تبیان، دستیار زندگی
با توجه به آنچه گذشت تحلیل شما در مورد زنده بودن و یا شهادت آن دانشمند بزرگ چیست ؟ حد اکثر در یک خط برای ما ارسال فرمایید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین نشانه از او (نظردهید)


آیت الله امام "سید موسی صدر" رییس «مجلس اعلی شیعیان لبنان» و موسس "سازمان امل"  روز 14 خرداد ماه سال 1307 هجری قمری در شهر مقدس «قم» و در خانواده مرجع  مجاهد و رییس وقت حوزه علمیه قم «آیت الله العظمی سیدصدرالدین صدر» متولد شد

امام موسی صدر

خاندان صدر از خانواده های عریق و اصیل سادات اهل بیت می باشند که اعتبار و آوازه علمی آنان به حدود 800 سال پیش می رسد  و در سالهای حدود 950 قمری با انتساب بیت آنان به شهید ثانی "زین الدین بن علی بن احمد بن جمال الدین جبعی عاملی» (966-911 ق) "مولف کتاب "شرح لمعه" فضیلت آنان به اوج خود رسید ، از این خاندان می توان به آیت الله العظمی سید محمد صاحب مدارک الاحکام ،ایت الله العظمی سید اسماعیل صدر، آیت الله العظمی سید صدر الدین صدر،  آیت الله شرف الدین، آیت الله سید حسن صدر ، آیت الله شهید سید محمد باقر صدر ، آیت الله شهید سید محمد صدر و مرحوم آیت الله حاج سید رضا صدر اشاره نمود.

شماری از این خاندان بزرگ، پس از هجرت از لبنان ، به اصفهان آمدند و  چون از زمان صفویه تا کنون ، در اصفهان می زیسته اند ،  گاهی به صدر اصفهانی نیز  از آنان نامبرده می شود .

امام موسی صدر که از دانش آموختگان حوزه علمیه قم است و مدتی از عمر پر برکتش را در نجف سپری نموده  در طول تحصیل همواره به فضل و نبوغ و اخلاق اشتهار داشت و از بهترین شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی و سید محمد محقق داماد محسوب می شده است ، امام موسی صدر در عمر تحصیلی خود با آیات عظام مرحوم آیت الله شهید بهشتی ، آیت الله العظمی شبیری زنجانی ، آیت الله موسوی اردبیلی ، شهید آیت الله سید محمد باقر صدر و برخی دیگر  از افاضل حوزه علمیه قم  و نجف هم بحث و درس بوده اند ، آن مجتهد عالیمقدار به ذوق سلیم و هوش سرشار  و اندیشه ثاقب در دریافت مطالب علمی زبانزد همطرازان زمان علمی خود بود.

با توجه به گذشت نزدیک به 33 سال از ربودن امام موسی صدر ، تحلیل ها ، نظرها و اخبار مختلفی در مورد زندگی و شهادت ایشان ، منتشر گردیده است ، اما مع الاسف ، با تمام امیدی که به زنده بودن آن مجتهد عالیقدر داریم ، نشانه های دال بر زنده بودن ایشان ، هیچکدام اثری نبخشید ، با توجه به آنچه گذشت تحلیل شما در مورد زنده بودن و یا شهادت آن دانشمند بزرگ چیست ؟ حد اکثر در یک خط برای ما ارسال فرمایید.

آن زعیم عالیمقدار در جریان نهضت فدائیان اسلام، یار و همراه پدر بود، در پناه دادن  و رهبری آن مجاهدان شهید  ، اکنون اسنادی از فدائیان اسلام در خاندان صدر موجود است که نشان می دهد ، شهید نواب صفوی و یارانش در همه امور ، مرحوم آیت الله العظمی سید صدر الین صدر "پدر امام موسی صدر" را رهبر خود می دانستند.

حضرت آیت الله العظمی سید صدر الدین صدر

اما در لبنان ؛  امام موسی صدر به دلیل روحیه جهادی ، ثقافی و فرهنگی که داشت، پس از آنکه مراتب عالی اجتهاد و تقوا را در قم و نجف پشت سر گذاشت، با اشاره های مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ، خطه لبنان را به دلیل تعلق خانوادگی و تاثیر بیشتر  برای توسعه و تبلیغ فرهنگ اهلبیت علیهم السلام انتخاب نمود و به دنبال رحلت آیت الله مجاهد سید عبدالحسین شرف الدین ، پیشوای وقت شیعیان لبنان، که از نزدیکان و اقوام او بود ، در سال 1338 به لبنان هجرت نمود و مسئولیت رهبری شیعیان لبنان را بر عهده گرفت و شتابان با نام «امام موسی صدر» آوازه اش در تمامی لبنان  و سایر بلاد پیچید .

امام موسی صدر ، توانست اختلافات داخلی لبنان را به کمترین حد ممکن، تنزل دهد و  یکپارچگی و وحدت نسبی بین گروه های معارض لبنانی را سامان بخشد، امام موسی صدر به تاریخ 3 شهریور 1357 به دعوت معمر قذافی "دیکتاتور خودشیفته لیبی" ، وارد لیبی شد و از روز 9 شهریور ماه  همان سال ، تا كنون هیچ اطلاعاتی از سرنوشت ایشان وجود ندارد.

آیت الله سید موسی صدر به تاریخ 3 شهریور 1357 به دعوت معمر قذافی ، وارد لیبی شد و از روز 9 شهریور ماه تا كنون هیچ اطلاعاتی از شرنوشت ایشان وجود ندارد.

در طول این سالها،  اخبار ضد و نقیضی نسبت به زنده بودن و یا شهادت این مجتهد عالیمقدار منتشر شده و البته دست نشاندگان قذافی، مدعی بودند كه ایشان از لیبی خارج شده و به ایتالیا رفته است اما به دنبال سقوط رژیم قذافی ، «عبدالرحمن غویله»، سرهنگ سابق اداره گذرنامه لیبی، که پیش از این در پاسخ به قاضی تحقیق ایتالیایی مدعی شده بود که گذرنامه امام موسی صدر و دو همراهش را دریافت کرده و مهر زده و آنان از لیبی خارج شده‌اند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، اظهارات سابق خود را تکذیب کرد و گفت : آن روزها با تهدید و ارعاب از من خواستند ، که بگویم گذرنامه را مهر زده ام ، من هم به این ذلت تن دادم و شش سالی را نیز پس از آن مرا به زندان انداختند ، ولی امروز دیگر از قذافی ترسی ندارم ، نه من تا کنون  امام موسی صدر را دیده ام و نه گذرنامه او را مهر کرده ام .

موسی صدر

برخی مقامات پیشین لیبیایی نیز در گفتگوهایی مدعی شدند ، امام موسی صدر در جریان یک نزاع لفظی که بین ایشان و دیکتاتور لیبی رخ داد، جانانه در جلوی وقاحت های آن عنصر کثیف ایستاد ، دیکتاتور که نمی توانست شاهد ، این منطق رسا باشد ، تصمیم گرفت او را به شهادت رساند و این کار را نیز انجام داد .

اما آن چه که مشاهده می كنید تصویری است از گذرنامه سیاسی امام موسی صدر كه در حقیقت آخرین نشانه رسمی موجود از ایشان است كه توسط  معارضان حکومت قذافی به رسانه ها تحویل داده شد، که شما می توانید با کلیک کردن بر روی آن تصویر بزرگ شده را ملاحظه نمایید.

آخرین تصویر از امام موسی صدر (فرودگاه بیروت شهریور 57)

با توجه به گذشت نزدیک به 33 سال از ربودن امام موسی صدر ، تحلیل ها ، نظرها و اخبار مختلفی در مورد زندگی و شهادت ایشان ، منتشر گردیده است ، اما مع الاسف ، با تمام امیدی که به زنده بودن آن مجتهد عالی قدر داریم ، نشانه های دال بر زنده بودن ایشان ، هیچکدام اثری نبخشید ، با توجه به آنچه گذشت تحلیل شما در مورد زنده بودن و یا شهادت آن دانشمند بزرگ چیست ؟ حد اکثر در یک خط ، در ذیل همین نوشتار ، برای ما ارسال فرمایید.

سید محمدرضا آقامیری

بخش سیاست تبیان