تبیان، دستیار زندگی
نرم‌افزار یاد شده که گونه‌ای «اسب تروا»ی رایانه‌ای است، از سوی محافل تحقیقاتی و بازرسان آلمانی برای شنود مکالمات تلفنی اینترنتی به کار می‌رود. اگر چه کار این نرم‌افزار ظاهرا برای شنود مکالمات تلفنی است، ولی همچنین می‌تواند به میکروفن، دوربین و صفحه‌کلید (
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال شنود تلفنی؛این بار درآلمان


نرم‌افزار یاد شده که گونه‌ای «اسب تروا»ی رایانه‌ای است، از سوی محافل تحقیقاتی و بازرسان آلمانی برای شنود مکالمات تلفنی اینترنتی به کار می‌رود. اگر چه کار این نرم‌افزار ظاهرا برای شنود مکالمات تلفنی است، ولی همچنین می‌تواند به میکروفن، دوربین و صفحه‌کلید (کیبورد) کامپیوتر نیز دست یابد.

شنود-تلفن

انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استفاده‌ بازرسان آلمانی از نرم‌افزاری جهت شنود و تحقیقات آنلاین، با واکنش تند سیاستمداران این کشور روبرو شد و مقامات حفاظت از داده‌های اطلاعاتی، خواهان رسیدگی فوری به این موضوع شدند.

روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» خبر داد که رخنه‌گران (هکرهای) یک باشگاه کامپیوتری موفق شده‌اند به نرم‌افزاری دولتی دست یابند که مقامات امنیتی از آن برای نظارت رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

علاوه بر این دویچه وله هم گزارش داده است: نرم‌افزار یاد شده که گونه‌ای «اسب تروا»ی رایانه‌ای است، که از سوی محافل تحقیقاتی و بازرسان آلمانی برای شنود مکالمات تلفنی اینترنتی به کار می‌رود.

این خبرگزاری همچنین خاطر نشان ساخت: اگر چه کار این نرم‌افزار ظاهرا برای شنود مکالمات تلفنی است، ولی همچنین می‌تواند به میکروفن، دوربین و صفحه‌کلید (کیبورد) کامپیوتر نیز دست یابد.

چندی پیش هم شنود تلفن شهروندان انگلیسی نیز توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران روزنامه تحت مدیریت «روپرت مرداک» که بعضا با برخی از مقامات انگلیسی نیز ارتباط داشتند، رسوایی دامنه داری را در انگلستان ایجاد کرد. رسوایی هایی که فقط با خبر کشته شدن حدود 70 نفر در نروژ در حمله یک فرد مسلح، توانست به حاشیه برود و دیگر از آن خبری هم منتشر نشود!

اکنون هکرهای باشگاه کامپیوتری یاد شده در آلمان اعلام کرده‌اند که این نرم‌افزار می‌تواند برای «شنودی گسترده» و نیز دستکاری نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد. به گفته آنان، برنامه‌ریز این نرم‌افزار، از دوستداران سری فیلم‌های علمی ـ تخیلی «جنگ ستاره‌ها» بوده است، چرا که نام روبات معروفی را که در این فیلم ظاهری شبیه انسان دارد، به عنوان شناسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عبور برگزیده است.

نرم‌افزار یاد شده که گونه‌ای «اسب تروا»ی رایانه‌ای است، که از سوی محافل تحقیقاتی و بازرسان آلمانی برای شنود مکالمات تلفنی اینترنتی به کار می‌رود

باشگاه  کامپیوتری مذکور در آلمان اعلام کرد: این نرم‌افزار از سوی مقامات دولتی آلمان برای تحقیقات کیفری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پی آن، شرکت کامپیوتری «اف. سکیور» نیز که کارشناس ضدویروس‌های کامپیوتری است اعلام کرد که دلایلی برای تردید در این اظهارات باشگاه کامپیوتری وجود ندارد.

در پی انتشار این خبر، «پتر شار»، مسئول کل حفاظت از داده‌های اطلاعاتی در آلمان روز دوشنبه گفت: بخشی از مقامات امنیتی در «حوزه‌هایی خاکستری» فعالیت می‌کنند که در مرز قانون و بلکه فراتر از آن است.

به نظر می رسد جنجال شنود در آلمان که بیش از انگلستان حریم خصوصی شهروندان این کشور را مورد تجاوز قرار داده است در روزهای آینده فضای سیاسی این کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: تابناک