تبیان، دستیار زندگی
فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس فصل رونق معاملات مسکن است. اما امسال به دلایل متعدد چنین نبود. در زیر سعی شده است که وضعیت پیشِ روی مسکن در فصل پاییز شرح داده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت معاملات مسکن پاییز


فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس فصل رونق معاملات مسکن است. اما امسال به دلایل متعدد چنین نبود. در زیر سعی شده است که وضعیت پیشِ روی مسکن در فصل پاییز شرح داده شود.

معملات مسکن-رهن و اجاره

عبور بازار مسکن از تابستان ، فصلی که انتظار می‌رفت حجم معاملات ملکی در آن به اوج برسد، به دلیل همزمانی با شروع نوسانات محسوس قیمت، آن‌چنان پرتحرک نبود. در تابستانی که گذشت تعداد کل خرید‌ و اجاره آپارتمان در تهران 15 درصد نسبت به بهار 90 افزایش پیدا کرد؛ اما به‌رغم این صعود فصلی، مقایسه ماه به ماه نشان می‌دهد حجم خرید‌ها در مرداد و شهریور به‌طور متوسط 10 درصد افت کرده است. اکنون برای پاییز پیش‌بینی می‌شود تقاضای مصرفی وارد بازار مسکن شده و رشد دوباره معاملات را رقم بزند.

با عبور چند روزه از فصلی که همه‌ساله معاملات مسکن در آن ، نسبت به سه فصل دیگر ،به اوج می‌رسد مشخص شده امسال بازار تابستانی املاک تهران اگر چه از بهار به مراتب فعال‌تر بوده اما طی سه ماه اخیر، روند ماهانه معاملات سیر نزولی را طی کرده طوری که در شهریور کل معاملات ملکی (شامل خرید و اجاره) 20 درصد در مقایسه با تیر و 11 درصد در مقایسه با مرداد افت داشته است.

این عملکرد دو پهلو از یک ‌سو نتیجه حضور در سال دوم رونق مسکن بعد از رکود عمیق سال 88 است که توانسته فصل به فصل، صعود معاملات و بعضا قیمت‌ها را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر واکنش بازار مسکن به وقایعی است که طی تابستان امسال به ترتیب با اجرای طرح تعزیرات و رخداد ماه رمضان، دامن بازار را گرفت.

شرایط کنونی در عین حال می‌تواند نشانه‌ای قابل اتکا برای پیش‌بینی ‌رفتار پاییزی بازار مسکن باشد. طبق تاز‌ه‌ترین آمارهای ثبت شده در سامانه رهگیری معاملات مسکن، طی فصل تابستان امسال بیش از 53 هزار فقره معامله ملکی مربوط به خرید و اجاره آپارتمان مسکونی در بنگاه‌های املاک شهر تهران منعقد شده که این حجم نقل‌وانتقال نسبت به بهار سال جاری و تابستان سال گذشته به ترتیب 14 درصد و 15 درصد افزایش داشته است.

در برابر این دو نرخ رشد، معاملات ماهانه مسکن طی فصل اخیر از 20 هزار فقره در تیرماه به 17900 فقره در مردادماه و 16 هزار فقره در شهریورماه رسیده است که افت آرام بازار در این فصل به رغم قرارداشتن سطح معاملات در اوج، کاملا محرز است. اکنون آنچه برای فصل پاییز قابل پیش‌بینی است گسترش بازار معاملات مسکن در مقایسه با دو فصل قبل است که در بدترین حالت ممکن، تکرار روند تابستانی دور از انتظار نخواهد بود.

در فصلی که گذشت عمده کاهش معاملات مسکن متوجه خرید بوده است و به رغم آنکه رشد اجاره‌بها شدیدتر از رشد قیمت بوده اما از حجم معاملات اجاره کاسته نشد

تحلیلگران بازار مسکن در این باره معتقدند انگیزه خریداران مسکن در فصل تابستان به خاطر رشد ناگهانی قیمت‌ که بعد از یک‌سال ناگهان از بهار 90 شروع شد، افت کرد و هر چند میزان رشد قیمت ، 8 تا 10 درصد ، کمتر از نرخ تورم بود، اما این تصور را به وجود آورد که در سه ماه تابستان رشد ارزش معاملاتی آپارتمان شدت بگیرد، اما حالا عدم سبقت نرخ رشد قیمت مسکن از نرخ تورم اطمینان‌خاطر را در بازار املاک برقرار کرده که در این وضعیت احتمال تقویت خرید مصرفی در بازار وجود دارد.

آنچه را که تحلیلگران درباره واکنش خریداران مسکن به شرایط تابستانی اعلام می‌کنند، آمار سامانه رهگیری نیز تایید می‌کند. در فصل تابستان امسال عامل کاهش ماهانه حجم کل معاملات، افت حجم قراردادهای خرید بوده به طوری که تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که در بنگاه‌های مسکن شهر تهران طی تابستان 90 تنظیم شده هر ماه نسبت به ماه قبل حدود 2 هزار فقره کاهش پیدا کرده است. در تیرماه 16 هزار معامله خرید واحد مسکونی در پایتخت به ثبت رسید که این عدد در مرداد به 14 هزار و 300 فقره و در شهریور به 12 هزار فقره رسید. این در حالی است که حجم معاملات مربوط به اجاره آپارتمان در تهران طی تابستان سال جاری در سطح ماهانه 3 هزار فقره اجاره‌نامه ثابت بوده است.

معملات مسکن-رهن و اجاره

بنابراین در فصلی که گذشت عمده کاهش معاملات مسکن متوجه خرید بوده است و به رغم آنکه رشد اجاره‌بها شدیدتر از رشد قیمت بوده اما از حجم معاملات اجاره کاسته نشد.

در حال حاضر شتاب رشد اجاره‌بها در تهران نسبت به اوایل تابستان کمتر شده است، بنابراین شرایط برای نقل و انتقال در بازار اجاره مناسب‌تر از تابستان است و این احتمال وجود دارد که طی فصل پیش‌رو علاوه بر خرید‌وفروش، معاملات اجاره نیز نسبت به فصل قبل افزایش یابد. در این باره مشاوران ‌املاک معتقدند: در پاییز امسال انتظار می‌رود معاملات مسکن افزایش یابد اما دغدغه‌ای بابت افزایش محسوس قیمت مسکن تا پایان سال وجود نخواهد داشت. مشاوران‌املاک با اشاره به ایام محرم در انتهای پاییز از روی تجربه سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌کنند: شتاب معاملات مسکن در پاییز برخلاف تابستان، با نزدیک‌شدن به انتهای فصل به اوج می‌رسد.

در این فصل از سال جاری 53 هزار و700 فقره معامله به ثبت رسیده که 42 هزار و 300 فقره آن برای خرید و مابقی برای اجاره آپارتمان بوده است. این در حالی است که در تابستان سال قبل 46 هزار و 800 معامله ملک مسکونی در تهران توسط مشاوران ‌املاک ثبت شد که از این تعداد 39 هزار فقره برای خرید و مابقی برای اجاره بوده است. بازار معاملات مسکن شهر تهران در تابستان امسال نسبت به بهار به لحاظ حجمی 14 درصد افزایش یافت و نسبت به تابستان قبل نیز رشد 15 درصدی را تجربه کرد.

100 هزار معامله در نیمه‌اول

براین اساس حجم کل معاملات مسکن در نیمه اول امسال در تهران به رقم 100 هزار فقره انواع قرارداد خرید و اجاره رسید که در مقایسه با 85 هزار قرارداد نیمه اول سال گذشته، حجم معاملات 6/17 درصد افزایش پیدا کرده است. در 6 ماه اول سال جاری از 100 هزار معامله ملکی، 82 هزار معامله به بخش خرید اختصاص داشته است.

برای فصل پاییز قابل پیش‌بینی است گسترش بازار معاملات مسکن در مقایسه با دو فصل قبل است که در بدترین حالت ممکن، تکرار روند تابستانی دور از انتظار نخواهد بود

آمار پیش‌فروش تابستانی مسکن

آمارهای سامانه رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد حدود 3 درصد نقل و انتقال‌ها در بازار مسکن متعلق به پیش‌فروش‌ است. در تابستان امسال از 53 هزار معامله ملک مسکونی ثبت شده، فقط 1500 فقره به پیش‌فروش اختصاص پیدا کرده است.

همچنین بازار پیش‌خرید مسکن در نیمه اول امسال ثبت 2500 فقره معامله را تجربه کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 1500 فقره قرارداد پیش‌خرید تنظیم شده بود، پیش‌فروش‌ها 66 درصد افزایش یافته است. علت رشد معاملات در بازار پیش‌فروش طی نیمه اول امسال به رشد خفیف قیمت مسکن مربوط می‌شود که باعث شد خریدهای آنی در ماه‌های تابستان کاهش پیدا کند و در مقابل، پیش‌خرید با هدف استفاده مطلوب از شرایط، رونق بگیرد.

بخش اقتصاد تبیان


سایت انبوه سازان مسکن