجه قصه را كه می‌نوشتیم تغییری در آن ندادیم چون می‌دانستیم برای چه بازیگرانی می‌نویسیم زیرا نقش‌های اصلی همان كسانی بودند كه انتخاب شده بودند اما نقش‌های فرعی به مرور اضافه شدند.

سعدوندیان با اشاره به شخصیت سرگرد كه نقش او را حامد بهداد بازی می‌كند،‌ تصریح كرد: سرگرد هم شخصیتی جدی است و با این كه جدیت دارد‌، به كسی توهین نمی‌كند؛ حتی وقتی در خانه‌اش مشكلی پیش می‌آید به كسی توهین نمی‌كند

سعدوندیان در پاسخ به پرسشی درباره الگوی سریال پلیسی «سقوط آزاد» با توجه به كمبود یك الگوی مناسب داخلی، تاكید كرد: الگوی خاصی نداشتیم اما سعی مان این بود كه یك پلیس امروزی را نشان دهیم. وقت آنچنانی هم برای الگوبرداری نداشتیم با این ‌حال سعی كردیم یك پلیس ایرانی كه در عین حال مدرن، مذهبی، جدی و نخبه است و خصوصیات یك پلیس را داشته باشد و از پلیس‌های دیگر سریال‌های ایرانی فاصله بگیرد را به تصویر بكشیم.

وی ادامه داد: همیشه در سریال‌های پلیسی با یك پلیس مهربان كه جدیت آنچنانی ندارد مواجه هستیم در صورتی كه لحظه ‌لحظه زندگی این آدم‌ها به خاطر سر و كار داشتن با پرونده‌های مختلف متفاوت است؛ از این منظر نمی‌توان گفت الگوی خاصی داشتیم سعی‌مان نشان دادن یك پلیس مقتدر بود.

«سقوط آزاد» به روایت نویسنده

همان طور كه شخصیت منفی قصه قوی است برای دستگیری او نیز به یك پلیس مقتدر نیاز داشتیم در غیر این صورت كلیشه ای می‌شد. سعدوندیان تاكید كرد: ما به دلیل وقت كم‌، وقت نداشتیم از پرونده‌های قضایی استفاده كنیم‌، شاید در این صورت كارمان بهتر می‌شد اما كارشناسانی كه سر صحنه بودند با توجه به اتفاقات نظراتی می‌دادند كه خوب بود. با این حال ما خودمان را سانسور نكردیم و براساس مسائلی مثل نقاط عطف،‌ گره‌ها‌، تضاد شخصیتی و ... متن را پیش بردیم.

نویسنده «سقوط آزاد» با اشاره به اكشن‌ بودن این سریال گفت:‌ كار اكشن اسماً آسان است ولی ریتم و خصوصیات خاص خودش را دارد. با توجه به این كه آقای امینی كارگردان این سریال بود، خیالم راحت بود متنی كه می‌نویسم بهتر از آن چیزی كه نوشته‌ام در‌می‌آید. علیرضا امینی به عنوان كارگردان متن را بالا برد.

زامیاد سعدوندیان در پایان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی كلیشه‌یی بودن سریال‌های پلیسی و جلوتر بودن مخاطب از قصه‌، گفت: من از این مساله كه مخاطب نمی‌تواند ادامه داستان را حدس بزند راضی هستم. همین مساله باعث می‌شود كه بیننده پای كار بنشیند. ماندگار بودن قصه‌هایی مثل شرلوك هلمز و پوآرو نیز به همین دلیل است. این مساله اجازه می‌دهد مخاطب با شخصیت‌ها همذات‌پنداری كند‌. هرچند كارهای پلیسی در همه دنیا تا حدودی كلیشه‌ای است‌، به این معنی كه آخر قصه معلوم است چه اتفاقی می‌افتد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

منبع: ایسنا