تبیان، دستیار زندگی
زمانی که سلول‌های سرطان‌زا با بی‌رحمی شروع به نابود کردن سلول‌های بدن می‌کنند، گیاهان چلیپایی تمام قد در برابر آن‌ها ایستادگی کرده و اجازه‌ی ویرانگری به آن‌ها نمی‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش سرطان ریه با 5 ماده غذایی


زمانی که سلول‌های سرطان‌زا با بی‌رحمی شروع به نابود کردن سلول‌های بدن می‌کنند، گیاهان چلیپایی تمام قد در برابر آن‌ها ایستادگی کرده و اجازه‌ی ویرانگری به آن‌ها نمی‌دهند.

یک راست می‌رویم سر اصل مطلب. اگر می‌خواهید سرطان ریه نگیرید سیگار نکشید و یا اگر سیگاری هستید همتی بکنید و همین حالا پاکت سیگارتان را برای همیشه راهی سطل زباله کنید.

سیگار و به طور کلی توتون علت اصلی 87 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است. البته غیرسیگاری‌ها هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بهتر است بدانید قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال ابتلای افراد غیر سیگاری به این سرطان را 30 درصد افزایش می‌دهد. در واقع افراد سیگاری نه تنها خودشان بلای جان خودشان می‌شوند بلکه به افراد سالم نیز آسیب می‌زنند.

در این مقاله قصد ما معرفی مواد غذایی‌ای است که تأثیر مثبتی در حفظ سلامت ریه‌ها دارد حتی برای ریه‌ی افراد سیگاری. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه این 5 ماده‌ی غذایی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

چلیپایی

زنده باد گیاهان چلیپایی

زمانی که سلول‌های سرطان‌زا با بی‌رحمی شروع به نابود کردن سلول‌های بدن می‌کنند، گیاهان چلیپایی تمام قد در برابر آن‌ها ایستادگی کرده و اجازه‌ی ویرانگری به آن‌ها نمی‌دهند.

گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی از انواع گیاهان چلیپایی محسوب می‌شوند که با سلول‌های سرطان‌زا مقابله می‌کنند.

اگر دنبال دلیل آن می‌گردید باید بگوییم که این گیاهان حاوی ماده‌ای به نام سولفورفان هستند که با سرطان مبارزه می‌کند.

همچنین این گیاهان حاوی ماده‌ی دیگری به نام ایندول -3- متانول نیز هستند؛ این ماده همانند یک گروه تمیز کننده عمل می‌کند و قبل از این که سلول‌ها به واسطه‌ی آسیب‌های وارده سرطانی شوند شروع به رفع و ترمیم آن‌ها می‌کند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف کلم بروکسل و بروکلی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 40 درصد کاهش دهد.

سیگاری‌ها بیشتر بخورند: پرتقال، پاپایا، هلو، فلفل دلمه‌ای قرمز و هویج

نقطه‌ی مشترک همه‌ی این گیاهان، رنگ قرمز یا نارنجی آن‌ها است. این رنگ از نوعی کاروتنوئید تولید می‌شود. این رنگدانه ی آنتی‌اکسیدانی نارنجی رنگ که بتاکریپتوگزانتین نامیده می‌شود، به نظر می‌رسد که از ریه‌ی سیگاری‌ها محافظت می‌کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدفولیک در افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 40 درصد کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهند داشتن رژیم غذایی سرشار از بتاکریپتوگزانتین در افراد سیگاری احتمال ابتلا به سرطان ریه را 25 تا 37 درصد کاهش می‌دهد.

 فرآورده های سویا

مواد غذایی بر پایه سویا

مطالعات قدیمی نشان داده‌اند که هورمون استروژن می‌تواند به افزایش تومورهای ریه و همین‌طور تومورهای پستان منجر می‌شود.

محققان معتقدند که کاهش تأثیر استروژن می‌تواند سرعت رشد تومورهای سرطانی را کاهش دهد و حتی پیشرفت سرطان ریه را متوقف می‌کند.

اخیراً مطالعات جدید نشان داده‌اند ماده‌ای در سویا وجود دارد که می‌تواند توانایی پرتودرمانی را در نابودسازی سلول‌های سرطان ریه افزایش دهد.

این ماده‌ی طبیعی ایزوفلاون نام دارد و می‌تواند تأثیر پرتودرمانی را در نابودی تومورهای ریه افزایش دهد.

بنابراین سویا و مشتقاتش از ریه‌ی شما محافظت می‌کند.

ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا3 را دریابید

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف سیگار و چربی حیوانی می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان ریه شود. متخصصان توصیه می‌کنند که مصرف ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف کلم بروکسل و بروکلی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 40 درصد کاهش دهد

به خاطر این که ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند که به نظر می‌رسد اثرات منفی سیگار و چربی‌های حیوانی را کاهش می‌دهند. ماهی‌هایی از قبیل ماهی آزاد، ساردین، ماهی ماکرو و ....سرشار از این اسیدهای چرب مفید می‌باشند.

از مواد غذایی سرشار از اسیدفولیک غافل نشوید

اسفناج، لوبیا و ... سرشار از اسیدفولیک هستند. اگر سیگاری هستید و یا به تازگی ترک کرده‌اید، اسید فولیک و ویتامین B زیادی مصرف کنید. اثرات سرطان‌زایی توتون جدی است اما این دو ماده، سلول‌ها را از آسیب‌های منفی توتون محافظت می‌کنند.

نتایج مطالعات مرکز پژوهش سرطان آندرسون نشان داده‌اند مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدفولیک در افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

10 توصیه ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

درمان سرطان با رژیم غذایی

20 ماده غذایی ضد سرطان

چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان ها

نقش آنتی اکسیدان ها در پیش گیری از سرطان

نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان

نقش چربی ها در پیش گیری از سرطان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.