تبیان، دستیار زندگی
سیده‌زهرا حسینی با کتاب «دا» توانسته به سرعت خود را در میان نویسنده‌های مطرح ایرانی جا دهد و با چاپ پی‌درپی کتابش امیدوار باشد که پیام کتاب را به گوش بسیاری از مردم رسانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات تکان‌دهنده روزهای جنگ


سیده‌زهرا حسینی با کتاب «دا» توانسته به سرعت خود را در میان نویسنده‌های مطرح ایرانی جا دهد و با چاپ پی‌درپی کتابش امیدوار باشد که پیام کتاب را به گوش بسیاری از مردم رسانده است.


خاطرات تکان‌دهنده روزهای جنگ

شاید این موضوع از مهم‌ترین خواسته‌های یک نویسنده باشد، اما سیده‌زهرا حسینی از معدود نویسندگانی است که از این بخت برخوردار است که کتاب «دا» به مجموعه‌ای تلویزیونی تبدیل شود؛ مجموعه‌ای نه در قالب سریال و فیلم سینمایی بلکه برنامه‌ای که تنها داستان را روایت می‌کند آن هم از زبان بسیاری از هنرمندان مطرح زن ایرانی که بعضا برخی از این هنرمندان داستان «دا» را برای نخستین بار می‌خواندند و آن را جلوی دوربین روایت می‌کردند.

سینا عطاییان، کارگردان هنری این برنامه با اشاره به این موضوع که تأثیرگذار‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب فارسی در سال‌های اخیر به روایت تلویزیون درآمده است و این اتفاق در سیما ادامه دار خواهد بود، گفت: خوشبختانه این مجموعه برای نخستین بار در سیما با این رویکرد پخش می‌شود و می‌توان به جرات اظهار داشت که برنامه به نوعی آزمون و خطابود اما مخاطبان خود را به سرعت جذب کرد و ما هم بازخورد‌های آن را دریافت کردیم که خالی از لطف نبود. او افزود: کتاب «دا» فراگیر و جامع است و نمی‌توان نام رمان را برآن گذاشت بلکه مجموعه خاطراتی است که بسیار زیبا روایت شده است. «دا» می‌تواند بر ذهن آزاداندیش هر انسانی تأثیر بگذارد و هر قشری را به‌خود معطوف کند. حتما یکی از دلایل موفقیت این برنامه همین قدرت و تأثیرگذاری است که در داستان وجود دارد. سینا عطاییان افزود: این برنامه با خود موج نویی را در سیما به‌وجود آورد که پیوسته خواهد بود و قطعا برنامه‌هایی از این دست ساخته خواهد شد.

علی نقی پور تهیه‌کننده این برنامه ساخت این مجموعه را فراتر از یک کار تلویزیونی می‌داند: درست است که هم‌اکنون در مورد یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کنیم اما سازندگان این برنامه و گروه حماسه و دفاع شبکه یک هدفی جز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ایرانی نداشته‌اند و نخواهند داشت. گرچه هم‌اکنون برنامه را در هفته دفاع مقدس به نظاره نشسته‌ایم اما این برنامه مناسبتی نیست و در 120‌قسمت ساخته شده که ادامه خواهد داشت. مسعود بهارلو غیر از اهمیت بخش کارگردانی و انیمیشن این کار بخش انتخاب راویان را نیز برعهده داشته‌است. بهارلو در حدود 50 نفر بازیگر زن را در این کار جلوی دوربین آورده که به قول خودش نخستین برنامه تلویزیونی است که در این راستا رکورد شکن بوده است. بهارلو در این رابطه می‌گوید: انتخاب بازیگران زن در جای خود کار دشواری بود ضمن آنکه بسیاری از آنان به سختی حاضر می‌شدند جلوی دوربین بیایند و حتی برخی از آنان اصلا کتاب «دا» را نخوانده بودند و برایشان دشوار بود؛ در مورد کتابی که داستان آن را نمی‌دانند روایتگری کنند و تنها بخشی از آن را جلوی دوربین بخوانند.

مجموعه‌ای نه در قالب سریال و فیلم سینمایی بلکه برنامه‌ای که تنها داستان را روایت می‌کند آن هم از زبان بسیاری از هنرمندان مطرح زن ایرانی که بعضا برخی از این هنرمندان داستان «دا» را برای نخستین بار می‌خواندند و آن را جلوی دوربین روایت می‌کردند.

ژاله صامتی که او را به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم یکی از راویان کتاب «دا» است. او پیش از شروع کار این کتاب را خوانده بود. وی در این‌باره می‌گوید: تنها به خاطر روحیه و علاقه خودم به سراغ این کتاب رفتم وآن را خریدم، چون من هر چند هفته یک بار پول‌های خود را صرف خرید کتاب می‌کنم و طبیعتا «دا» هم می‌توانست یکی از کتاب‌های انتخابی من باشد. من «دا» را خریدم و خواندم، مانند همه کتاب‌هایی که می‌خرم اما به جرات در این رابطه می‌گویم که تا چند ماه درگیر داستان این کتاب بودم و عمیقا فکر می‌کردم به داستان و آنچه اتفاق افتاده و جزئی از زندگی مردم بوده است. «دا» کتابی است که خودم شخصا برای توضیح و تفسیر آن حرف دارم و آن را دوست دارم. بهارلو در ادامه از حضور سیده‌زهرا حسینی در این کار گفت: نویسنده کتاب «دا» با دقت و وسواس در کار حضور داشت و تمامی موارد را تحت نظر خود داشت. خانم حسینی از ما خواسته بود تا از تقسیم پرسناژ خودداری کنیم تا کار مانند کتاب بتواند تأثیر روایی خود را داشته باشد.

عطاییان که این کتاب را برای خوانش در تلویزیون انتخاب کرده‌ به نکته دیگری برای تصویری کردن کار فکر کرده‌بود؛ او از سیده‌زهرا حسینی در مقام نویسنده خواست که به برنامه تلویزیونی بیاید. وی در این باره می‌گوید: حضور نویسنده کتاب «دا» در برنامه ما حضوری کاملا معنوی بود و ما از حمایت معنوی ایشان سپاسگزاریم. اگر در این کار بینندگان کمی و کاستی هم ملاحظه می‌کنند به خاطر قصور ماست. نه متن کتاب. کتاب «دا» بدون کمبود و کاملا خلاقانه نوشته شده است و نمی‌توان از آن به سادگی گذشت، بنابراین ما تمامی توان و پتانسیل خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. کتاب «دا» دارای 40 فصل است و اکنون در قالبی نمایشی به 120 بخش 15‌دقیقه‌ای تبدیل شده‌است. خوانش هر بخش این کتاب را یکی از هنرمندان سینما و تلویزیون برعهده دارد؛ پریوش نظریه، بهناز جعفری، افسانه بایگان و نیوشا ضیغمی برخی از قسمت‌های این مجموعه را اجرا کردند. این مجموعه به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبکه اول و شبکه 4 سیما پخش شد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری