تبیان، دستیار زندگی
پاكیزه نگه داشتن شیشه ها از جمله موارد كلیدی در حفظ نظافت محیط است. شاید در نگاه اول این مسئله ساده به نظر برسد. اما برای آنكه بتوانید با كمترین میزان تلاش به بالاترین نتیجه دست پیدا كنید بد نیست نگاهی به نكات زیر داشته باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرار شیشه های شفاف


پاكیزه نگه داشتن شیشه ها از جمله موارد كلیدی در حفظ نظافت محیط است. شاید در نگاه اول این مسئله ساده به نظر برسد. اما برای آنكه بتوانید با كمترین میزان تلاش به بالاترین نتیجه دست پیدا كنید بد نیست نگاهی به نكات زیر داشته باشید.

اسرار شیشه های شفاف

برخلاف تصور بسیاری از مردم بهترین زمان برای تمییز کردن شیشه صبح‌ها نیست! بلکه برعکس عصرها آنهم هنگام غروب‌ می‌باشد... زمانی که آسمان هنوز روشن است اما نور آفتاب دیگر تابش مستقم ندارد. شاید باور نکنید اما بهتر از آن روزهایی است که هوا کمی ابری است و بارانی نمی بارد، به عبارتی خورشید زیر ابر‌ می‌باشد.‌ می‌پرسید چرا؟ برای آنکه تابش نور خورشید به شیشه و گرمایی که در آن تولید‌ می‌کند باعث تبخیر و خشک شدن سریع آب یا مایعی که برای تمیز کردن شیشه از آن استفاده‌ می‌کنید،‌ می‌شود و زمانی برای شما باقی نمی گذارد تا با دستمال شیشه را تمیز کنید و عملا شما دستمال را روی شیشه تقریبا خشک خواهید کشید.

همچنین توصیه می‌شود در روزهای بسیار سرد که شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک نکنید. در این وضعیت شیشه‌ها بسیار ترد و شکننده می‌شوند و امکان شکستن آن زیاد است.

برای از بین بردن لکّه‌های سیاه که در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید، از مسواک کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که آن را در مخلوط آب و مایع سفید کننده وارد کنید و سپس روی محل مورد نظر بکشید

انتخاب ابزار مناسب

پیش از هر چیز باید ابزار مناسب انتخاب كنید. اگر به این منظور وسایل مناسب در اختیار نداشته باشید، كار برایتان بسیار دشوار می شود و پس از مدت زمان كوتاهی خسته می شوید و تصورمی كنید كه كارتان خیلی سخت شده است. سعی كنید از یك شیشه شوی حرفه ای و مواد پك كننده قوی استفاده كنید.

شیشه شوی را تمیز كرده و اگر لازم بود تیغه آن را عوض كنید. شیشه شوی كثیف لكه ها را بر روی شیشه جا گذاشته و نتیجه خوبی نمی دهد. سعی كنید هنگام پاك كردن شیشه ها آنرا از بالا به سمت پایین تمیز كنید. و شیشه شوی را با زاویه 45 درجه در دست بگیرید.

در مورد میزان آب مصرفی خیلی مراقب باشید. یك سطل انتخاب كنید و مواد شوینده و آب را داخل آن بریزید. آب زیاد ممكن است روی زمین بریزد و كار شما را دو برابر كند.

اسرار شیشه های شفاف

انتخاب زمان مناسب

در روزهای بارانی كه باید شست و شوی شیشه ها را به طور كلی فراموش كنید. شاید تعجب كنید اما در روزهایی كه تابش آفتاب به صورت مستقیم می باشد نیز بهتر است این كار را انجام ندهید مگر سرعت عمل بالایی داشته باشید. در روزهای آفتابی مواد پاك كننده سریع خشك شده و به شیشه می چسبند.

اگر شیشه ها خیلی كثیف هستند، می توانید 2 تا 3 قاشق سركه در یك سطل آب بریزید تا پاك كنندگی ساده تر شود. یكبار شیشه ها را به صورت عمودی و بار دیگر به صورت افقی تمیز كنید.

پاك كردن شیشه ها در شهر های غبار آلود دشوار است. برای اینكه شیشه ها كاملأ براق و تمیز شوند مقداری از مخلوط آب و الكل روی شیشه ها میكشید سپس با پارچه نرم و بدون كرك خشك كنید .شیشه ها كاملأ براق می شوند.

برای خشك كردن ساده ترین روش استفاده از روزنامه باطله است. روزنامه همانند كاغذهای خشك كن گران قیمت عمل می كند. برای اینكه دست هایتان رنگ چاپ روزنامه را به خود نگیرد می توانید از دستكش استفاده كنید

نكات حیاتی

اگر مجبور به استفاده از نردبان و یا چهارپایه هستید، محل قرار دادن آنرا محكم كنید و یا از شخص دیگری برای نگه داشتن نردبان كمك بگیرید.

زمان پاك كردن شیشه ها از هر دو دست خود كمك گرفته و با هر دو دست كار كنید.

شستشوی صحیح پرده ها

پرده در زیباتر كردن دكوراسیون داخلی منازل نقش بسزایی را ایفا می كند و در حقیقت نشاندهنده سلیقه شخصی ساكنان خانه است و همچنین در حفظ حریم شخصی نیز كمك می كند. اما از آنجاییكه در مجاورت پنجره ها قرار می گیرد، گرد و خاك زیادی را به خود جذب می كنند و زود كثیف می شوند. اگر حیوان خانگی هم داشته باشید كه بهترین جا برای چسبیدن موهای حیوان است و چون بهترین مكان برای جمع شدن گرد و غبار است به آلرژی هم دامن می زند. از اینرو هر كدبانوی با سلیقه باید شستن پرده ها را جزء برنامه های روتین تمیز كردن خانه خود قرار دهد.

شستشوی صحیح پرده ها

بهترین زمان برای شستشوی پرده ها یك روز آفتابی است. هنگامیكه پرده ها در حال شستشو هستند، می توانید از این فرصت استفاده كرده و پنجره ها را نیز تمیز كنید.

لكه ها هم معضل دیگری برای پرده ها به حساب می آیند، به ویژه برای پرده آشپزخانه كه بالای سینك ظرفشویی نصب شده باشد. برای از بین بردن این لكه ها پیش از اینكه پرده ها را وارد ماشین لباسشویی كنید، وان حمام را پر از آب و سركه كرده و پرده ها را به مدت 10 دقیقه در آن بخیسانید.

پیش از اینكه پرده را مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بیندازید آنرا بیرون از خانه برده و خوب تكان دهید تا گرد و خاك از روی آن پاك شود

** پس از اتمام شستشو بلافاصله پرده ها را از دورن ماشین لباسشویی خارج كرده، آنها را آویزان كنید تا آب اضافی شان خارج شود و سپس آنها را به میل پرده آویزان كنید تا روی پنجره به مرور خشك شوند.

** اگر قصد اتو كشیدن پرده ها را دارید می بایست این كار را قبل از خشك شدن كل پارچه و زمانی كه پرده هنوز نمدار است انجام دهید.

نكاتی در مورد تمیز كردن پرده های حمام

از آنجایی كه فضای حمام مرطوب است احتمال ایجاد قارچ و كپك به ویژه بر روی پرده های پارچه ای حمام زیاد است. بنابراین سعی كنید دست كم هفته ای یكبار پرده های حمام را شسته و خشك كنید. در حین شستشو حداقل برای 5 دقیقه پرده را داخل ضد عفونی كننده ها خیس كرده و سپس آنها را خشك نمایید.

فرآوری : فهیمه کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

نشریه منزل

کتاب کوتاه و پر فایده برای خانم ها

آکاایران

مطالب مرتبط:

خانه داری با قاعده

خانه داری ، لذت بخش است

حرفه ای اتو کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.