تبیان، دستیار زندگی

صفحه باد

هدف این پروژه ساختن دستگاهی است که با دمیدن هوا بتواند صفحه ای را به طور معلق در هوا نگه دارد. معلق ماندن صفحات بر روی بالشتک از هوا امکان حرکت این صفحات با اصطکاک ناچیز را به ما می دهد و لذا ما می توانیم برخورد این صفحات را با هم با فرض صفر بودن....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفحه باد

صفحه باد

 نوع پروژه : فیزیک –فنی

درجه سخت:  ساده

زمینه: فیزیک

مقطع تحصیلی: راهنمایی

تعداد جلسات: 1

 

شرح یک جمله ای:

هدف این پروژه ساختن دستگاهی است که با دمیدن هوا بتواند صفحه ای را به طور معلق در هوا نگه دارد. معلق ماندن صفحات بر روی بالشتک از هوا امکان حرکت این صفحات با اصطکاک ناچیز را به ما می دهد و لذا ما می توانیم برخورد این صفحات را با هم با فرض صفر بودن اصطکاک و صلب بودن بررخوردها بررسی نماییم. در ادامه نیز می توان با نصب آهنربا بر روی این صفحات، برخورد مولکولها را که تحت تاثیر میدان های آن ها می باشد، مدل سازی نموده و بررسی کنیم.

 

خلاصه پروژه:

در این پروژه پس از آشنایی با نیروها و اصول برخورد، اقدام به ساخت یک صفحه باد برای کاهش نیروی اصطکاک خواهید نمود و سپس قوانین بر خورد اجسام را توسط آن بررسی خواهید نمود. شاید تا به حال هنگام جابجا کردن کمد کتابخانه منزل دچار مشکل شده باشید و احتمالاً کلی لعنت و نفرین فرستاده باشید به یک نیروی مخالف که اسمش را گذاشته ایم اصطکاک. هر چند نیروی اصطکاک همیشه هم بد نیست اما همیشه به عنوان یک نیروی مخافت عمل می کند.

صفحه باد

پروژه ای که می خواهیم در اینجا مطرح کنیم کم کردن اصطکاک تا حد امکان و بررسی برخی از پدیده هاست که لازمه آن کم بودن (یا نبودن) اصطکاک است. برای رسیدن به این هدف باید دستگاهی بسازیم که ما اسم آن را صفحه باد می نامیم.

 

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه:

• آشنایی با مفاهیم نیرو، سرعت و حرکت

• آشنایی با قوانین مکانیک

• آشنایی با اجسام و ویژگی های آن ها


شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
صفحه باد، جلسه اول

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم : نسرین صادقی