تبیان، دستیار زندگی
پوست در واقع آینه‌ای از مشکلات داخلی است و بسیاری از بیماری‌های داخلی، تظاهرات پوستی دارند. یکی از مشکلاتی که در کشور ما هم شایع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر بیماری تیروئید بر پوست‌ومو


پوست در واقع آینه‌ای از مشکلات داخلی است و بسیاری از بیماری‌های داخلی، تظاهرات پوستی دارند. یکی از مشکلاتی که در کشور ما هم شایع است و علاوه بر تاثیر بر اندام‌های داخلی، پوست را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیماری‌های تیروئید است.


تاثیر بیماری تیروئید بر پوست

وقتی این غده بسیار مهم و حیاتی کار خود را درست انجام ندهد و در ترشح هورمون‌های خود کم کاری یا پرکاری کند، سیستم داخلی بدن به هم می‌ریزد و پوست هم از این قاعده مستثنی نیست.

گاهی عدم اطلاع ما از علایم بیماری، باعث می‌شود وقت و هزینه زیادی صرف کنیم و بدون نتیجه، از این مطب به آن مطب برویم.

خشکی یا خارش پوست می‌تواند به دلیل مشکلات تیروئیدی باشد.

پزشک برای رسیدن به تشخیص دقیق، معمولا شرح کامل از بیمار می‌گیرد و معاینه و آزمایش‌های لازم، او را به تشخیص قطعی می‌رساند. بعد از تشخیص و علت‌یابی، درمان آغاز می‌شود.

سوالاتی که از بیماران در این ارتباط پرسیده می‌شود، مثلا این که: آیا بیمار عدم تحمل به گرما دارد؟ دچار کاهش وزن شده است؟ آیا تپش قلب دارد؟ آیا عادت‌های غذایی او تغییر کرده است؟

پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

بیماری نسبتا شایعی است و بیشتر مردم از آن غافلند. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که تیروئید به هر دلیلی بیش از حالت عادی هورمون تولید کند. این بیماری بیشتر در سنین 20 تا 40 سالگی رخ می‌دهد و زنان بیشتر از مردان دچار آن می‌شوند.

در پرکاری تیروئید کم پشتی وسیع موهای سر و ریزش مو دیده می‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می‌یابد.

این بیماری، کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه عادی، لرزش دست‌ها، تپش قلب، عصبانیت، خارش و ریزش مو را به همراه دارد. در این بیماری به طور کلی پوست گرم، مرطوب و نرم است، ولی حالت تحلیل رفته و نازک شده ندارد.

موها نازک و نرم هستند و تغییرات ناخن‌ها از جمله جدا شدن ناخن یا ناخن چکشی مشاهده می‌شود. در بعضی مناطق پوست، ممکن است تیرگی وجود داشته باشد و در موارد شدید، این تیرگی گسترده خواهد شد.

در مردان به دلیل افزایش ثانویه استروژن، احتمال بزرگی سینه (ژنیکوماستی) وجود دارد.

کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)

در این بیماری تغییرات پوستی به صورت پوست خشن، خشک، سرد و رنگ پریده است. گاهی پوست ورم می‌کند که ناشی از ادم سلولی حاصل از این بیماری است. در بعضی بیماران تغییر رنگ و زردشدن پوست رخ می‌دهد و عروق پوست بسیار شکننده می‌شوند. پوسته پوسته شدن کف دست و پا نیز در تعدادی از بیماران رخ می‌دهد.

موها، خشن و شکننده می‌شود و رشد آن‌ها به آهستگی رخ می‌دهد که به دلیل افزایش مرحله استراحت موها است. ریزش موی ابرو به خصوص در ناحیه یک سوم خارج ابرو ممکن است دیده شود. از طرفی، ناخن‌ها نازک و شکننده می‌شوند و رشد کمی دارند.

همیشه این طور نیست که با برطرف شدن علت زمینه‌ای مثل بیماری تیروئید، بیماری پوستی هم بهبود پیدا کند. بیشتر اوقات لازم است است علاوه بر مراجعه به متخصص داخلی، برای درمان مشکلات پوستی به متخصص پوست و مو هم مراجعه کرد

آیا غده تیروئید من سالم است؟

زمانی که مرکز هورمون سازی بدن دچار مشکل گردد، علائم و نشانه‌های آن همیشه مشخص و واضح نیست. 2 تست ساده ذیل، نشان می‌دهد تا چه اندازه غده تیروئید شما سالم است.

چگونه بفهمید دچار کم کاری تیروئید هستید؟

درون بدن شما اغلب سرد است و سریعا می‌لرزید؟

- آری  - خیر

اغلب خسته و سست و بی حال هستید؟

- آری  - خیر

حالت افسردگی دارید؟

- آری  - خیر

بدون علت مشخصی، دچار اضافه وزن شده‌اید؟

- آری  - خیر

پوست بدنتان خشک شده و موهایتان دچار موخوره شده است؟

- آری  - خیر

اغلب دچار یبوست هستید؟

- آری  - خیر

احساس گرفتگی گلو دارید و در هنگام بلعیدن، دچار مشکل می‌شوید؟

- آری  - خیر

چگونه بفهمید دچار پرکاری تیروئید هستید؟

همیشه احساس گرما می‌کنید و به راحتی عرق می‌کنید؟

- آری  - خیر

عصبی هستید و زود هیجان زده می‌شوید؟

- آری  - خیر

ضربان قلب شما تند می‌زند؟

- آری  - خیر

بدون علت معینی، وزن شما کم شده است؟

- آری  - خیر

دفعات مدفوع شما زیاد شده و اغلب به صورت اسهالی می‌باشد؟

- آری  - خیر

احساس گرفتگی گلو دارید و در هنگام بلعیدن غذا، دچار مشکل می‌شوید؟

- آری  - خیر

اگر به هر کدام از آزمون‌های بالا بیش از سه جواب آری داده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید و معاینات لازم مثل آزمایش خون، سونوگرافی از غده تیروئید و ... را انجام دهید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

دکتر محمد علی نیلفروش زاده- متخصص پوست، مو و زیبایی

دانستنی‌های جدید پزشکی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.