تبیان، دستیار زندگی
حج بزرگترین سفر دست جمعی دنیا است که در کنار تمام جنبه های معنوی ارزشمندی که دارد، می تواند از نظر بهداشتی زمینه ساز بروز خطرهای زیادی برای زائران باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت در حج


حج بزرگترین سفر دست جمعی دنیا است که در کنار تمام جنبه های معنوی ارزشمندی که دارد، می تواند از نظر بهداشتی زمینه ساز بروز خطرهای زیادی برای زائران باشد.

سلامت در حج
اگر شما هم جزو کسانی هستید که به زودی راهی این سفر خواهید شد خواندن این توصیه های بهداشتی به بالا رفتن کیفیت سفرتان کمک خواهد کرد:

· رعایت دقیق نکات بهداشت فردی از جمله شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون در پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های گوارشی نقش مهمی دارد‌ لذا به محض بروز کوچک‌ترین نشانه‌ای از مسمومیت غذایی از جمله تهوع و استفراغ، درد شکم و اسهال‌ موضوع را جدی گرفته و سریعا به پزشک کاروان خود مراجعه کنید.

. اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید یا تحت رژیم غذایی خاصی قرار دارید، سعی کنید حتی الامکان رژیم خود را رعایت کرده و با پزشک کاروان خود مشورت کنید. اگر در بین زائران آب بطری بهداشتی توزیع می‌شود باید از نوشیدن آب بین راهی خودداری کنید.

· شستن دست‌ها و عدم‌تماس دست با چشم‌ها و بینی، فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرماخوردگی، عدم‌حضور بی‌مورد در تجمعات و فضاهای بسته، داشتن خواب و استراحت کافی، قرار نگرفتن در برابر پنکه یا کولر با بدن عرق کرده و استفاده از وسایل شخصی از ابتلای شما به بیماری‌های تنفسی و ویروسی جلوگیری می‌کند.

·گزارش‌ها نشان داده 75درصد از زائران یکصد هزار نفری ایرانی در طول سفر حج تمتع به انواع گرفتاری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. این گرفتاری‌های تنفسی به‌صورت سرماخوردگی ساده و با علائم تب خفیف، گلودرد، آب‌ریزش و گرفتگی بینی یا سندروم شبه آنفلوانزا و آنفلوانزا با علائم کمر درد شدید، تب بالا، سرفه، ‌گرفتگی بینی و آبریزش شدید و پس از قطع تب، سرفه‌های شدید و طولانی مدت تظاهر می‌کند. براساس گزارش‌های وزارت بهداشت طی 5سال گذشته شیوع بیماری‌های قلبی در بین زائران بیت‌الله الحرام3.5 رصد پرفشاری خون 10درصد و دیابت قندی 5 درصد بوده است.

واکسن

مننژیت هموفیلوسی، بیماری خطرناک و مرگباری است که در شرایط زندگی جمعی به سرعت گسترش می‌یابد. خوشبختانه واکسن موثری برای پیشگیری از این بیماری شناخته شده و با تزریق این واکسن به سادگی می‌توان از ابتلا به این نوع مننژیت ایمن شد. تزریق واکسن پنومواکس و آنفلوانزا، به افراد بالای 50 سال، مبتلایان به اختلالات ایمنی، مصرف‌کنندگان داروهای کورتونی و سایتوتوکسیک، مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مزمن نظیر آسم، قلب و عروق و افرادی با سابقه بیماری‌های قلبی (آنفارکتوس) توصیه می‌شود.

داروی خود را فراموش نکنید

اگر تحت رژیم دارویی خاصی مثل مصرف قرص فشارخون یا داروهای قلبی قرار دارید، حتما مقدار کافی از داروی مورد نیاز خود را برای مدت اقامت به همراه داشته باشید. به تجربه دیده شده که برخی زائرین به امید دریافت داروی خود از مرکز پزشکی حج یا پزشک کاروان یا تهیه دارو از داروخانه‌های عربستان، با مشکل کمبود داروی خود و عوارض ناشی از آن مواجه شده‌اند.

لوازم شخصی همراه داشته باشید

استفاده مشترک از وسایل برنده می‌تواند منجر به انتقال بیماری‌های منتقله از طریق خون از جمله هپاتیت و ایدز شود. توصیه ما برای زائران این است که حتما یک قیچی کوچک برای انجام تقصیر همراه داشته باشند و برای تراشیدن کامل موی سر در حج تمتع توصیه می‌کنیم از یک بار مصرف بودن و تمیز بودن تیغ و وسایل کار آرایشگر مربوطه اطمینان حاصل کنند و ترجیحا وسایل شخصی با خود همراه داشته باشند.

بیماری‌های منتقله از طریق خون

درصورت بروز هر گونه سانحه یا بیماری وخیم، حتی‌الامکان از دریافت خون و فراورده‌های خونی پرهیز کنید‌ مگر اینکه تجویز خون بنا به تشخیص اعضای تیم پزشکی هیأت پزشکی ایران واقعا ضروری و حیاتی باشد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از همشهری