تبیان، دستیار زندگی
تظاهرات اخیر معترضان در شهرهای شیعه‌نشین قطیف و العوامیه در عربستان در حالی برگزار شد كه این اعتراض‌ها نشان داد كه عربستان دیگر در برابر معترضانش مصون نیست و احتمال آغاز انقلاب مشابه كشورهای عربی در عربستان افزایش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض‌های مردمی و نگرانی آل سعود


تظاهرات اخیر معترضان در شهرهای شیعه‌نشین قطیف و العوامیه در عربستان در حالی برگزار شد كه این اعتراض‌ها نشان داد كه عربستان دیگر در برابر معترضانش مصون نیست و احتمال آغاز انقلاب مشابه كشورهای عربی در عربستان افزایش یافته است.

عربستان

به گزارش تبیان به نقل از كانترپانچ، بروز ناآرامی و بی‌ثباتی در عربستان نه تنها برای رژیم آل سعود نگران كننده بوده بلكه این موضوع می تواند نگرانی‌هایی را در میان مقامات آمریكایی ایجاد كند. آمریكا در خاورمیانه به شدت به هم پیمانی عربستان نیاز دارد. بخشی از منافع آمریكا در منطقه به هم‌پیمانی این كشور با عربستان بستگی دارد. برگزاری تظاهرات دو شهر شیعه نشین عربستان علیه رژیم سعودی گمانه‌زنی‌های بسیاری را در مورد آینده سیاسی در عربستان مطرح می كند .آیا ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها در عربستان از كنترل مقامات این كشور خارج خواهد شد؟ آیا رژیم عربستان همچنان برای نشان دادن اینكه اوضاع این كشور آرام است، به روند سركوب شیعیان و اعتراض‌ها ادامه خواهد داد؟

در اوایل سال جاری و به دنبال آغاز برخی اعتراض‌های مردمی در عربستان، پادشاه این کشور یک بسته چند میلیارد دلاری برای رفاه و بهبود وضعیت معیشتی مردم این کشور ارائه کرد اما به نظر می‌رسد که اقدامات رژیم آل سعود در برآورده کردن نیازهای مردم این کشور ناکافی بوده است. هنوز هم بسیاری از مردم عربستان از نداشتن آزادی‌های بنیادین رنج می برند. "پال وولف" یک وکیل امور حقوق بشر در مصاحبه‌ای گفت: در عربستان تلفنهای همراه دوربین دار ممنوع هستند. تمامی مکالمات تلفنی شهروندان این کشور استراق سمع می شود. دولت کانالهای تلویزیونی و رسانه‌های نوشتاری را در اختیار دارد.

سوال دیگری نیز مطرح است.آیا آمریکا به دنبال موج اعتراض‌های مردمی عربستان را نیز از دست خواهد داد؟

به دنبال برگزاری اعتراض‌های چند روز پیش در شهرهای شیعه نشین قطیف و العوامیه، رژیم آل سعود قول داد تا با مشتی آهنین این موج اعتراض‌ها را سرکوب کند. این اعلام رژیم آل سعود با واکنش تند فعالان حقوق بشر در عربستان و خارج از این کشور مواجه شد. عربستان پیشتر معترضان در این دو شهر را عوامل خارجی خوانده بود اما معترضان شیعه این موضوع را رد کردند.

"توفیق السیف" یک نویسنده شیعه در قطیف گفت: اینکه حاکمان عربستان اعتراض‌ها در این شهر را کار خارجی‌ها معرفی می کنند، اقدام کاملا نادرستی است. شیعیان مدتها در این شهر معترض هستند. رژیم ال سعود می خواهد با زور تمای این معترضان را سرکوب کند

"توفیق السیف" یک نویسنده شیعه در قطیف گفت: اینکه حاکمان عربستان اعتراض‌ها در این شهر را کار خارجی‌ها معرفی می کنند، اقدام کاملا نادرستی است. شیعیان مدتها در این شهر معترض هستند. رژیم ال سعود می خواهد با زور تمای این معترضان را سرکوب کند.

این موضع گیری آل سعود تنش ها میان حاکمان و معترضان شیعه در عربستان را تشدید کرده است. معترضان رژیم آل سعود را به تبعیض شیعیان متهم کرده‌اند. این معترضان همچنین از ایفای نقش نیروهای آل سعود در سرکوب معترضان در بحرین نیز به شدت انتقاد کرده اند. "توفیق السیف" یک نویسنده شیعه در قطیف گفت: اینکه حاکمان عربستان اعتراض‌ها در این شهر را کار خارجی‌ها معرفی می کنند، اقدام کاملا نادرستی است. شیعیان مدتها در این شهر معترض هستند. رژیم ال سعود می خواهد با زور تمای این معترضان را سرکوب کند.

در شهر عوامیه نیز گروهی از جوانان در مقابل یک مقر پلیس گردهمایی اعتراض آمیزی را برگزار کردند. آنها به دستگیری پدر یکی از فعالان سیاسی معترض در این شهر اعتراض کردند. به دنبال برگزاری این اعتراض نیروهای پلیس عربستان وارد عمل شدند و علیه این معترضان اعمال خشونت کردند.

آیا در نهایت موج انقلاب‌های مردمی در منطقه به عربستان نیز رسیده است. در درگیری‌های قطیف و عوامیه علاوه بر مجروح شدن تعدادی از معترضان، چند تن نیز دستگیر شدند. شبکه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اعتراض‌های اخیر در عربستان نگرانی‌ها را در میان مقامات این کشور در مورد آغاز اعتراض‌های گسترده مردمی مشابه اعتراض‌ کشورهایی همچون تونس، مصر و لیبی را افزایش داده است. فعالان حقوق بشر نیز اعلام کرده‌اند که با روند سرکوب معترضان در عربستان ادامه زندانی شدن فعالان سیاسی سطح اعتراض‌ها در این کشور افزایش خواهد یافت.

بخش سیاست تبیان


منبع : الف