تبیان، دستیار زندگی
فعالیت و کار صبح تا عصر موجب عرق ریختن شما می‌شود؛ اما این خیلی با تناسب اندام ناشی از ورزش و تحرک ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندسی لاغری، پشت میز كار

چاق و لاغر

فعالیت و کار صبح تا عصر موجب عرق ریختن شما می‌شود؛ اما این خیلی با تناسب اندام ناشی از ورزش و تحرک فرق دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی چهارهزاروهشت‏صد کارمند اهل شهر تهران، حدود چهل‏وچهار درصد از آنها معتقدند که کار فعلی آنها موجب افزایش وزن‌شان شده است.

این کارمندان، پشت میزنشینی در طول روز (49 درصد)، استرس (42 درصد) و خوردن غذای بیرون (25 درصد) را عامل چاق شدن خود دانسته‌اند ... می‌بینید؟

همه از علت چاقی خود باخبرند، اما كاری نمی‌كنند!

شاید شما جزء آن آدم‌هایی باشید كه بتوانید یک دستگاه تردمیل گران‏قیمت خریداری کنید و در محل کارتان بگذارید؛ اما لاغر شدن خیلی هم سخت نیست. ایجاد تغییرات کوچک می‌تواند شما را به نتایج بزرگی برساند؛ به شرط این که پشت‏کار داشته باشید. به عنوان متخصصی كه سال‌ها با چاق‌های مختلف سروكار داشته‌ام، به همه یك توصیه ساده دارم؛ آیا می‌دانید سوزاندن یا حذف یک‏صد کالری اضافی در روز می‌تواند موجب کاهش حدود پنج کیلو از وزن شما در یک سال شود؟ در این شماره با روش‌هایی برای سوزاندن کالری و تصمیم‌گیری‌های سالم در محل کار آشنا خواهید شد.

با صبحانه شروع کنید

تذكر این نکته دیگر قدیمی شده است. اگر می‌خواهید لاغر بمانید، مهم‌ترین وعده غذایی روز را از دست ندهید. محققان دریافته‌اند کسانی که قید صبحانه را می‌زنند چهار تا پنج برابر بیشتر از آنهایی که صبحانه می‌خورند، چاق می‌شوند. تلاش‌های صبح‏گاهی خود را با صرف یک صبحانه سرشار از پروتئین به حداکثر برسانید. بررسی‌ها نشان می‌دهند کسانی که به عنوان یک رژیم غذایی کم‏کالری صبحانه دو عدد تخم‌مرغ می‌خورند، در مقایسه با آنهایی که در وعده صبحانه غذای به درد نخور می‌خورند، 65درصد بیشتر وزن کم می‌کنند.

غذا، غذای خانگی

به خدا سخت نیست. به‌جای خرید غذای بیرون، از منزل با خودتان ناهار ببرید تا بتوانید حجم آن را کنترل کنید. این آسان‌ترین راه برای فهمیدن مقدار غذایی است که می‌خورید.

ناهارتان را تقسیم کنید

اخم نكنید! نه منظورم این نیست که نصف ناهارتان را با دیگران شریک شوید؛ بلکه غذا را به دو قسمت تقسیم نمایید: نیمی از آن را بخورید و نیم دیگر را برای بعد از یک پیاده‏روی بگذارید. حتی اگر در محل کارتان باشگاه ورزشی وجود دارد، بهتر است اول به آن‏جا سری بزنید.

تحقیق کنید

اگر قصد دارید خارج از منزل ناهار بخورید، با سر زدن به وب‌سایتی مثل فیدیلیو یا مطالعه صفحات ویژه پردیس درباره رستوران‌ها اطلاعات کسب کنید. پیش از سفارش غذا تمام اطلاعات تغذیه‏ای موجود را مطالعه کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم‏گیری نمایید. البته حساب و کتاب را هم فراموش نکنید! زمانی که برای تعیین نوع غذای صبحانه، ناهار یا تنقلات روزانه خود مصمم شده‌اید، احتمالا به این برنامه پایبند خواهید ماند؛ اما شمارش کالری دریافتی و تعیین چگونگی یک وعده غذایی سالم را فراموش نکنید تا بتوانید برنامه خود را به صورت موثر اجرا کنید. حتی بهتر است یک دفتر تغذیه داشته باشید تا در جریان آنچه که می‌خورید قرار بگیرید.

تحرک بیشتری داشته باشید

ماشین را در پارکینگ بگذارید:  بر اساس مطالعات انجام شده روی 6400 كارمند 20 تا 74 ساله، دوچرخه‏سواری یا پیاده‌روی به سمت محل کار با کاهش خطر ابتلا به چاقی ارتباط مستقیم دارد؛ مخصوصا اگر مدت‏زمان رفت‏و‏آمد شما از سی دقیقه بیشتر باشد. اگر چاره‌ای جز رانندگی ندارید، ماشین خود را در محلی دورتر از اداره پارک کنید یا سوار اتوبوس و مترو شده و چند ایستگاه قبل از مقصد پیاده شوید و بقیه راه را پیاده‌روی کنید.

قدم‌های خود را بشمارید

هر ده‏هزار قدم حدودا برابر با پنج کیلومتر است. در طول روز به دنبال راهی برای افزایش تعداد قدم‌های خود باشید بدون این‌که لازم باشد به باشگاه ورزشی بروید. اگر این تلاش شما به معنای نیم ساعت پیاده‌روی باشد، بیشتر از یک‏صد کالری می‌سوزانید. برای افزایش تعداد قدم‌های خود، به‌جای آسانسور از پله استفاده کنید یا از جای خود بلند شوید و به‌جای ارسال پیامک یا ایمیل، شخصا پیش همکارتان بروید.

وول بخورید

تکان دادن پا، پیچاندن مو و پیچ‏و‏تاب خوردن روی صندلی، همکاران شما را آزار می‌دهد، اما این تیک‌های عصبی کالری می‌سوزانند. بر اساس مطالعات، این گروه از آدم‌ها حدود 54 درصد بیشتر از کسانی که روی صندلی لم می‌دهند، انرژی مصرف می‌کنند. نشستن بدون تحرک پشت میز تنها چهار درصد بیشتر از دراز کشیدن کالری می‌سوزاند.

فاصله را رعایت كنید

اگر گفتید چه‌طوری؟ خیلی ساده: مثلا از سرویس بهداشتی طبقات دیگر استفاده کنید تا به این بهانه از چند پله بالا بروید. پرینتر را به گونه‌ای تنظیم کنید که کاغذها از دورترین دستگاه از میز کارتان بیرون بیایند و کاغذها را جداگانه پرینت کنید و هر دفعه برای برداشتن دسته‌ای از آنها بلند شوید. در پایان روز سطل زباله اتاق را خالی کنید.

راه بروید

عادت کنید در هر زمان و مکانی هنگام گفتگو با تلفن همراه راه بروید. برای کاهش وزن، حفظ تحرک در طول روز خیلی موثرتر از یک جا نشستن یا باشگاه رفتن است.

ساعتی یک بار از جا بلند شوید

ساعت کوک کرده یا تایمر کامپیوتر را تنظیم کنید تا هر یک ساعت زنگ بزند. با شنیدن صدای زنگ از جا بلند شوید و از پله‌های طبقات محل كارتان بالا بروید. این کار تنها سه دقیقه طول می‌کشد و در پایان یک روز کاری هشت ساعته، حدود بیست و چهار دقیقه پیاده‌روی کرده‌اید... البته ممكن است كارفرما از دست شما كفری شود...

حرکات کششی انجام دهید

با انجام چند حرکت ورزشی پشت میز کار، گرفتگی عضلانی را تسکین داده و انرژی‌تان را تقویت کنید. برای شروع، به سراغ حرکات کششی گردن، لگن، ستون فقرات و پهلوها بروید.

منبع: مجله اینترنتی برترین‏ها


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: afroziop