تبیان، دستیار زندگی

اگر نفخ می‌کنید این‌ها را نخورید

نفخ کردن یک مسئله‌ی فیزیولوژی کاملاً طبیعی است. اگر چه تولید گاز در روده امری عادی است اما برخی مواد غذایی می‌تواند باعث تشدید آن شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علاوه بر مسائلی  که با دفع گاز به وجود می‌آید برخی از افراد از نفخ نیز رنج می‌برند. در این مطلب قصد داریم شما را با مواد غذایی نفاخ آشنا کنیم و توصیه می‌کنیم افرادی که از نفخ رنج می‌برند در مصرف این مواد غذایی دقت کنند.
حبوبات

حبوبات

حبوبات شامل انواع لوبیاها، سویا، نخود، لپه، باقالا، عدس و .. است. اغلب افراد به دلیل تأثیر نامطلوب حبوبات روی دستگاه گوارش از مصرف این مواد غذایی می‌ترسند. گاز معده و نفخ از معروف‌ترین آثار نامطلوب حبوبات روی دستگاه گوارش است. با این حال این مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی بوده و بهترین جایگزین برای گوشت قرمز محسوب می‌شود. گنجاندن تدریجی این مواد غذایی در رژیم غذایی باعث می‌شود اثرات منفی آن‌ها کاهش یابد.

آدامس

آدامس                                       

با وجود این که کسی به عمد آدامس را قورت نمی‌دهد و این خوراکی وارد معده نمی‌شود ولی باز هم جویدن آدامس روی بدن ما تأثیر می‌گذارد. متخصصان تغذیه، تأثیری که جویدن آدامس روی بدن می‌گذارد را بلعیدن هوا می‌نامند. بلعیدن هوا با ورود هوا به معده در هنگام خوردن غذا ایجاد می‌شود و عمل جویدن آدامس هوای بیشتری وارد معده می‌کند. توجه داشته باشید که آدامس‌های بدون قندی که حاوی سوربیتول هستند باعث مشکلات گوارشی بیشتری می‌شوند.

سیر

سیر

معمولاً سیر را به میزان کم و به عنوان چاشنی به غذاها اضافه می‌کنیم. اما همین میزان اندک هم می‌تواند تأثیر زیادی روی سیستم گوارش بگذارد. متخصصان تغذیه معتقدند غذاهایی که حاوی سیر هستند می‌توانند باعث گاز روده و نفخ شوند به خصوص در افرادی که سیر زیاد مصرف نمی‌کنند. مصرف سیر در این افراد باعث ناراحتی یا احساس درد و سنگینی در معده و دل درد می‌شود.

قهوه

 قهوه و نوشیدنی‌های کافئینه

برای برخی از افراد گذشتن از نوشیدن قهوه یا چای، سخت و در برخی افراد حتی غیرممکن است. خیلی از افراد عادت دارند بلافاصله بعد از تمام شدن غذا حتماً نوشیدنی داغ سیاه رنگ خود را میل کنند. اما نباید در مصرف قهوه و نوشیدنی‌های دیگری که حاوی کافئین هستند زیاده‌روی کرد. توصیه می‌کنیم در مصرف نوشیدنی‌های کافئینه تعادل را رعایت کنید زیرا این نوشیدنی‌ها باعث تحریک انقباض‌های روده می‌شود. برخی از افراد نسبت به حرکات روده حساس‌تر هستند و احساس ناراحتی می‌کنند.
کلم

کلم

خانواده‌ی کلم‌ها( کلم قرمز، کلم سفید و ...) باعث ایجاد نفخ می‌شوند. حتی سالادهایی که با کلم تهیه می‌شوند و با غذاهای مختلف مصرف می‌شوند نیز می‌تواند باعث نفخ می‌شوند. با این که مصرف کلم خیلی توصیه می‌شود ولی افرادی که دچار نفخ می‌شوند باید در خوردن این  مواد غذایی مفید دقت کنند.

بعضی از افراد، بروکلی را دوست ندارند و اغلب به دلیل فایده‌ی زیادی که این ماده غذایی روی بدن دارد با اکراه به مصرف آن تن می‌دهند.

 متخصصان تغذیه، این ماده‌ی غذایی را به دلیل مواد مغذی فوق‌العاده‌ای که دارد یک ماده‌ی غذایی معجزه‌گر می‌دانند. اما اگر مشکل نفخ دارید باید بدانید که بروکلی همانند سایر خانواده‌ی کلم‌ها تأثیر مشابهی دارد و نفاخ است.

ذرت

ذرت

مواد غذایی مثل ذرت و حبوبات که غشای سلولزی دارند بیشتر باعث نفخ می‌شوند به خاطر این که برخی از باکتری‌های موجود در کولون گلوسیدها را از بین برده و به این ترتیب گاز تولید می‌کند.

پیاز

 پیاز

پیاز همانند سیر است. این دو یار دیرینه برای پخت و پز لازم هستند. همه‌ی ما اغلب با پیاز آشپزی می‌کنیم و این  ماده‌ی غذایی را به اکثر غذاها اضافه می‌کنیم. پیاز باعث خوش طعم شدن غذاها می‌شود و تأثیری که روی  دستگاه گوارش می‌گذارد شبیه به اثرات سیر است. برای کاهش تأثیر نامطلوب پیاز توصیه می‌کنیم بعد از خرد کردن با آب شستشو داده و سپس اقدام به سرخ کردن نمایید.

آلو

آلو

آلو باعث دفع راحت می‌شود به طوری که این میوه همیشه برای حل مشکل یبوست توصیه می‌شود. علاوه بر این آلو خشک در باور عمومی به عنوان ماده‌ی غذایی که یبوست را از بین می‌برد جا افتاده است. اما باید بدانید که آلو باعث ایجاد نفخ می‌شود. اما اگر عاشق آلو هستید و نمی‌توانید از مصرف این میوه‌ی خوشمزه صرف‌نظر کنید توصیه می‌کنیم برای کاهش اثرات نامطلوب نفاخ این میوه از فراورده‌های پروبیوتیک استفاده کنید. پروبیوتیک‌ها فلور روده را تنظیم می‌کنند و مشکل را کاهش می‌دهند.


مطالب مرتبط:

با نفخ شکم چه کنیم؟

غذاهای نفاخ و رژیم ضد نفخ

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر

نفخ شکم، مشکلی آزار دهنده

توصیه هایی برای کاهش نفخ

راه‏های کاهش نفخ معده

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.