تبیان، دستیار زندگی
دلیل ریزش مو پس از رژیم‌های غذایی، کاهش وزن سریع است؛ کمبود پروتئین و فقر آهن موجب بروز این آسیب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر کاهش وزن بر پوست ‌و مو


دلیل ریزش مو پس از رژیم‌های غذایی، کاهش وزن سریع است؛ کمبود پروتئین و فقر آهن موجب بروز این آسیب می‌شود.

مرد

خیلی‌ها پس از کاهش وزن دچار ریزش مو می‌شوند و پوست‌شان حالت شل و آویزان پیدا می‌کند و حتی بعضی‌ها از ترس این تغییرات ناخوشایند عطای وزن کم کردن را به لقایش می‌بخشند.

اگر شما هم می‌خواهید وزن کم کنید و نگران تأثیر کاهش وزن بر پوست و موی‌تان هستید، گفت و گوی کوتاه زیر که با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی و رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی انجام شده است را مطالعه نمایید.

آقای دکتر! چرا بعضی‌ها به دنبال کاهش وزن دچار ریزش مو می‌شوند؟

رژیم غذایی متناسب در واقع خوردن غذا بر اساس یک برنامه‌ی منظم برای به‌دست‌آوردن وزن نرمال و کنترل شده است.

افراد چاق معمولاً به ویتامین اضافی نیازی ندارند زیرا رژیم غذایی متنوع آن‌ها انواعی از ویتامین‌ها را در خود می‌گنجاند ولی با شروع رژیم غذایی برای کاهش وزن، این ذخیره به تدریج دچار کاهش می‌شود. یکی از مهم‌ترین علایمی که به دنبال این کاهش ذخیره رخ می‌دهد ریزش مو است که البته در بیشتر موارد تدریجی است و با دریافت ویتامین‌های مورد نیاز می‌توان جلوی آن را گرفت.

یکی از دلایل ریزش مو در رژیم‌های غذایی کمبود آهن است. تغییرهایی که این رژیم‌ها در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های B، D و A اعمال می‌کنند، می‌تواند در بروز ریزش مو موثر باشد.

این مشکل در مردان و زنان رخ می‌دهد ولی زنان بیشتر به دنبال درمان می‌روند.

دلیل ریزش مو پس از رژیم‌های غذایی، کاهش وزن سریع است و کمبود پروتئین

و فقر آهن موجب بروز این آسیب می‌شود بنابراین در برنامه‌های رژیمی باید

مواد غذایی پروتئین دار و آهن دار تجویز شود

ریزش مو در رژیم‌هایی که کاهش وزن سریع را به دنبال دارند، بارزتر است. تغییراتی که در رژیم غذایی به وجود می‌آید، در سیکل رشد مو اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فولیکول‌های مو در فاز رشد خیلی سریع وارد فاز استراحت شود. برای پیشگیری از این حالت کاهش وزن باید بسیار تدریجی صورت گیرد و رژیم حاوی تمام گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها و لبنیات) باشد.

در بسیاری افراد ریزش مو موقتی است و 2 تا 6 ماه طول می‌کشد و پس از بازگشت به رژیم متعادل غذایی رشد مو طبیعی می‌شود.

توصیه می‌شود کاهش وزن در هفته به میزان 5/0 تا 1 کیلوگرم باشد. از مکمل‌های ویتامین و آهن در صورت نیاز استفاده شود. از محکم بستن موها خودداری شود و در صورت عدم پاسخ درمانی با تجویز متخصص پوست، از ماینوکسیدیل هم استفاده شود.

کاهش وزن چگونه بر پوست تأثیر می‌گذارد؟

فرم الاستیک یا ارتجاعی پوست در اثر وجود کلاژن که به وسیله فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود حفظ می‌شود. تا دوران جوانی تولید کلاژن در بهترین حالت خود قرار دارد. پس از آن و با افزایش سن، پوست مهلت بیشتری می‌خواهد تا خود را با بافت‌های زیرین تطبیق دهد. ناهماهنگی بین کاهش وزن و کمبود تولید کلاژن که در اثر خون‌رسانی ناکافی به وجود می‌آید، می‌تواند باعث بروز چروک صورت و از طرفی کاهش بافت چربی در ناحیه صورت یا بدن می‌تواند باعث شلی یا افتادگی پوست شود. یکی از راهکارهای درمانی جلوگیری از افتادن پوست همراهی ورزش با رژیم غذایی متعادل است.

این ورزش باید مشخصه خاصی داشته باشد؟

ورزش باید سالم باشد و از انجام ورزش‌های کششی روی صورت از جمله ماساژهای شدید باید پرهیز کرد زیرا با از دست دادن چربی‌های سطح پوست و کاهش رطوبت افتادگی در نواحی اطراف بینی، پیشانی و دور چشم بیشتر خواهد شد. پیروی از یک رژیم نه تنها باعث افتادگی پوست نمی‌شود بلکه با تنظیم هورمون‌ها به خصوص در زنان باعث کاهش رویش موی زائد که از عوارض چاقی مفرط نیز هست، می‌شود.

کاهش وزن سریع باعث ریزش مو می‌شود

دکتر فرهاد ملک زاد، متخصص بیماریهای پوست و مو، درباره شایع‌ترین علل ریزش مو در زنان و مردان گفت: در مردان بیشتر مسائل ژنتیکی و ارثی در ریزش مو موثر است و در زنان دلایل متفاوتی مانند کاهش وزن سریع، بیماری شدید که بدن را تضعیف ‌کند، ‌افت هورمون‌ها در زمان یائسگی و کاهش وزن بعد از زایمان می‌تواند ریزش مو را به دنبال داشته باشد.

ریزش مو مسئله نگران کننده‌ای نیست و معمولا در بسیاری از موارد برگشت پذیر و قابل درمان است.

افراد چاق معمولاً به ویتامین اضافی نیازی ندارند زیرا رژیم غذایی متنوع آن‌ها

انواعی از ویتامین‌ها را در خود می‌گنجاند ولی با شروع رژیم غذایی برای کاهش وزن، این ذخیره به تدریج دچار کاهش می‌شود. یکی از مهم‌ترین علایمی که به

دنبال این کاهش ذخیره رخ می‌دهد ریزش مو است

ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است و اگر بروز این مسئله افزایش پیدا کند مراجعه به پزشک متخصص لازم است.

دلیل ریزش مو پس از رژیم‌های غذایی، کاهش وزن سریع است و کمبود پروتئین و فقر آهن موجب بروز این آسیب می‌شود بنابراین در برنامه‌های رژیمی باید مواد غذایی پروتئین دار و آهن دار تجویز شود.

در حال حاضر داروهای مختلفی برای درمان انواع ریزش مو تجویز می‌شوند، بعضی از آنها به منظور برطرف کردن علت زمینه‌ای ریزش بوده و به طور غیر مستقیم باعث طبیعی شدن ریزش مو می‌شوند. بنابراین نکته مهم در درمان این بیماری قبل از تجویز دارو، تشخیص دقیق علت ریزش مو بوده و با توجه به نوع و علت بیماری، برنامه درمان افراد متفاوت است.

سفیدی مو بیشتر جنبه ارثی دارد و معمولا فاکتور خارجی‌، عامل ایجاد آن نیستند مگر این که فرد بیماری تیروئید داشته یا دچار کمبود ویتامین باشد و در عین حال که «استرس» امری شایع است ولی نمی‌تواند دلیل این عارضه باشد و قابل اثبات نیست.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت – شماره 336 – مصاحبه کننده: فرزانه فولادبند

ایسنا

مطالب مرتبط:

رژیم های چند روزه را فراموش کنید

رژیم های لاغری نامتعادل و رژیم متعادل

غذاهای مناسب برای رشد مو

عوارض رژیم های غیراصولی: پوکی استخوان، ریزش مو و ...

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد ؟

لاغری در 10 دقیقه

رژیم‌های غذایی کم پروتئین باعث ریزش مو می‌شوند

اگر موهای تان نازک شده...

مواد لازم برای سلامت موها

سنگ کلیه، عاقبت رژیم لاغری غلط

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.