تبیان، دستیار زندگی
فعالیت در حوزه راه و شهرسازی نیازمند فعالیتی جهاد گونه است که نمونه‌های اجرایی آن در حوزه راه و ترابری کشور و تحویل مسکن قابل مشاهده است.وزارتخانه های سابق راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با توجه به اینکه بیش از 35 درصد از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد، بایس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه و شهرسازی در جهاد اقتصادی


فعالیت در حوزه راه و شهرسازی نیازمند فعالیتی جهاد گونه است که نمونه‌های اجرایی آن در حوزه راه و ترابری کشور و تحویل مسکن قابل مشاهده است.وزارتخانه های سابق راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با توجه به اینکه بیش از 35 درصد از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد، بایستی در آن‌ها شاهد کوششی جهاد گونه باشیم.


راه-جاده

وزارتخانه های سابق راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با توجه به اینکه بیش از 35 درصد از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد، بایستی در آن‌ها شاهد کوششی جهاد گونه باشیم.

از همین رو هدایت و تحقق برنامه‌های پیش روی این بخش از حساسیت فوق‌العاده ای برخوردار است؛ حساسیتی که نه تنها به واسطه زیرساختی بودن راه و ترابری بلکه به لحاظ تنظیم و تطبیق ارکان حمل و نقل از جمله حمل و نقل زیرساخت‌های هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی، این بخش کلیدی را از سایر دستگاه‌های اجرایی کشور متمایز کرده است.

دربخش مسکن و شهرسازی نیز در سال‌های اخیر با جمع شدن خواسته‌های به حق مردم در راستای تحقق سخنان گهربار بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برای ساخت بیش از چهار و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور برنامه ریزی جامعی صورت گرفته است.

سیاست گذاری ساخت مسکن نیز با توجه به اینکه با 70 رشته شغلی مرتبط است موجب گردش امور و توسعه در بخش تولید کشور و رونق اقتصاد خواهد شد و البته تثبیت قیمت مسکن و خارج کردن آن از لیست کالاهای سرمایه‌ای نیز گام مهم دیگری است که در این راستا اقداماتی با اهتمام ویژه و جهاد گونه در حال انجام است. اگرچه در سال جهاد اقتصادی تعداد قراردادهای دارای پروانه ساخت در شهریور امسال یک میلیون و 492 هزار و 346 واحد بوده، اما این میزان در مدت مشابه سال گذشته به 901 هزار و 978 واحد رسید.

همچنین در ماه اخیر تعداد 326 هزار و 186 واحد به مرحله نازک کاری رسیدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 440 درصد رشد داشته است. البته بررسی آمارها در بخش اتمام سفت کاری واحدها امسال 428 درصد و تعداد متقاضیان واجد شرایط تاکنون 74 درصد رشد داشته است.

بر این اساس در زمینه پرداخت تسهیلات آماده سازی مسکن مهر نیز تا شهریور 1390 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد رشد مشاهده می‌شود و مبلغ تسهیلات ساخت ارائه شده 515 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

دربخش مسکن و شهرسازی نیز در سال‌های اخیر با جمع شدن خواسته‌های به حق مردم در راستای تحقق سخنان گهربار بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برای ساخت بیش از چهار و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور برنامه ریزی جامعی صورت گرفته است

اگرچه در هفته دولت سال جاری نیز 191613 واحد مسکونی، 11 بیمارستان و 2359 پروژه در بخش راه و ترابری آماده افتتاح است، اما بهره برداری از 15 هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه روستایی و راه آهن نیز نوید دیگری از جهاد اقتصادی به همراه همت مضاعف و کار مضاعف در وزارت راه و شهرسازی است.

در مجموع اتمام قطعه چهار آزادراه تهران- شمال، راه آهن اراک- ملایر، تونل تنگ زاغ، تونل شیبلی و تجهیز 11 بندر بزرگ کشور شامل 7 بندر در جنوب و 4 بندر در شمال کشور، افزایش تجهیزات ناوبری هوایی با توجه به محدودیت‌ها، ایجاد هواشناسی جاده‌ها و تجهیز گردنه‌ها به امکانات هواشناسی، افزایش 40 درصدی ترانزیت و مدیریت هوشمند جاده‌های کشور نشان از همت بلند کارکنان و مهندسان وزارت راه و شهرسازی دارد به طوری که کاهش آمار تصادفات و تلفات رانندگی نیز نمودی از فعالیت‌های دولت خدمتگزار در زمینه بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای به شمار می‌آید.

باید پذیرفت حمل و نقل به معنای جامع آن، شامل مدیریت زیربنا و روبنا از نیازهای اساسی جوامع امروزی است به طوری که هر کشوری برای اعتلای توان اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی نیاز به شبکه حمل و نقل گسترده و قابل اطمینان دارد.

امید است که در سال جهاد اقتصادی با عملکردی جهاد گونه بتوانیم برگی دیگر از تاریخ پرافتخار خدمتگزاری دولت مردان را در حوزه راه و شهرسازی رقم زنیم.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:سایت دولت

لینکهای مرتبط:

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟

جهاد اقتصادی و افق 14 سال پیش رو

بازار سکه و شعار جهاد اقتصادی

کسب روزی حلال نوعی جهاد

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی

آیا شرایط حاضر عادلانه است؟

عدالت چگونه محقق می‌شود؟