تبیان، دستیار زندگی
در دنیای امروز و ظهور زندگی ماشینی که بر تمام جوامع بشری حاکم شده است، فست‌فودها دیگر نوعی تغذیه محسوب نمی‌شوند بلکه این نوع رژیم غذایی به یک سبک زندگی تبدیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا فست‌فود نخوریم؟


در دنیای امروز و ظهور زندگی ماشینی که بر تمام جوامع بشری حاکم شده است، فست‌فودها دیگر نوعی تغذیه محسوب نمی‌شوند بلکه این نوع رژیم غذایی به یک سبک زندگی تبدیل شده است.

فست فود

افرادی که شب و روز با شتاب کار می‌کنند تمایل چندانی ندارند که وقت‌شان را صرف آشپزی کنند. اما ساندویچ‌های رنگارنگی که در رستوران‌های فست‌فودی عرضه می‌شوند سرشار از قندها و چربی‌هایی هستند که برای سلامتی مضر هستند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که آشپزی را وقت تلف کردن می‌دانید و فست‌فودها را جایگزین غذاهای خانگی و سالم کرده‌اید توصیه می‌کنیم اندکی تأمل کرده و این مطلب را تا انتها بخوانید شاید نظرتان نسبت به سبک زندگی که در پیش گرفته‌اید تغییر کند.

هر فردی با توجه به جنسیت، سن و سال و نوع فعالیت‌های روزانه‌ی خود نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد. اما فست‌فودها بدون در نظر گرفتن این نیازها، سن و سال و فعالیت‌های روزمره‌ی افراد، تأثیر واحدی روی آن‌ها می‌گذارد. با این معنی که فرقی نمی‌کند شما کودک باشید یا نوجوان، بزرگ‌سال یا یک فرد سالخورده، سالم باشید یا خدای ناکرده مریض، اهل ورزش و فعالیت باشید یا خانه دار و خانه نشین، باردار باشید یا در هر وضعیت دیگر. فست‌فودها توجهی به شرایط شما ندارند و تأثیر غذایی یکسانی روی تمام افراد می‌گذارد.

به محض اینکه عادت کردید شب و روز راهی رستوران‌های فست‌فودی شوید

و به اصطلاح دلی از عزا در بیاورید به مرور دچار خواب‌آلودگی و خمودگی می‌شوید. یعنی به مرور زمان شادابی و سرزندگی‌تان را از دست می‌دهید

همبرگرهای خوشمزه و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ها اساس منوهای تمام رستوران‌های فست‌فودی را تشکیل می‌دهد. البته چند سالی هست که تنوعی در این منوها ایجاد شده و چند نوع سالاد، مرغ، ماهی و چند نوع غذای دیگر هم به لیست غذایی اضافه شده است.

اما در هر صورت تمام این غذاهای فست‌فودی معمولاً ارزش غذایی یکسانی دارد. این غذاها:

* سرشار از چربی‌اند.

* سرشار از قند و نمک هستند.

* فاقد فیبرهای گیاهی‌ هستند.

* از نظر ویتامین نیز فقیر هستند.

به عنوان مثال همان منوی قدیمی و آشنای فست‌فودها را نظر بگیرید. منظورمان همبرگرهای معروف، سیب‌زمینی سرخ کرده، کوکاکولا و کچاپ است. این مواد غذایی، سه طعم از شش طعم موجود را دارا می‌باشند: یعنی شیرین، شور و اسیدی. در واقع گوشت و نان ساندویچ‌هایی که بی مهابا گاز می‌زنید و نوشابه‌های گازداری که سر می‌کشید شیرین هستند؛ سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌هایی که سفارش می‌دهید شور هستند و کچابی که با لذت به همبرگرتان اضافه می‌کنید حاوی سرکه و اسیدی است.

این نوع تغذیه بیشتر مورد استفاده‌ی افرادی است که بیشتر در زندگی ماشینی امروزه غرق شده‌اند و مصرف این نوع غذاها شاید راهی باشد برای تسکین مشکلات عاطفی مثل استرس و اضطراب. اما باید بگوییم که این نوع تغذیه راه به جایی نمی‌برد و برای سلامت شما مضر است. می‌پرسید چرا؟ دلیلش ساده است به خاطر این که این نوع غذاها نامتعادل و دیر هضم هستند.

اثرات کوتاه مدت «تغذیه‌ی فست‌فودی»

به محض اینکه عادت کردید شب و روز راهی رستوران‌های فست‌فودی شوید و به اصطلاح دلی از عزا در بیاورید به مرور دچار خواب‌آلودگی و خمودگی می‌شوید. یعنی به مرور زمان شادابی و سرزندگی‌تان را از دست می‌دهید. احساس سنگینی می‌کنید و حرص و ولع‌تان برای خوردن انواع ساندویچ‌ها و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ها بیشتر می‌شود.

باید بدانید که نوشیدنی‌های لایت مثل نوشابه‌های گازدار یا کوکاها حاوی آسپارتام هستند.

چربی ترانس

چربی‌های موجود در فست‌فودها از نوع چربی‌های ترانس یا اشباع شده‌اند و قند و نمک آن تصفیه شده است.

از این گذشته گاهی در سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ها و چیپس‌ها ترکیبات شیمیایی مثل «آکریلامید» یافت می‌شود. متأسفانه متخصصان معتقدند که این ماده سرطان‌زا است.

علاوه بر این در سیب‌زمینی سرخ کرده‌ها مواد دیگری مثل «دکستروز» و «گلوتن» نیز پیدا می‌شود.

در این غذاها مواد افزودنی شیمیایی زیادی نیز وجود دارد و تمام این مواد میزان رادیکال‌های آزاد خون را بالا می‌برند. حتماً می‌دانید که همین رادیکال‌های آزاد چه صدماتی به بدن می‌زنند. رادیکال‌های آزاد باعث التهاب و پیری سلول‌های بدن می‌شوند. لازم است که بدانید محققان نشان داده‌اند که تنها یک ساعت بعد از صرف غذا در فست‌فودها میزان رادیکال‌های آزادی خون 125 درصد افزایش می‌یابد، دو ساعت بعد این میزان به 175 درصد و سه ساعت بعد به 138 درصد می‌رسد.

متخصصان معتقدند که گوشت قرمز مسئول 70 درصد تمام آسیب‌های غذایی مرتبط با فست‌فودهاست.

خطرات بالقوه‌ی «تغذیه‌ی فست‌فودی» در طولانی مدت

حال که با اثرات کوتاه مدت فست‌فودها روی سلامت‌تان آشنا شدید بهتر است اندکی هم به آینده نگاهی بیندازیم و اثرات این قبیل غذاها را در طولانی مدت بررسی کنیم.

فست‌فودها در طولانی مدت باعث:

* اضافه وزن

* ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

* ابتلا به فشار خون

* ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل سرطان پروستات، پانکراس، سینه، ریه، روده و ...

* ابتلا به دیابت

* چاقی مفرط

* اختلالات کیسه‌ی صفرا

* و همچنین افسردگی می‌شود.

آماری در خصوص چاقی مفرط:

در آمریکا از هر 4 نفر یک نفر دچار چاقی مفرط است. در انگلستان از هر 40 زن 1 زن از چاقی مفرط رنج می‌برد و در اروپا نیز نیمی از افراد بزرگ‌سال چاق هستند و حدود 30 درصد آن‌ها دچار چاقی مفرط هستند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تأثیر غذاهای چرب در بدن همانند تأثیر ماری‌جوانا است

خوراکی های کم ارزش اعتیاد آورند

اعتیاد به فست‌فود از مادر به فرزند منتقل می‌شود

غذاهای دودی؛ خوشمزه اما پُرخطر

ناگفته‌های ناگت ها

فست فود معروفی به نام همبرگر

اخراج سوسیس از مدرسه

وقتی سوسیس می‌خرید...

رابطه دیابت با مصرف زیاد سوسیس و کالباس

سوسیس علیه ریه

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه‌های غذایی

چرا فست فود این قدر مغضوب است؟

اثرات مضر غذاهای آماده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.