تبیان، دستیار زندگی
استقبال سینماگران از راه‌اندازی بنیاد سینمایی مقاومت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به فال نیک می‌گیریم، اما...


استقبال سینماگران از راه‌اندازی بنیاد سینمایی مقاومت


سینمایی مقاومت

اوایل مهرماه و در میانه همایش دفاع مقدس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی را طرح کرد که این پیشنهاد از سوی فعالان عرصه سینمای دفاع مقدس در حکم فال نیکی برای آینده پویاتر این گونه سینمایی مورد استقبال قرار گرفت. ‌سیدمحمد حسینی، در آن همایش ضمن تأكید بر اینكه باید در بخش سازمان سینمایی توجه ویژه‌ای به بحث مقاومت، انقلاب اسلامی، آرما‌ن‌های امام و رهبری و شهدا وجود داشته باشد، گفته بود: «اگر لازم باشد یك بنیاد تحت عنوان سینمایی مقاومت راه‌اندازی شود و دوستان‌ این آمادگی را دارند تا در این‌باره سرمایه‌گذاری كنند. ‌وجود یك مؤسسه با هدف كمك به تدوین و نگارش فیلمنامه و تولید فیلم سینمایی با موضوعات انقلاب اسلامی، مقاومت، ‌دفاع مقدس و بیداری اسلامی هم در ایران و هم در منطقه لازم است.» چند روز پس از این سخنان این معاون سینمایی بود که قطعی‌تر خبر از تشکیل بنیادی مختص سینمای مقاومت داد و در مراسم اختتامیه جشنواره شهید آوینی گفت: «در پی این هستیم بنیاد مستقلی را در حوزه مقاومت، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی با عنوان بنیاد سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی تأسیس کنیم.» اما پیشنهاد راه‌اندازی بنیاد سینمایی مقاومت خیلی زود با واکنش مثبت فعالان این عرصه مواجه شد و هر کدام از منظر خود بایدها و نبایدهایی درباره این بنیاد طرح کردند.

گروه سینماداران مقاومت تشکیل شود

جمال شورجه یکی از این چهره‌ها بود که در خصوص بایدها و نبایدهای تاسیس بنیاد مقاومت اسلامی، گفت: در خصوص تاسیس بنیاد مقاومت و بیداری اسلامی باید بگویم که راه اندازی آن زیر چتر سازمان سینمایی کشور بسیار لازم و ضروری است. فیلم های مقاومت در جهان اسلام بسیارند. ما می‌توانیم برای تبلیغ دین و احکام قرآن نیز از این فیلم‌ها استفاده نمائیم. چنانچه این بنیاد با جدیت ساخت فیلم‌های بیداری و مقاومت را دنبال کند و سالانه 4 یا 5 اثر فاخر در این زمینه تولید شود، می توان گفت که به اهداف خود دست یافته ایم. این فیلم ها علاوه بر آن که اثار مقاومت و بیداری اسلامی را به تصویر می کشند، باید از معیارهای بین‌المللی نیز برخوردار باشند، تا بتوانند به سینمای دیگر کشورها راه یابند و مبلغ دین اسلام باشند. شورجه در ادامه سخنان خود افزود: رقابت با فیلم‌های آمریکایی که تمام سینماهای دنیا را تسخیر کرده است کار آسانی نیست و زمان زیادی را می طلبد.

چند روز پس از سخنان وزیر ارشاد این معاون سینمایی بود که قطعی‌تر خبر از تشکیل بنیادی مختص سینمای مقاومت داد و در مراسم اختتامیه جشنواره شهید آوینی گفت: «در پی این هستیم بنیاد مستقلی را در حوزه مقاومت، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی با عنوان بنیاد سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی تأسیس کنیم.»

حمایت همه جانبه از سینمای مقاومت می تواند ما را در این راه یاری نماید. اگر فیلمهای ساخته شده بر روی اینترنیت نیز قرارگیرند تا مردم کشورهای دیگر بتوانند به راحتی آنرا در اختیار داشته و تماشا کنند، از جمله شگردهایی است که برای نشر و گسترش سینمای مقاومت می‌توان استفاده کرد. کارگردان «سی و سه روز» اظهار داشت: هم اکنون اعتراضات مردم در آمریکا و اروپا با الگو برداری از انقلاب مصر انجام می‌شود. پس می‌بینیم که این انقلاب‌ها در دنیا تاثیرات چشمگیری داشته و مردم تاب و تحمل زور و اختناق را ندارند. حمایت از این سینما باید جدی و هدفمند باشد. امیدوارم این سینما نیز به مانند سینمای دفاع مقدس نباشد که اکنون نیاز به احیا همه جانبه دارد. حمایت از این سینما باید از ابتدای نگارش فیلمنامه تا انتهای و اکران ادامه داشته باشد. در این صورت می توان امیدوار بود که سینمای موفقی خواهیم داشت. کارگردان با سابقه دفاع مقدس در پایان سخنان خود گفت: در اینجا نیاز است تا یک گروه مستقل از سینماگران دفاع مقدس و مقاومت تشکیل شود و سینماهایی را تحت پوشش داشته باشند و از بودجه ای متمرکز به ساخت این فیلم‌ها بپردازند. این باعث می‌شود که دیگر کارگردانان نگران مسایل مادی و اقتصادی نباشند. علاوه بر سازندگان فیلم، سینماداران نیز با حمایت این گروه نگران هزینه‌های خود نیستند. لزوم داشتن فیلم اصولی در سینمای مقاومت ضروری است و من بر تشکیل گروهی متشکل از سازندگان فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت تاکید دارم. اینها کسانی هستند که این سینما را می شناسند و برای رشد آن همت می‌گمارند.

محمد خزاعی
باید به فال نیک گرفت

محمد خزاعی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران هم درباره این طرح گفت: توجه ویژه به بخش سینمای مقاومت از سوی مسئولین سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امر بسیار پسندیده‌ای است. خزاعی در گفتگو با هنرنیوز در مورد پیشنهاد معاونت سینمایی مبنی‌بر تاسیس بنیاد سینمایی مستقل در حوزه فیلمهای مقاومت و بیداری اسلامی افزود: توجه ویژه به بخش سینمای مقاومت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متاسفانه در برخی از سال‌ها مورد غفلت واقع گردیده است موضوع بسیار بسیارخوبی است که باید آن را به فال نیک گرفت. وی ادامه داد: دغدغه راه‌اندازی بنیاد سینمایی مقاومت و بیداری اسلامی از سوی معاونت سینمایی نشان می‌دهد کسانی که در راس امورسینمایی کشور قراردارند دغدغه حوزه مقاومت دارند بویژه با توجه به خیزش‌های اسلامی که اخیرا در منطقه و کشورهای اسلامی درحال شکل‌گیری است ضرورت راه‌اندازی این بنیاد بیشتر ازقبل احساس می‌شود. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» تصریح کرد: خیزش‌های کشورهای اسلامی وظیفه سینماگران این حوزه را نسبت به قبل سنگین‌تر کرده است و آنها بنا بر وظیفه انسانی واسلامی می‌بایست تولیداتی را در این راستا داشته باشند که امیدواریم با تاسیس بنیاد سینمایی مقاومت مسیر تولید این نوع آثار نسبت به قبل مسیر آسان‌تر و سریع‌تری باشد.

از مظلوم‌ترین گونه‌های سینما

حبیب کاوش هم در مورد شرایط امروز سینمای جنگ گفت: باید اعتراف کنیم که سینمای جنگ در ایران از مظلوم‌ترین گونه‌های سینماست و در این مظلومیت ناخواسته هم سینماگران و هم مسئولین مقصرند و به اعتقاد من تکلیف هیچ کدام از این دو گروه در این زمینه مشخص نیست. وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل نا بسامانی سینما درحوزه جنگ؛ مسئولینی باشند که به درستی انتخاب نشدند؛ چرا دادن تجهیزات به فیلمسازان آنقدر با منت همراه شده که بتدریج باید بپذیریم تولید فیلم جنگی دیگر به فراموشی سپرده شده است. کارگردان فیلم سینمایی «آتش پنهان» اضافه کرد: متاسفانه ما که یکی از لطیف ترین، ظریف‌ترین و ویژه‌ترین جنگهای دنیا را داشته‌ایم حالا باید اعتراف کنیم که امکانات ما برای به تصویر کشاندن همین جنگ چیزی نزدیک به صفراست. کاوش با اشاره به چرخش دیدگاه برخی از فیلمسازان جنگ تصریح کرد: فیلمسازان جنگی ما بویژه آنهایی که آغازگر سینمای جنگ بودند و سینمای جنگ را با عشق شروع کردند (شاید خودشان هم روزی در کسوت رزمنده درجبهه ها حضورداشتند) ازیک دوره‌ای شروع به مخالفت‌خوانی درمورد جنگ کردند و شاید هم هیچگاه از خودشان نپرسیدند چرا؟ شاید آگاهانه بوده شاید هم نبوده؛ ولی می‌توان گفت که اکثر جنگی سازهای ما در یک دوره‌ای (با اختلاف یکی دو سال از هم) به مخالف‌خوان‌های جنگ بدل شدند و هیچ کس از خودش نپرسید که چرا این اتفاق افتاد؟ این بچه‌ها که از دل تظاهرات انقلاب، سینما را شناختند و آنهایی که فیلم جنگی را با عشق می‌ساختند چطور شد که مخالف‌خوان جنگ شدند این وضعیت بتدریج سینمای جنگ را کم رنگ کرد و موجب شد حتی مسئولان ما نیز در حوزه ساخت فیلم‌های جنگی، دچار سردرگمی شوند. کاوش تاکید کرد: مخالف‌خوان‌های جنگ وضعیتی را برای سینمای دفاع مقدس رقم زدند که اینک این سینما کم رنگ شده است سینمایی که اگر به درستی حمایت می‌شد بی شک می‌توانست در دنیا حرف تازه‌ای در عرصه دفاع داشته باشد.

سینمایی مقاومت
این کار از شمقدری بر می‌آمد

انسیه شاه حسینی از کارگردانان فعال در عرصه سینما جنگ هم در این باره تأکید کرد: حرکت جواد شمقدری در راستای تاسیس بنیاد مقاومت یک حرکت انقلابی است و فقط از شخص او که انسانی با افکار انقلابی است بر می‌آید. شاه‌حسینی در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران درباره تاسیس سینمای مقاومت، گفت: خدا را شکر می‌گویم که این تصمیم گرفته شد. به نظر من باید زودتر از اینها این تصمیم گرفته و این بنیاد تاسیس می‌شد. مسلما تاسیس این بنیاد تاثیر بسیار مثبتی در خط و مشی سینمای دفاع مقدس دارد و کمکهای شایان ذکری به این سینما خواهد کرد. من همین جا از تمام زحماتی که برای تاسیس این بنیاد کشیده می شود تشکر می‌کنم. شاه حسینی در ادامه افزود: من نمی توانم بگویم که این بنیاد باید چه اهدافی را دنبال کند، چون مطمئنا کمبودهایی بوده که این تصمیم گرفته شده است. حمایت از فیلم های دفاع مقدس بسیار لازم و ضروری است. عدم حمایت از این فیلم‌ها گاهی باعث می شود که آنها در گیشه نابود شوند و این ضربه‌های جبران ناپذیری را به پیکره این سینما زده است. حمایت از فیلم‌سازان دفاع مقدس مسلما باید یکی از اهداف این سازمان باشد. حمایتی که از نگارش فیلم نامه شروع شده و تا اکران فیلم بر روی پرده های سینما ادامه داشته باشد. اعطای وام به فیلم سازان و تهیه کنندگان از جمله کارهایی است که باید در دستور کار باشد. کارگردان فیلم‌های دفاع مقدس در پایان سخنان خود اظهار داشت: حرکت شمقدری یک حرکت انقلابی است و فقط از شخص او که انسانی با افکار انقلابی است بر می‌آید. من متعجبم که چرا تاکنون به انجام این کار اقدام نکرده بود. او خود یکی از سازدگان فیلم‌های دفاع مقدس است و من مطمئنم که تمام تلاش خود را برای ارتقا بخشیدن فیلمهای دفاع مقدس خواهد کرد.از اقدام اخیر او چنین بر می‌آید که سینمای مقاومت و دفاع مقدس با آینده‌ای درخشان رو در رواست.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینماو تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری سینمای ایران