تبیان، دستیار زندگی
همان طور که در مقاله ی قبل گفته شد ، نام علمی قرص اكستاسی MDMA است و از مشتقات آمفتامین است. آمفتامین ها دسته ای از مواد محرك هستند كه باعث تحریك سیستم اعصاب در فرد می شوند و خواص افزایش انرژی و بالا بردن ضربان قلب، افزایش ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض زیانبار و كشنده قرص اكستاسی


همان طور که در مقاله ی قبل گفته شد ، نام علمی قرص اكستاسی MDMA است و از مشتقات آمفتامین است. آمفتامین ها دسته ای از مواد محرك هستند كه باعث تحریك سیستم اعصاب در فرد می شوند و خواص افزایش انرژی و بالا بردن ضربان قلب، افزایش فشارخون و ... را دارند. آمفتامین ها مصارف پزشكی دارند و باید با نسخه پزشك و به صورت كنترل شده، در اختیار افراد قرار گیرند. زیرا در بیماران اعصاب و روان یا كودكان بیش فعال استفاده می شوند.

قرص اكستاسی  برای اولین بار در سال 1914 در آلمان تولید شد. در آن زمان متخصصان امیدوار بودند كه بتوانند از این قرص استفاده درمانی زیادی به عمل آورند. این قرص در چند دهه مورد استفاده قرار گرفت ولی به دلیل عوارض زیادی كه بر جای گذاشت، به طور كلی مصرف آن ممنوع شد تا این كه بار دیگر در دهه 1980 میلادی، مصرف آن در میان نوجوانان و جوانان غرب رایج شد. این جوانان در مجالس رقص از این قرص ها استفاده می كردند. در سال 1985 مصرف این قرص غیر قانونی شده و حمل و داشتن آن جرم اعلام شد.

در تمام كشورهای عضو كنوانسیون سازمان ملل از جمله ایران، مصرف مواد روانگردان جرم است و هر چند كه در قانون مبارزه با مواد مخدر ایران، نامی از اكستاسی نیست، اما مصرف آن غیر قانونی است و دست قانونگذار برای برخورد باز است.

مدتی است كه قرص های اكستاسی و وارد بازار ایران شده و جوانان بیشتر این قرص را به عنوان قرص شادی، قرص فراری و میتسوبیشی می شناسند. افزایش انواع این قرص در ایران باعث شده است تا این قرص در بازار ایران با قیمت کمتر از 750 تومان نیز عرضه شود.

در مورد محل های اصلی وجود این قرص ها، بیشتر استان های تهران، گیلان، مازندران، هرمزگان، فارس و كیش گزارش شده اند، اما در سایر استان ها نیز كم و بیش دیده می شوند.

«اكس» ماده ای توهم زا و محرك است. این مواد به صورت پودر نیز وجود دارند. تولید كنندگان این قرص ها كه عمدتاً در اروپای غربی و جنوب آسیای شرقی هستند، این قرص ها را در بیش از صد نوع، صد رنگ و با اسامی فریبنده در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می دهند تا آنان را برای مصرف این مواد تشویق و ترغیب كنند.

تحقیقات نشانگر این حقیقت تلخ است كه مصرف كنندگان این قرص ها به دلیل فشارهایی كه پس از مصرف این قرص، به روح و روان و جسم شان وارد می شود، اگر از مرگ نجات یابند، دچار افسردگی  های خطرناك و بیماری های روحی می شوند.

فرد پس از مصرف ممكن است تا چند ساعت، حالات خوشایندی را احساس كند. او به صورت كاذب احساساتی مثل سرخوشی و افزایش حس صمیمیت می كند، ولی با مصرف این قرص، به دلیل این كه ماده ای محرك است درجه حرارت بدن، فشارخون و ضربان قلب افزایش پیدا می كند و از آنجا كه این قرص تنها مصرف نمی شود و در پارتی ها همراه با مشروبات الكلی مورد استفاده قرار می گیرد، باعث كم آبی شدید بدن می شود و فرد بر اثر ایست قلبی و عروقی جان می دهد.

در غرب ده ها مرگ بر اثر استفاده از این قرص گزارش شده است، اما در ایران تاكنون گزارش خاصی ارائه نشده است. چون هنوز برای پزشكان به طور كامل شناخته شده نیست.

فرد پس از چند ساعت اولیه كه احساس افزایش انرژی می كند، خستگی شدید به سراغش می آید و در بعضی حالات كه سرخوشی وجود ندارد، اضطراب  به سراغ شخص آمده و تحریك پذیر می شود و این حالت هفته ها و ماه ها باقی می ماند.

جوانانی كه اقدام به مصرف این قرص ها می كنند به دلیل این كه دچار توهماتی در بینایی، شنوایی و دیگر حواس می شوند. به این علت بدون این كه متوجه خطرات بشوند دست به كارهایی می زنند. مثلاً پنجره را باز كرده و به پایین می پرند و یا این كه خود را از ماشینی كه با سرعت در حال حركت است، به پایین پرت می كنند. این افراد چیزهایی را كه واقعیت ندارد می بینند و می شنوند. افراد بعد از ترك این مواد دچار بازگشت خاطرات توهمی و ناراحت كننده می شوند و در صورت استفاده مكرر از این قرص ها، پس از مدت كوتاهی به طرز دردناكی جان می سپارند.

این قرص ها به كبد و كلیه ها آسیب می رساند و فشارخون را بالا می برد و در یكی از حمله های فشارخون، خونریزی مغزی ایجاد می شود. این ماده بسیار خطرناك و اعتیادآور است. به این معنی كه فرد تمایل به استفاده مجدد برای رسیدن به حالت های دلخواه پس از مصرف را پیدا می كند. به سرعت میزان دوز مورد نیاز افزایش می یابد و شخص بعد از عادت به « اكس » برای كنار گذاشتن آن، دچار علایم اضطراب و علایم ترك می شود. (البته سبك تر از علایم ترك هروئین و تریاك).

پس با این وصف لازم است كه جوانان و والدین آنها با عوارض خطرناك استفاده از این قرص ها آشنا شده و اگر ارزش های اخلاقی و مذهبی در خانواده ها مستحكم گردد، جوانان ما از اعتیاد روی گردان خواهند شد .

منبع: اینترنت

لینک ها

اكستاسی شادی جوانی یا مرگ سلامتی

اكستاسی ؛ طاعون خفته عصر ما

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان