تبیان، دستیار زندگی
بسته بندی مواد س: چه نوع پوششی برای بسته بندی مواد غذایی مناسب است؟ ج: پوشش بسته بندی باید ضد رطوبت و تبخیر باشد، با دوام بوده و چكه نكند. در دمای پایین چروك نشده و شكننده نشود. در برابر روغن، چربی غذا و یا آب مقاومت نماید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر انجماد بر کیفیت مواد غذایی (2)


بسته بندی مواد

س: چه نوع پوششی برای بسته بندی مواد غذایی مناسب است؟

ج: پوشش بسته بندی باید ضد رطوبت و تبخیر باشد، با دوام بوده و چكه نكند. در دمای پایین چروك نشده و شكننده نشود. در برابر روغن، چربی غذا و یا آب مقاومت نماید. از جذب طعم و یا بوی سایرغذاها جلوگیری نماید. به سادگی بسته و سفت شود و به راحتی علامتگذاری گردد. وسایل بسته بندی خوب شامل: ظروف محكم از جنس آلومینیوم و شیشه و پلاستیك، مقواهای ضخیم و موم اندود، كیسه های نایلونی و ورق های بسته بندی ضد رطوبت/ تبخیر و كاغذهای سلفون مخصوص منجمد كردن می باشد.

س: آیا از فویل آلومینیومی می توان به عنوان بسته بندی فریزر استفاده كرد؟

ج: از فویل های آلومینیوم ضخیم می توان به عنوان بسته بندی استفاده كرد، زیرا می توان آن را به سادگی پاره یا سوراخ كرد. عاقلانه است كه از یك لایه اضافی هم استفاده نمایید. فویل های آلومینیومی نازك(نوع خانگی) برای انجماد مواد غذایی مناسب نمی باشند، زیرا به راحتی پاره می شوند.

س: آیا كاغذهای مومی برای پوشش، بسته بندی مناسب هستند؟

ج: خیر، كاغذهای مومی ضدتبخیر و رطوبت نیستند.

س: آیا می توان از كیسه های پلاستیكی زیب دار برای پوشش استفاده كرد؟

ج: بله، در صورتی كه برای فریزر طراحی شده و بر روی جعبه آنها عبارت "برای استفاده در فریزر" درج شده باشد.

س: آیا می توان از كارتن های پنیر یا ظروف شیر برای انجماد مواد غذایی استفاده نمود؟

ج: كارتن های مقوایی پنیر، خامه یا شیر به طور كامل ضد رطوبت و تبخیر نبوده و برای انجماد طولانی مدت در فریزر مناسب نیستند.

بهترین دما برای نگهداری مواد غذایی در فریزر صفر درجه فارنهایت ( 17- درجه سانتیگراد ) است.

س: در صورتی كه سبزیجات را حرارت نداده باشیم، آیا می توان با خیال راحت از آنها استفاده كرد؟

ج: بله، آنها برای خوردن سالم هستند، اگر چه كیفیت ( رنگ، طعم و بافت) آنها تقلیل یافته است. حرارت دادن باعث كندی یا توقف فعالیت های آنزیم هایی می گردد كه باعث از دست رفتن طعم، رنگ و بافت سبزیجات می شوند.

س: چگونه می توان ذرت درسته را حرارت داد تا طعم چوب آن را نگیرد؟

ج: بلال درسته را طبق زمان توصیه شده حرارت دهید، سپس آن را در آب یخ به سرعت سرد نمایید، به طوری كه دانه های ذرت كاملاًَ سرد شوند. قبل از پخت كمی یخ آن را ذوب نمایید.

س: آیا یخ سبزیجات منجمد قبل از پخت باید كاملاً ذوب شود؟

ج: برای بیشتر سبزیجات خیر، اگر یخ آنها را ذوب نكنید طعم تازه تری خواهند داشت. ولی در مورد ذرت درسته و سبزیجاتی كه دارای برگ هستند، بهتر است كمی قبل از پخت، یخ آنها را ذوب كنید.

س: آیا لازم است نخود و باقلا را قبل از آن كه از غلاف خارج نمود، شست؟

ج: خیر، هیچ سبزی را نباید قبل از درآوردن پوسته، یا جدا كردن مواد زائدشان مانند آشغال، حشرات، برگ ها و... شست.

فرآورده های دامی:

س: آیا باید یخ گوشت و ماهی را پیش از پختن ذوب كرد؟

ج: خیر، در صورتی كه زمان كافی برای طبخ در اختیار دارید، می توان گوشت و ماهی را از مرحله انجماد مستقیماً پخت. زمان پخت بستگی به اندازه گوشت و نحوه برش آن دارد. تكه های بزرگ گوشت منجمد 5/1 برابر زمان پخت گوشت تازه زمان می برد. تكه های كوچك گوشت كه به لایه های نازك بریده شده اند، نظیر استیك ها و قیمه ها، زمان كمتری می برند.

حرارت دادن سبزیجات در آبجوش قبل از فریز کردن آنها، باعث كندی یا توقف فعالیت های آنزیم هایی می گردد كه باعث از دست رفتن طعم، رنگ و بافت آنها می شوند.

س: آیا می توان یخ گوشت قرمز یا سفید را در فرهای معمولی ذوب كرد؟

ج: گوشت های سفید و قرمز را هیچ گاه نباید در فرهای معمولی یا دمای اتاق ذوب كرد. سرعت رشد باكتری ها و فاسد شدن گوشت در دمای معمولی اتاق،بسیار بسیار بالاست. یخ گوشت های سفید یا قرمز را در یخچال و با همان بسته بندی اولیه ذوب نمایید. در صورتی كه می خواهید ذوب یخ سریع تر انجام شود، بسته بندی را شل كنید. اگر باز هم سریع تر می خواهید یخ را ذوب كنید، گوشت را دریك كیسه نایلونی گذاشته و در آب ولرم قرار دهید. گوشت را تا زمانی ذوب كنید كه قابل خم شدن باشد. گوشت های سفید و قرمز را می توان با اطمینان خاطر در مایكروویو ذوب كرد.

س: چرا سرد كردن گوشت های سفید و قرمز پیش از انجماد مهم است؟

ج: گوشت های سفید و قرمز تازه ذبح شده باید در درجه ی بُرودت 36-32 درجه فارنهایت(صفر تا 1 درجه ی سانتیگراد) در یخچال قرار داد تا گرمای بدن حیوان از لاشه كاملاًَ خارج شود. سرد كردن لاشه، رشد باكتری ها را كاهش می دهد. گوشت گوساله و بره را 24 ساعت و گوشت گاو را 5 تا 7 روز در سردخانه قرار می دهند.

س: آیا می توان بوقلمون (یا مرغ) شكم پر را منجمد كرد؟

ج: مواد داخل شكم مرغ یا بوقلمون باید جداگانه منجمد شوند. در مورد هر غذایی زمان مورد نیاز برای انجماد، مدت زمانی است كه در طی آن، مركز آن غذا منجمد می گردد.

* مطالب مرتبط :

- تأثیر انجماد بر کیفیت مواد غذایی(1)

- نگهداری مواد غذایی در یخچال

- رعایت چند نكته در انجماد موادغذایی

- روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلاسبز

- چه نكاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات رعایت كنیم؟

نویسنده : طناز زارع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.