تبیان، دستیار زندگی
فقط با چند دستور ساده ، ضریب هوشی (IQ) كودك خود را 22 درجه افزایش دهید و یا مواظب باشید ضریب هوشی كودك شما 22 درجه كاهش پیدا نكند . شما فقط تا سن 2 سالگی كودك فرصت این کار را دارید، بنابراین هر روز از دو سال اول زندگی، یک رو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر تغذیه بر ضریب هوشی (IQ)


فقط با چند دستور ساده ، ضریب هوشی (IQ) كودك خود را 22 درجه افزایش دهید و یا مواظب باشید ضریب هوشی كودك شما 22 درجه كاهش پیدا نكند . شما فقط تا سن 2 سالگی كودك فرصت این کار را دارید، بنابراین هر روز از دو سال اول زندگی، یک روز طلایی برای كودك شما محسوب می شود . در این دوره وظیفه سنگینی بر دوش پدر و مادر می باشد كه علاوه بر تأثیر بر ضریب هوشی كودك، سلامتی جسمی و روحی او را هم در همین دو سال شكل دهند.

بر اساس تحقیقات جدیدی كه صورت گرفته، ضریب هوشی كودك از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداكثر 3 سالگی شكل می گیرد و در این میان تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه كودك با شیر مادر و تغذیه صحیح كودك تا سن دو سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی او مؤثر می باشد:

1- کمبود آهن 9 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.

2- محرومیت از شیر مادر 8 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.

3- تولد با وزن کم 5 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.

همه موارد بالا تلفیقی است از تغذیه صحیح مادر و كودك . اگر مادر در دوران بارداری تغذیه کافی و مناسبی نداشته باشد، منجر به تولد كودك با وزن كم خواهد شد.

ضریب هوشی كودك از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداكثر 3 سالگی شكل می گیرد.

در جهان 2 میلیارد نفر از کمبود آهن  رنج می برند. پس لازم است مادران قبل از حاملگی و نیز حین حاملگی با انجام آزمایش لازم از میزان آهن خود مطلع باشند و در صورت نیاز قبل از حاملگی، فقر آهن خود را درمان نمایند.

در قدم بعدی باید توجه شود كه كودك با شروع تغذیه تكمیلی ، آهن كمكی دریافت كنند و چون معمولاً شربت ها و قطره های آهن موجود كمی بد مزه می باشند، مادران به شربت های تجارتی مختلفی روی می آورند، ولی غافل از این كه هیچكدام از این شربت های خوشمزه معمولاً نیاز كودكشان را تأمین نمی كند. به نمونه های زیر توجه فرمایید:

نیاز روزانه كودك 400 واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامینA  و 10 میلی گرم آهن می باشد. در صورتی كه :

1- شربت سانستول كه به صورت فراوان استفاده می شود، فقط 100واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامین A داشته و هیچ گونه آهن قابل جذبی ندارد. پس واضح است كه به هیچ عنوان نیاز فرزند شما را تأمین نمی كند، ولی شما می توانید با اضافه كردن 300 واحد ویتامین Dو 10 میلی گرم آهن به آن از این شربت به عنوان یك داروی با مزه خوب استفاده نمایید.

2- شربت فرو گلوبولین :كه معمولاً به جای آهن استفاده می شود. در5 سی سی از این شربت، فقط 5 میلی گرم آهن آن هم از نوع نامعلوم (قابل جذب یا غیر قابل جذب) وجود دارد .

3- قطره MIM : فقط 200واحد ویتامین D داشته و 1000واحد ویتامین A(بیشتر از نیاز ) و فقط 2 میلی گرم آهن دارد (نیاز كودك 10 میلی گرم می باشد).

و بقیه موارد كه گفته نمی شود. ولی قابل ذكر است كه بنده از اساتید خود كه سابقه بیش از 50 سال طبابت دارند به عرض می رسانم كه تا به حال هیچ دارویی ساخته نشده كه هم خوشمزه باشد و هم نیازهای كودك را تأمین كند. پس مادران عزیز سعی كنند با هر ترفندی كه شده قطره آهن یا شربت آهن كودك را (حتی شده به زور) به كودك بخورانند و توجه كنند كه كاهش یا افزایش 9 درجه ضریب هوشی می تواند زندگی كودك شما را متحول كند.

تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه كودك با شیر مادر و تغذیه صحیح كودك تا سن دو سالگی در ضریب هوشی او مؤثر می باشند.

دادن شیر مادر هم همانطور كه دیدید 8 درجه در ضریب هوشی مؤثر می باشد. مادران باید مواظب باشند به آسانی و به دلایل عجیب و غریب كودك خود را از شیر مادر و 8 درجه ضریب هوشی بی بهره نگذارند .

حتی دیده شده نوزادانی كه شیر خشك می خورند، در صورتی كه شیر خشك را از دست مادر خود بخورند، ضریب هوشی بهتری نسبت به كودكانی دارند که شیرشان را از دست افراد دیگری خورده اند .

حال دسته بندی افراد را بر اساس ضریب هوشی آنها برایتان می گویم:

ضریب هوشی زیر 75 ، معمولاً افراد كودن یا عقب مانده

ضریب هوشی بین 75 تا 90 ، افراد كند آموز

ضریب هوشی بین 90 تا 110 ، افراد معمولی

ضریب هوشی بین 110 تا 125 ،افراد باهوش

ضریب هوشی بین 125 تا 135 ،افراد تیزهوش و

ضریب هوشی بالای 135 هم افراد نابغه می باشند.

حالا محاسبه كنید كه 22 درجه ضریب هوشی مذكور در بالا، چطور می تواند یك فرد معمولی را تبدیل به یك فرد تیز هوش كند.


*مطالب مرتبط :

- پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش

- تغذیه مادر در دوران بارداری (1)

- تغذیه مادر در دوران بارداری (2)

- تغذیه صحیح مادر در دوران شیردهی

- تغذیه شیرخواران تا سن 6 ماهگی

- شروع تغذیه تكمیلی شیرخوار از پایان ماه ششم

- تغذیه تکمیلی شیرخوار در ماه هفتم

- تغذیه تکمیلی شیرخوار در ماه هشتم و نهم

- تغذیه تكمیلی شیرخوار در ماه دهم، یازدهم و دوازدهم

نویسنده : دكتر باقرزاده – خرداد 1384

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.