تبیان، دستیار زندگی
در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری دینی و فلسفه را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده علوم دینی و فلسفه

ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری دینی و فلسفه را  کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

نام ایده : شیطان شناسی

نام ارائه دهنده : زهرا حضرتی، الهه نبی، زهرا گل آزاد، ملیکا یوسفی، فائزه رفیعی، رجبی.

زمینه و نوع پروژه : علوم دینی و فلسفه - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

ایده های برگزیده علوم دینی و فلسفه ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

آیا خدا شیطان را شیطان آفرید؟

آیا ابلیس اولین جن است؟

فلسفه آفرینش شیطان چیست؟

وقتی هوای نفس در انسان وجود دارد دیگر وجود شیطان برای گمراه نمودن آدم چه ضرورتی دارد؟

چرا شیطان دشمن قسم خورده انسان است؟

می دانم که به احتمال زیاد بارها و بارها این سوالات ذهنتان را به خود مشغول کرده و حتی شاید ساعت ها با دوستان و معلمان خود به بحث حول آنها پرداخته اید و باز می دانم که این علامت سوال هرگز در ذهنتان پاک نشده! این گروه از دوستان نیز به همین دلیل تصمیم به یافتن پاسخ این سوالات با راهنمایی معلم خود گرفتند.

از آنجایی که نتایج این بررسی بسیار جالب بوده، بر آن شدیم که بخشی از مطلب را عیناً به قلم دوستان بازنویسی کنیم:

"آنچه در اذهان عوام از جن و شیطان وجود دارد به افسانه و خیال نزدیکتر است تا واقعیت و هنگامی که از شیطان یاد می شود ،آنچه بلافاصله تصویر می گردد یک موجود وحشتناک به شکل یک غول بد قیافه با شاخ های تیز و هیکلی پر از مو می باشد."

"شیطان در معنای اصلی گویا مفهوم وصفی دارد یعنی (شریر) در قرآن كریم نیز شیطان به همین معنی به كار رفته است و در مورد هر موجود شریری كه شرارت در او ملكه راسخ گردیده، استعمال شده است. در میان این شیطان های جنی نیز فردی وجود دارد كه بالاترین رتبه شیطنت را به خود اخنصاص داده و او ابلیس است."

" فلسفه و راز آفرینش «جن» بنا بر آنچه در قرآن کریم آمده، همان است که درباره انسان وارد شده است. یعنی عبادت و پرستش خداوندسبحان، چنانکه فرموده است:«و ما خلقت الجن و النس الا لیعبدون» و جن و شیطان را نیافریدیم مگر برای عبادت و پرستش نمودن."

اگر شما هم علاقمند به دانستن پاسخ سوالاتتان هستید می توانید مطالعه خود را شروع کنید اما حتما به خاطر داشته باشید در این مسیر کمک جستن از یک فرد آگاه جهت تشخیص صحت مطالب ، بسیار ضروری است.


نام ایده : قصص قرآنی

نام ارائه دهنده : نرگس عزت پور.

زمینه و نوع پروژه : علوم دینی و فلسفه – تحقیقاتی/عملی

درجه سختی: ساده

ایده های برگزیده علوم دینی و فلسفه ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

قصص قرآنی یکی از بهترین منابع آموزش اخلاق به خصوص برای کودکان و نوجوانان می باشند. آشنایی با این داستان ها و مطالعه ی  آن ها توسط دانش آموزان به همراه ارائه آن ها در قالب نمایش و نقاشی و یا حتی به صورت قصه گویی و با استفاده از پاور پوینت می تواند فعالیت مهیجی برای این گروه از دانش آموزان باشد. از جمله قصصی که پرداختن به آن ها می تواند جالب باشد عبارتند از داستان زندگی حضرت ادریس، حضرت هود، حضرت لوط، حضرت ذالکفل و شعیب، داستان حضرت یوشع، حضرت الیاس و الیسع، قصه اصحاب فیل و حضرت لقمان و ... که کمتر در کتب درسی به آن ها پرداخته شده، و برای دانش آموزان دارای تازگی بیشتری هستند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی