تبیان، دستیار زندگی
این روز‌ها در بیشتر سایت‌های جنگی، بین طرفداران سیستم‌های عامل مختلف گوشی موبایل، تفاوت نظر هست و گاهی ممكن است در میان این جدال‌ها، طرح مباحث منطقی نیز مشاهده شود، اما در بیشتر مواقع این‌گونه نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده، مشتری است


این روز‌ها در بیشتر سایت‌های جنگی، بین طرفداران سیستم‌های عامل مختلف گوشی موبایل، تفاوت نظر هست و گاهی ممكن است در میان این جدال‌ها، طرح مباحث منطقی نیز مشاهده شود، اما در بیشتر مواقع این‌گونه نیست.

برنده، مشتری است

این پدیده به نوعی قابل درك است، چراكه تعداد بسیار كمی از ما می‌توانیم همزمان چند گوشی تلفن همراه گرانقیمت خریداری كنیم و كار با سیستم عامل آن را تجربه كنیم. اگر قیمت گوشی كه خریداری كرده‌اید بالا باشد، استدلال شما در این بحث‌ها قوی می‌شود و در نتیجه وفاداری شما به گوشی و شركت سازنده آن را در پی می‌آورد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد انتقاد از شركت سازنده گوشی، موجب ناراحتی طرفداران آن می‌شود و این موضوع امكان برقراری ارتباط منطقی با آنان را مشكل می‌سازد، اما به یاد داشته باشید كه این بحث‌ها همگی نظر شخصی افراد است و نباید در انتخاب شما تأثیر زیادی داشته باشد.

شنیدن این موضوع ممكن است كمی ناراحت كننده باشد اما iOS از اندروید یا ویندوز فون یا WebOS بهتر نیست؛ اما این به دلیل آن است كه در واقع هیچ‌كدام از دیگری بهتر نیستند و به خاطر نیازها، علاقه‌مندی و اولویت‌های افراد، هر كدام مخاطبان مخصوص خود را دارد. برای این كه بهتر تصمیم بگیرید كدام سیستم عامل برای شما مناسب‌تر است، در این مقاله خلاصه‌ای از هر سیستم عامل را در اختیار شما قرار داده‌ایم. البته تمركز ما بیشتر روی iOS و اندروید است؛ زیرا همان طور كه می‌دانید، در حال حاضر این دو سیستم عامل، بازار گوشی‌های هوشمند را در دست گرفته‌اند و سیستم‌های عامل دیگر سهم كمتری از این بازار را اشغال می‌كنند.

iOS

اگر شما سیستم عاملی می‌خواهید كه ساده باشد و كار با آن آسان یا كاربر و طرفدار iTunes و محصولات اپل هستید، iOS انتخاب مناسبی برای شماست. خبر بدی كه كاربران اپل نمی‌خواهند بشنوند این است كه iOS بر خلاف اسمش، نسبت به سیستم‌های عامل دیگر كامل نیست و فقط یك محیط برای راه‌اندازی برنامه‌های نصب شده به حساب می‌آید و این موضوع در محدودیت‌های موجود در Multitasking كاملا مشهود است. این سیستم عامل ساده و كار با آن بسیار آسان است و شما را از همه دغدغه‌های پیچیده كه در كار با سیستم‌های عامل دیگر به وجود می‌آید، رها می‌سازد. با این حال به علت كنترل بالای اپل و محدودیت‌هایی كه برای كاربر قائل شده است، شما باید همان‌گونه كه اپل می‌خواهد از این سیستم عامل استفاده كنید و هر سال یك بار گوشی خود را به روز كنید.

برنده، مشتری است

بعلاوه به علت سادگی این سیستم عامل، iOS دارای بزرگ‌ترین و مناسب‌ترین مجموعه برنامه‌هاست و به همین علت، بسیاری از برنامه‌نویسان، اول برنامه‌های خود را برای این محیط می‌نویسند و بعد برای سیستم‌های عامل دیگر. به دلیل سیاست‌های اپل در بررسی برنامه‌ها و سابقه آن، برنامه‌هایی كه برای iOS طراحی می‌شوند از ظاهر بهتری برخوردارند و نسبت به اندروید و بلك بری كیفیت بالاتری دارند. اگر شما تبلت آیپد را داشته باشید، تعداد برنامه‌های موجود برای آن، هر رقیبی را از میدان خارج می‌كند. ممكن است بگویید تعداد برنامه‌های اندروید و iOS تقریبا یكی است و این حرف صرفا از نظر تعداد درست است، اما تفاوت آنها در تعداد برنامه‌های تكراری، اسپم و غیر مفید است. با این كه ممكن است iOS هم برنامه‌های غیركاربردی داشته باشد؛ اما از اسپم و برنامه‌های تكراری خبری نیست.

محیط iOS دیرتر به تكامل می‌رسد. برای مثال برای اضافه كردن ویژگی‌های ساده‌ای مانند كپی و پِیست، مدت زیادی طول كشید؛ اما وقتی اپل یك ویژگی جدید به iOS اضافه می‌كند، نسبت به سیستم‌های عامل دیگر بویژه اندروید، این ویژگی را در نهایت تكامل و زیبایی ارائه می‌كند. برای مثال نسبت به اندروید، مدت زیادی طول كشید تا اپل سیستم جدید اطلاع یا notification را در iOS قرار دهد؛ اما این سیستم نسبت به اندروید كامل‌تر است. بعلاوه گوگل بتازگی برنامه Voice Actions را به اندروید اضافه كرده است كه از 6 زبان پشتیبانی می‌كند و این كار را برای این كه سریع‌تر این سیستم را ارائه كند، انجام داد. از سوی دیگر سیستم كنترل صوتی اپل كه در iOS نسخه پنج ارائه می‌شود، توسط استادان ورود صوت طراحی شده و نباید پشتیبانی بیش از 20 زبان را از این محصول انتظار داشت.

گوگل تقریبا هر سال آپدیت جدید انجام می‌دهد، اما سازندگان گوشی به دلیل تفاوت‌ها بین سیستم‌های عامل با تأخیر، این به روز رسانی را ادامه می‌دهند. این مسأله باعث شد گوگل برنامه‌های اصلی را از سیستم عامل جدا كند

حتی با در نظر گرفتن Google Wallet كه فقط برای یك دستگاه طراحی شد و فقط با یك شركت كارت اعتباری كار می‌كند، بار دیگر اپل با فناوری NFC كه از آن در آیفون جدید پشتیبانی می‌شود، رقیب را زمینگیر كرد، چراكه احتمالا شركت‌های زیادی با این شیوه در سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه سهیم خواهند بود.

در زمینه سخت‌افزار، طراحی اپل یك شمشیر دو لبه است، چراكه این تنها انتخاب كاربران است و سخت‌افزار به كار رفته باید به اندازه كافی برای همه كاربران خوب باشد. تنها انتخاب شما در رنگ و حجم حافظه است. اگر صفحه نمایش بزرگ‌تر، شكلی متفاوت یا صفحه كلید فیزیكی را ترجیح می‌دهید، باید شانس خود را با سیستم عاملی دیگر امتحان كنید.

اندروید

برنده، مشتری است

اگر ترجیح می‌دهید تنظیمات گوشی را تا حد زیادی تحت كنترل بگیرید، ویژگی‌های جدید را حتی با كیفیت پایین در اختیار داشته باشید یا مشتاق استفاده از اكوسیستم گوگل هستید، اندروید برای شما طراحی شده است. بسیاری از شركت‌های سازنده گوشی، سعی می‌كنند این تغییرات و تنظیمات را برای ساده‌تر و یكپارچه‌تر شدن كار شما انجام دهند، اما هسته این سیستم عامل برای آنهایی طراحی شده كه از دستكاری دستگاه خود لذت می‌برند! رابط‌های كاربری HTC، سامسونگ و هر سازنده دیگر فقط برای جذب كاربرانی كه سادگی اپل را ترجیح می‌دهند به وجود آمده است، اما با این حال شما می‌توانید همه چیز را تحت كنترل بگیرید، از ظاهر رابط كاربری گرفته تا دكمه‌های صفحه كلید و اینجاست كه اندروید قدرتش را به ما نشان می‌دهد.

البته این را در نظر بگیرید كه نمی‌توان راجع به اندروید صحبت كرد و طبیعت منبع باز آن را در نظر نگرفت. این باعث انعطاف زیاد سیستم عامل می‌شود، ولی از سوی دیگر كنترل را از دست گوگل خارج می‌سازد.

گوگل تقریبا هر سال آپدیت جدید انجام می‌دهد، اما سازندگان گوشی به دلیل تفاوت‌ها بین سیستم‌های عامل با تأخیر، این به روز رسانی را ادامه می‌دهند. این مسأله باعث شد گوگل برنامه‌های اصلی را از سیستم عامل جدا كند.

در زمینه سخت‌افزار، اندروید مملو از انتخاب‌های گوناگون است. اگر شما صفحه نمایش كوچك یا بزرگ را ترجیح می‌دهید یا صفحه كلید فیزیكی یا حافظه‌های متفاوت مد نظرتان است، حتما گزینه‌ای مناسب برایتان وجود دارد و از همه مهم‌تر شما می‌توانید با بودجه‌های متفاوت به خرید گوشی دلخواه اقدام كنید.

نتیجه

سیستم‌های عامل موبایل هر كدام خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارند و نمی‌توان با صراحت اعلام كرد كه یكی برتر از دیگری است؛ اما با توجه به ویژگی‌های هر یك می‌توان تصمیم گرفت برای هر شخص كدام سیستم عامل مناسب‌ترین انتخاب است، زیرا در آخر همه چیز به اولویت، علاقه‌مندی‌ها و سلیقه هر فرد ختم می‌شود. با این كه هر سیستم عامل ضعف‌هایی دارد، اما در دنیای امروزی این ضعف‌ها با سرعتی باور نكردنی رو به بهبود هستند و هر سیستم عامل می‌تواند در آینده نزدیك برای هر كاربر بی‌نقص باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: jamejamonline