تبیان، دستیار زندگی
رئیس ششمین همایش دندانپزشکی نیروهای مسلح گفت: پوسیدگی در کودکان، زنان و مردان کشورمان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عامل پوسیدگی دندان مردان، زنان و کودکان

دندان

رئیس ششمین همایش دندانپزشکی نیروهای مسلح گفت: پوسیدگی در کودکان، زنان و مردان کشورمان به ترتیب به دلیل مصرف شیرینی‌جات، ترشیجات و نوشابه‌های گازدار علی‌رغم استفاه از مسواک، خمیردندان و نخ دندان صورت می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس حسین اکبری  در حاشیه نشست خبری خود در راستای برگزاری ششمین همایش دندانپزشکی نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از قدیم مردم بر این باور بودند که با مسواک، خمیردندان و نخ دندان می‌توان از پوسیدگی‌ها جلوگیری کرد ولی حال در جدید‌ترین تحقیقات نتیجه بر آن شده است که نوع تغذیه در سلامت دندان افراد به خصوص کودکان بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود:‌ در حال حاضر علت اصلی پوسیدگی‌ها مواد قندی در خوراکی‌ها است که با تولید اسید مینای دندان را می‌خورد و باید در این راستا با کنترل برنامه خوراکی کودکان از جمله شیرینی جات و شکلات جلوی رشد پوسیدگی در کودکان کنترل شود.

اکبری با ارائه مثالی در زمینه پوسیدگی دندان کودکان گفت: مثلاً اگر کودکی سرحال 4 شکلات بخورد و پس از آن غذا نیز میل کند زیاد این نوع شیرینی‌جات بر روی دندانش تاثیر نخواهد داشت ولی اگر کودکی با میل کردن دو شکلات از غذا خوردن بیفتد مسلما شیرینی بر روی دندان کودک باقی می‌ماند و علی‌رغم مسواک زدن نیز پوسیدگی دندان این کودک بسیار خواهد شد.

رئیس ششمین همایش دندانپزشکی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه پوسیدگی دندانها در مردان به دلیل خوردن نوشابه‌های گازدار، در زنان به دلیل خوردن ترشیجات و در کودکان نیز به دلیل خوردن شیرینی‌جات صورت می‌پذیرد افزود: حال یک پوسیدگی تا بخواهد به عصب دندان برسد 3 سال زمان خواهد برد و در این راستا باید افراد هر 6 ماه یکبار چکاب دندانپزشکی داشته باشند.

نوشابه

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر به مهار پوسیدگی به صورت تشریفاتی در کشور توجه می‌شود گفت: در تمام دنیا و به خصوص کشورمان هزینه‌های درمانی دندانپزشکی کمرشکن است و بیش از 80 درصد کهنسالان ما بی‌دندان هستند.

وی ادامه داد: در حالی که این آمار بی‌دندانی در سوئد تنها 5 درصد است  و حال ما باید با رعایت مولفه‌های اجتماعی و توجه بیشتر متولیان حوزه نظام سلامت کشور و با رعایت باورهای صحیح اعتقادی در زمینه پیشگیری سلامت محور دندان (بهداشت دهان و دندان) تلاش کنیم.

وی بیان داشت: طبق برنامه توسعه چهارم باید سهم دولت از پرداخت خدمات درمانی 70 درصد و از جیب مردم 30 درصد صورت می‌پذیرفت اما طبق آمارهای مرکز آمار ایران در حال حاضر 57 درصد هزینه‌های سلامت مردم از جیب آنها پرداخت می‌شود.

اکبری ادامه داد:‌همین طور در سال 88 بالغ بر 91.2 درصد از هزینه‌های خدمات درمانی در کشور توسط مردم پرداخت شد و تنها 8.98 را بیمه‌ها پرداخت کرده‌اند و در مجموع سازمانهای بیمه‌گر تنها یک درصد از اعتبارات آنان در حوزه دندانپزشکی هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه 15 درصد هزینه‌های خانوارها صرف مخارج دندانپزشکی می‌شوند گفت: پایین بودن سهم دولت در خدمات دندانپزشکی و پوشش کم درمانی نظام سلامت در حوزه‌های خدمات دندانپزشکی و در نهایت نظام درمان‌محور در حوزه دندانپزشکی کشورمان امروز باعث رنج و هزینه‌های کمرشکن مالی برای مردم در حوزه بهداشت دهان و دندان شده است.

اکبری افزود: لذا مردم از دو مورد از جمله هزینه‌های کمرشکن خدمات درمانی به دلیل عدم پوشش کافی بیمه و مهمتر از آن به دلیل محوریت مداخلات درمانی در حوزه دندانپزشکی رنج می‌برند و ما باید با رویکرد سلامت‌محور این مسائل را برطرف کنیم.

رئیس ششمین همایش دندانپزشکی نیروهای مسلح بیان داشت: در گزارشی در سال 88 آورده شده است که بیش از 2 میلیون دندان در مراکز خدمات درمانی کشورمان کشیده شده است و حال به دلیل اینکه آمار بخش خصوصی را نیز نداریم برآورد می‌شود همین تعداد دندان نیز در بخش‌های خصوصی ولو بیشتر به دلیل اینکه اغلب موارد درمانی دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی صورت می‌پذیرد کشیده شده باشد.

اکبری گفت: دولت و خانواده‌ها باید تا می‌توانند در زمینه پیشگیری ولو به هر قیمتی در حوزه بهداشت دهان و دندان اقدام کنند زیرا پیشگیری گران نیست بلکه این درمان است که گران است و باید افراد آگاه باشند که هر دندانی که در نهایت به درمان دندانپزشکی نیاز پیدا کند خطر خرابی آن تا آخر عمر بیشتر از دندانهای سالم خواهد بود.

وی بیان داشت: اینکه سلامت مهمترین سرمایه برای توسعه همه‌جانبه است. حفظ و ارتقای سلامت مفهومی فراتر از ارائه خدمات درمانی است و نظام خدمات سلامت در صورتی کارآمد و اثربخش خواهد بود که در آن از اصول اولیه پیشگیری تا ارائه درمانهای فوق تخصصی برنامه‌ریزی شود تا حقوق بیمار و درمان کننده به نحو مطلوبی تامین شود.

اکبری خاطرنشان کرد: در ششمین همایش دندانپزشکی نیروهای مسلح جدیدترین روش‌های درمانهای دندانپزشکی در قالب کارگاه‌ها و بازآموزی‌های مدون در پانل‌های ویژه موضوعات مهمی از دندانپزشکی سلامت محور از جمله اصول و روش‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان، استانداردهای درمانهای جامعه دندانپزشکی ارائه می شود.

وی افزود: پیشگیری از حوادث و خطاهای حین درمانهای دندانپزشکی، کنترل و درمان تروما و اورژانس‌های دندانپزشکی، راههای حفاظت از پالپ دندان، نقش فناوری اطلاعات و تکنولوژی نوین در تامین سلامت دهان و دندان، نقش حقوق و اخلاق حرفه‌ای در حفاظت از دندانپزشک و بیمار، جایگاه خدمات دندانپزشکی در نظام سلامت کشور نیز از دیگر محورهای این همایش است.

به گفته وی دندانپزشکی خانواده، چالش‌ها و فرصت‌ها، ملاحظات ارگونومی در رویکرد دندانپزشکی سلامت‌محور، اقتصاد سلامت در دندانپزشکی و مقاومت ضد میکروبی و تجویز و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها با 14 امتیاز بازآموزی مداوم و 10 امتیاز مدون در روزهای 20 تا 22 مهر در هتل المپیک تهران با شعار دندانپزشکی سلامت محوز برگزار می‌شود.

منبع فارس


باشگاه کاربران تبیان- ارسالی از hasantaleb